noranettan
William har en färg som är djupare än vad bilden visar. Man skulle kunna säga att den är lik en halvfylld till fylld Single Cherry. Även Williams kronblad har den silvriga baksidan. Däremot har den inte den starka och utsökta doft som Single Cherry har. Fast doftar gott gör han förstås. William uppges bli under metern hög, men min WIII har blivit lite högre. Han börjar sin blomning något senare än de tidigaste pimpinellerna, i slutet av juni. På bilden syns också resultatet av den FRUKTADE jordgubbsviveln. Det är en insekt som älskar (precis som jag) pimpineller. Den listiga honan sticker ner sin stjärtgadd precis under knoppen och lägger sina ägg i den. Bladskaftet går av och knoppen faller ner på marken. Där ligger äggen skyddade i knoppen, utvecklas till larver som går ner i jorden och utvecklas till nya ruskiga vivlar. Så kan de pågå i det oändliga om man inte plockar bort alla avknipsade knoppar och lägger i soppåsen eller bränner - läggs de i komposten så utvecklas insekten där i stället.

Jag har ~20 pimpineller till som jag inte visat bilder på, antingen är de inte fotograferade, eller bilden är dålig eller de är så unga att de inte fått någon blomning än. Jag har också några POM-pimpineller som är helt ljuvliga. (Jag måste fresta lite) Men William III är sista bilden jag visar i den här pimpinellserien. Min tid börjar bli fylld av trädgårdsbestyr och plantskötsel. Nästa serie får bli i höst - jag ska fota lite mer i sommar. Jag hoppas ni har haft trevligt - jag har det! Glöm inte att handla pimpineller i sommar!!! Första pimpinellen ´Seager Wheeler´, började sin blomning ~20 maj förra året, den sista ´Stanwell Perpetual´slutade blomma i december! Det bästa med pimpinellerna är ändå att när man längtar som mest efter rosor i blom, ja, då kommer de och blommar ÖVERDÅDIGT.
Monica i Nässjö
Tack för alla underbara bilder du visat, både på pimpineller och gallicor! Du har varit en stor inspirationskälla, ska du veta. Och ja, jag har haft jättetrevligt! Jag ser redan fram emot hösten och mer sorter.
Kajsa
Tusen tack Anette smiley_small_hug.gif vad ska vi roa oss med nu tro ? Har beställt två pimpineller tack vare dig, Frühlingsduft och Dunwich Rose.

William 111

Den ät tät, planterad -06, den får gärna stanna på storlek 1 x 1 m så här i framkanten
det var det söta formatet som tilltalade mig
Ewa smålänska höglandet
thanks.gif
Anette
ewa zon 3
Tack för din fina pimpinellserie Anette blomma.gif
Underbara rosor!

/Ewa
mamamaggan
Säger också stort tack Anette , fast du har lockat mig ännu djupare ner i rosträsket ! flirting.gif
Nybörjar-Linda
Anette, tack för dessa härliga pimpinell-veckor!!! Nu har jag fått massor av inspiration! tummenupp.gif
Stiffe
Jaha, typiskt. mad.gif Jag som funderar på att köpa William III, och tycker om jordgubbar. smile.gif Måste man välja nu? Och, hur ser eländet ut, Jordgubbsviveln alltså?

En fråga på W3: kan du beskriva doften? Jag var en vända på Fredriksdal förra sommaren och som vanligt så var Pimpinellerna i stort sett överblommade. Fredriksdals W3:a hade 1 halvt överblommad blomma kvar, och den nosade jag på. Tyckte att den luktade intressant, inte riktigt som andra. Är det så, eller var det bara för att blomman hade sett bättre dagar?

/Stefan
Stenis
Tack Anette!!! blomma.gif Det var en mycket lärorik och mycket trevlig tråd. Jag har lärt mig massor!!! fast nu sitter jag i rosträsket upp över öronen - tack rose.gif
Hälsningar
Ewa
Mia, zon 3
Jag tackar också så mycket för inspirationen! blomma.gif
renate
Tack så mycket för din härliga och lärorika rosserien.Har inte missat en dag och titta in i din tråd.Du får fota mycket i sommar och visa dina skönheter.Nu hoppas jag på en präktig rosblomning hos alla rostokar här.
noranettan
Tack rosenvänner för gulliga kommentarer. Och du Stiffe, klart du ska köpa William III! Jordgubbsviveln är ganska liten, jag har själv bara EN gång lyckats klämma ihjäl den. Får man angrepp så är det knopplockning som gäller - den är grymt listig. smile.gif

tettan
(jaha, typiskt... när en annan precis har börjat fatta att en ros i trädgården kanske inte skulle vara så dumt ändå, då lägger proffset ner för våren, nåja jag får väl läsa gammeltrådar över sommaren då, det tar väl ett tag innan jag hinner ikapp kanske. passar på att fråga lite ändå, det finns säkert fler kunniga personer här)

hejsan
har förstått att pimpinellrosor är rosor som kanske skulle kunna uthärda att bo i min trädgård, hur stora blir dom? när ska dom planteras? vad kräver dom för att trivas hyfsat?

Kajsa
Det finns många olika storlekar från 1 m rosor och upp till flera meter i höjd/bredd. William 111 i denna tråd blir ganska liten ca 1 x 1 m ev. mer. De flesta blommar 1 ggn men det finns sorter som blommar om, tex Stanwell Perpetual, Maigold, Karl Förster. Dessa rosor klarar magrare jordar, men man ska ändå vara noga när man planterar rosor oavsett grupp, bra jord/kompost/gödsel inte bara gräva en grop, så rosen får en bra start. Sedan klarar den torka bättre än andra, även kalla lägen, men det finns även Pimpineller som bara går till zon 4, många går i zon 6 eller mer. Kika i denna långa tråd " Dagens Pimpinell " som Anette har skrivit om Pimpineller varje dag, klicka dig bakåt !
En annan robust grupp rosor är Rugosa rosor.
tettan
tack för svar, det ska bli ett sant nöje att få "snöa in" på rosor, jag har liksom inte fattat skönheten med rosor ännu. får se hur det går, hade tre rosor när vi köpte huset, två har jag grävt upp å givit bort.
AnnammA
Tack för en intressant serie, Annette! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon