Christa
10-02-2008, 10:28
Hej!
Jag tänkte så gröna blad i vår och det finns ju en förfärlig massa nya salladssorter. Jag har tidigare odlat amerikansk plocksallat, isbergssallat och vanlig huvudsallat. Jag gillar sallat som är krispig och inte besk. Skulle vara intressant att höra vilka ni tycker sorter ni kan rekommendera.
Gärna någon sort som kan skördas tidigt och någon sort som kan skördas sent.
Det måste inte vara sallat men jag kan tyvärr inte odla kålblad eller andra av familjen Brassica eftersom de inte skall odlas mer än vart sjunde år på samma ställe. Mizuna och mibuna tyckte jag i och för sig inte var särskilt goda.
Tack på förhand!
Eftersom jag också gillar krispiga sallader var min favorit förra året (förutom isberg) en romansallad, eller bindsallad som de också kallas (hos Runåberg där jag köper mina fröer heter familjen Cossallad). Förra året fick jag småplantor av en kompis för att prova, men i år ska jag så flera sorter. Romansalladen hade också fördelen att få ovanligt lite ohyra, och stod fin att skörda jättelänge.
mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2008, 11:43
Hos mig brukar åkersniglarna äta upp sallatsplantorna. Ibland brukar jag lyckas få upp ett par plantor romansallat och jag brukar så Parris island. Jag odlar även annat grönt jag kan slänga ner i en blandsallat som brukar klara sig från sniglarna ex. portlak, Gelber schnittmangold (en mangold med lite tunnare blad som går bra att äta rå när bladen är unga), calaloo, spenat, kryddkrasse och iår ska jag testa en färgglad målla.
SvenssoniLund
10-02-2008, 12:08
Min absoluta favorit är Ruccola. Den har en sådan härlig kraftig pepprig smak. Om bladen blir för kraftiga kan de bli beska.
skogstroll
10-02-2008, 13:28
jag tänkte också ge mig på ruccola i vår, är så himla gott
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2008, 13:38
Det glömde jag, jag har ju flerårig ruccola (Diplotaxis tenuifolia) i trädgården, ifall den har överlevt denna konstiga vinter. Den är något pepprigare än den vanliga ettåriga ruccolan.
Ja, skippar man krispigheten finns det ju en massa goda blad att odla, som dessutom växer bra och inte är kräsna. Jag brukar slänga i lite spenat, och lite röd målla, och man kan ta späda blad från rödbeta - för att göra salladerna extra snygga. Krispigheten kan man ju hjälpa upp på annat sätt än med blad: blanda i de egna sockerärterna och brytärterna. Mums, kort sagt...
mvh Eklo
Eva i Västerås
11-02-2008, 08:58
Mitt standardsortiment börjar alltid med Runåbergs Black Seeded Simpson.
En suverän plocksallat, tål både torrt och blött och smakar gott ända tills den står full med blomknopp. Jag har inte lyckats få frön av den själv, tyvärr.
Grönkål Red Russian har jag också alltid. Den är knaprig, mild och fin. Suverän både rå och kokt. Ger blad hela sensommaren och hösten. Den brukar jag låta någon planta gå i frö av. Det händer nämligen att den övervintrar här i Västerås.
Följande växlar jag sedan mellan:
Rucola ibland. Gott, men ger inte så mycket.
Mangold, alltid, olika sorter olika år. Både rå och tillagad. Den är ju dessutom så vacker.
Vintersallad. Sådär. Den är god, men vill inte riktigt trivas hos mig.
Ytterligare någon sallatssort har jag en del år. Cossallat - Little Gem är fin.
Sockerärtor. Sår tätt och gallrar bara för att få de goda bladen. Men de ska vara små.
Solrosor likaså, fast de sår jag där jag vill ha dem i rabatterna (eller så flyttar jag fågelsådda plantor).
Istället för att grodda inne groddar jag alltså i landet. Det blir lite grövre blad, med mycket mer smak.
Lök sätter jag också tätt för att äta gallringsplantorna, liksom jag tar gallringsplantor och enstaka blad av rödbetor de år jag odlar såna.
mari_tres
12-02-2008, 08:22
Brukar ha lite klipp från min luftlök i sommarsalladen, härlig löksmak men mild.
Och så blir det så snyggt med ringarna som blir
Jag provade isört förra året. Det funkade jättebra och var relativt lättodlat

Krispigheten kan man i alla fall inte klaga på och det är definitivt inte beskt.
Sallat och cikoria är jag så dålig på att vattna att jag snart ger upp på allt annat än black seeded simpson. Den är det enda jag har odlat som inte blev beskt när man vattnade för lite.
Kryddkrasse (finns hos runåbergs) tycker jag är gott. Om du inte plockar bort stänglarna när de går upp i blom kommer du aldrig mer att lida brist på kryddkrasse. Jag fick t.o.m. upp plantor i andra änden av trädgården året efter (förmodligen spreds fröer med halvfärdig kompost, men ändå). Man kan skörda väldigt mycket frö också, om man vill kunna så lite mer kontrollerat.
Sen satsar jag på ärter, både sockerärter och spritärt, rädisbaljor (finns en rädissort för just detta), majrovor (purple top white globe var bra), spenat och salladslök (white lisbon t.ex.). Blir väldigt bra råkost av alla dessa sorter, och när man ledsnar på råkosten kan man woka dem i stället.
Förra säsongen provade jag ätlig krysantemum. Jag sådde tidigt på våren i sålådor med fiberduk över. Jag tyckte mycket om de flikiga gröna bladen som inte alls var beska. I ena sålådan gallrade jag för sparsamt, så där blev det höga raftiga växter som dock blommade rikligt. Blommorna torkade jag och har i vinter använt som kamomillte. I den andra sålådan stod plantorna mindre tätt, de blev inte så höga och de hade betydligt mer blad. Det dröjde innan de började växa på höjden och blomma. Vi kunde skörda blad till "sallad" till mitten av oktober. De sista fina utslagna blommorna skördade jag 3 november.
Kryddtagetes provade jag också, men kom inte på ngt bra användningsområde för dem i matlagningen. De blev mycket bittra i smaken, både blad och blommor, men de bildade fina luftiga "buskar" översållade med jättesöta blommor och blomningen varade ända till frosten, så de var odlingsvärda ändå.
Gurkörtsblommor är goda (smakar som gurka) och vackra att ha i sallader, bladen är håriga och sträva och passar bättre att strimla och lägga på smörgåsar mellan smöret och pålägget.
Ängssyra är gott och syrligt och krispigt på försommaren. (Iofs är ju sallad också bäst på våren/försommaren eftersom sallad tillhör kortdagsväxterna.)
Jag hade mycket ekbladssallat förra året, den var himla bra, för den gick inte i blom förrän på hösten fastän den såddes 1maj. Fast det var ju en kall sommar...
Annars älskar jag ruccola.
Maggan H
12-02-2008, 22:07
Smultronspenat är god och rolig, och dessutom vacker med sina klarröda bär. Både bär och blommor är ätliga.
Eva i Västerås
13-02-2008, 08:40
Krysantemum blev stänglig och ganska bitter hos mig (lerjord och dåligt gallrat?)
Kryddtagetes har jag som rabattväxt för att den är så vacker, särskilt den gula blommar väldigt rikligt, och alltid kan den skrämma bort några odjur i jorden. Men jag har heller inte hittat någon vettig användning av den.
Mexikansk tagetes har jag däremot istället för dragon. Krydda, inte salladsmaterial iofs. Men den smakar mer dragon än den franska! Jättefin.
Smörgåskrasse, Runåbergs, har jag haft de senaste åren. Den är snabb att gro och godare än inneodlad.
CITAT (Eva i Västerås @ 13-02-2008, 08:40)

Mexikansk tagetes har jag däremot istället för dragon. Krydda, inte salladsmaterial iofs. Men den smakar mer dragon än den franska! Jättefin.
Detta låter som något för mig. Är den ettårig och lätt att driva upp själv?
nyfiken Eklo
Eva i Västerås
13-02-2008, 11:25
Ja, den är ettårig, i alla fall hos oss (som de flesta tagetes, som tydligen är fleråriga där dom inte har riktiga vintrar)
Liksom dragon så varnas det för denna (Tagetes Lucida) som visst har narkotiska egenskaper i stora doser. I vissa kretsar odlas den tydligen av såna skäl.
Den är lättodlad, men den är så liten och pillrig när den gror, så jag sår den inne för att inte tappa bort var jag sått. Jag är duktig på rensa bort småsådder annars. Då hinner den också blomma. Små söta gula blommor som också doftar dragon. Jag torkar dom också.
Också liksom dragon blir smaken intensivare och renare när den torkat.
Mexikansk tagetes får det bli - och jag som trott att jag nu äntligen satt definitivt stopp på fröfrossan...
eklo
Christa
15-02-2008, 17:45
Tack för många intressanta svar. Black Seeded Simpson verkar ju vara bättre än den Amerikanska plocksallaten som jag brukat odla. Den har ofta blivit ganska tråkig.
Kollade på Impecta på romansallat och det finns ju 5 sorter. De ser ganska olika ut. Har någon provat flera sorter och har åsikter om vilken som är mest odlingsvärd?
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2008, 21:22
Parris Island gillar jag bland Romansallatsorterna den har klarat åkersnigelangreppen bäst och den är god och fin men jag tror inte Impecta har den jag shoppar hos Runåbergs.
Christa
16-02-2008, 17:45
Är det en skrynklig eller slät sort? Mörk eller ljusgrön? Det är lite trist att Runåbergs inte har några bilder på det de säljer.
Kanske har du någon bild Åsa?
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2008, 22:05
Har tyvärr inga bilder men man hittar en hel del på Googles bildsök
http://images.google.com/images?q=Parris+I...gbv=2&hl=svJag brukar kolla en hel del av det jag ska shoppa hos runåbergs på Google man brukar hitta det mesta där.
Christa
21-03-2008, 20:11
Tack så mycket för alla förslag! Nu hoppas jag bara att snön försvinner så jag kan börja odla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.