Bilbo i Trollbäcken
Jag kan inte glömma de Blåregn (Wisteria) som jag sett i Maj i trädgårdar runtom i mellan- Europa. I Berlin en majdag för 3 år sedan i Berlins botaniska trädgård såg jag det vackraste exemplaret som jag någonsin skådat som klädde in hela den vackra huvudbyggnaden av rött tegel i kaskader av doftande klasar och Blåregnets hälsningar från paradiset tog mig med storm.

Jag var tvungen att stanna länge och mitt sällskap var lika hänförda som jag.

Nu vet jag att denna växt gillar mildare klimat än zon 2 där jag bor utanför Stockholm i Mälardalen. Jag provade ett litet exemplar för några år sedan som inte etablerades ens första sommaren. Förmodligen passade jag inte med vatten eller så var det ett dåligt exemplar från början.

Hursom jag har en tanke om att köpa ett rejält väletablerat exemplar i kruka och plantera i den mildaste mikrozonen i min trädgård och ge plantan rejält med plats att växa i. Jag har hittat från www.Hortogreen.com ett exemplar på 125-150 cm i en 7.5 liters kruka. Det verkar lovande!

Mina frågor till er är hur stöder jag bäst plantans naturliga förmåga att klättra? Vilken jord ska jag välja till mitt Blåregn? Någon som har erfarenheter, goda eller dåliga, av att odla i Mälardalen?

Tacksam för alla tips och tankar jag kan få!

Mvh om vårdrömmar till alla!

Bilbo i Trollbäcken, Tyresö
Alexander-VG-zon3
läget skyddat och soligt och plantjord uppblandat med grovsand och grus plus den naturliga jorden .

sen ska du pincera den under sommaren dvs klipp av alla gröna skott efter 2-4bladpar .
Bilbo i Trollbäcken
Tack Flaxss för dina tips!

Bilbo

Ps. "Fin Prideflagga du har" ds. :-)
Harvey
Men det har ju kommit en ny sort för några år sedan, "Amethyst falls" tror jag den heter, härdig tom zon 4 påstods det, någon som har testat den i den högre zonen?
Blomstersmurfen
Jag har flera, även Amethyst falls och de har klarat sig i Stockholmstrakten. Ingen av dem har dock blommat ännu. Amethysten pga mycket kraftigt sorkangrepp förra vintern. Den fick blad och blomknoppar och jag var överlycklig, men dessa torkade in, eftersom rötterna var uppätna av sork ranting.gif Dock överlevde de sommaren så jag slutar inte hoppas.

De andra jag har beskär jag enligt konstens alla regler, så till sommaren så... wub.gif

Ja som sagt, jag slutar inte hoppas... blush.gif
Bilbo i Trollbäcken
Tack så mycket Blomstersmurfen, Harvey och Flaxss för era tips! Jag kan inte vänta till att plantera mitt exemplar av Blåregn och följa dess utveckling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon