Full version: Nedvissnade växter
pixieangel
Hejsan

Detta är min första vår med hus och trädgård. Så jag gjorde säkert något fel innan vintern kom.
Men nu när jag går runt denna underbara soliga februaridag så ser jag överallt nedvissna blad från tex luktärter, nävor, stockros mm mm

Det ser ju inte fint ut alls så jag vill gärna ta bort det. Är det ok att bara klippa av och är detta något man skulle ha gjort tidigare ?

Tacksam för svar på vad jag känner kanske är en dum fråga

Mvh
Suz
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör inte ta bort det vissna förren till våren då man är absolut säker på att kylan är över, det döda skyddar det som är under marken. Själv brukar jag bara ta en häcksax el dyl. och klippa det vissna i mindre bitar och sedan får det ligga kvar i rabatten så får maskar och dyl. ta hand om det det brukar vara bäst för växterna och livet under jord, en levande jord brukar ge fina växter, fraktar man hela tiden bort organiskt material så blir det mer viktigt att jordförbättra och gödsla. Allt man tar bort från odlingsmarken måste man ersätta det är därför man behöver gödsla grönsaksland mera än perennarabatter, för i grönsakslandet tar man bort hela tiden i form av grönsaker.

Alexander-VG-zon3
jag har tat veck allt det vissna och lagt till maskarna ,, perennerna klara sig ändå .
Aqvakul
Jag gör som Åsa, mälardalen....!
Inger S
Jag gör också som Åsa, men det vissna på Stockrosorna kan Du klippa ner. Jag borde ha gjort det redan i höstas men....
I Enköpings parker kör dom senare på våren med röjsåg och låter sen klippet ligga kvar i rabatterna. Klippet täcks ju sen av all växtlighet och ligger där och direktkomposteras. Maskarna lär lyfta på hatten och tacka för godiset.
Jag klipper mitt ganska smått och strör ut det direkt i rabatten. Behöver knappast gödsla, men ibland strör jag över lite kycklingpellets.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon