Karin M i zon 5-6
10-02-2008, 12:39
Hej!
Har en fundering p tillvgagngssttet vid stratifiering. Jag har gjort en skning, men hittade inte riktigt svaret p min fundering. Gr allts ett frsk direkt till er!
Om det p frpsarna str att frna ska stratifieras, men frst st inne/varmt i (1)2-3 veckor (och sedan kallt tills frna grott)... Vad hnder om man stller ut dem direkt - i mitt fall ut under snn??! Blir det vldigt mycket smre grobarhet, eller?
Frna jag har r bl.a
Myskmadra
Nysrot
Stjrnflocka
Skruvrams
Spetsmssa
Tack p frhand!
Hlsningar Karin M
Lena i Torslanda
10-02-2008, 13:05
Jag har under ren stt samtliga utom myskmadra. Jag har ltit sdderna st inne ngot dygn fr att frerna ska dra t sig vatten och sedan direkt ut. Nu vet jag att det r skillnad p att odla i zon 1 och zon 5-6, det har Kerstin lrt mig och det r kanske s att du fr en snabbare groning i ditt klimat om de fr st inne ngra veckor men det r allts eg. inte ndvndigt ur groningssynpunkt.
I princip gror alla frn frr eller senare om lter sdden st ute frn brjan .Vissa r kinkigare n andra och kan lta sig drja i flera r andra gror p nolltid.
Eva 33c
10-02-2008, 18:08
Jag gr som Lena, och har lyckats med alla dem du rknar upp utom skruvrams (som jag aldrig provat).
Det r lite vanskligt tycker jag att ha sdderna inne fr lnge, fr kanske gror ngot enstaka fr redan inne. Och d str man dr och undrar hur man ska gra; spara allt inne och hoppas att fler gror? Peta upp den som sttt och stlla ut resten? Men tnk om de har brjat gro under jord men inte syns n? osv.
S numera stller jag ut allt efter ett dygn som ska kallstratifieras. (I vrsta fall s fr man vnta vl vnta en vinter till.)
Karin M i zon 5-6
10-02-2008, 20:39
Tack fr hjlpen!
Det ni skriver r precis det jag anade - att det kan vara lika bra att stlla ut sdderna direkt, efter ngra dagar inne. Det som gjorde mig s frbryllad var bara att det var rekommenderat s pass lnge som 2-3 veckor inne frst, och se'n ut... Men nu tror jag att jag kr p era rd och erfarenheter! Det blir skert bra!
Hlsningar Karin M