Full version: Föreningsfråga.
MariaS
Är det någon som vet hur det ligger till med val av revisorer i en förening?
Kan/får en revisor sitta på mer än en stol?
Räknas det inte som intressekonflikt om revisorn har fler uppdrag?
LadyG
Jo, så resonerade vi i vår förening och valde därför en revisor som bara är löst anknuten till föreningen (vän till en som tränar hos oss).

Kna man göra så är det ju säkrast, men har man bara en som kan ställa upp kanske man får försöka lösa det ändå genom att revisorns andra position tas upp av någon annan kanske? Bättre att t ex ordförande eller sekreterare sitter på två stolar än revisorn.
Anki på Öland
Revisor eller revisors närstående bör inte sitta i styrelsen alls.
ANki
Aqvakul
absolut bästa lösningen är att ha två revisorer, varav den ena är proffs och den andra medlem i föreningen. Revisor bör absolut inte samtidigt sitta i styrelsen, inte heller make/maka eller annan närstående.
MariaS
Problemet här är att personen sitter i tidningskommitten och tar ut reseräkningar och har sedan blivit vald som revisor också. Frågan är som sagt, bör personen avgå från den ena eller andra posten?
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 10-02-2008, 13:34) *
Problemet här är att personen sitter i tidningskommitten och tar ut reseräkningar och har sedan blivit vald som revisor också. Frågan är som sagt, bör personen avgå från den ena eller andra posten?

möjligen är det inte i strid med stadgarna, men klart olämpligt att både hantera föreningens pengar och att övervaka detsamma..
*Stintan*
Revisor kan väl iof vara medlem i föreningen dock bör han/hon icke ingå i styrelsen.
Eventuella reseräkningar ska väl inte hanteras av en revisor utan av en kassör som ingår i styrelsen.

stavfel rättat
mamamaggan
Jag är revisor i två föreningar och då har jag inga andra uppdrag p g a att inte sitta på två stolar. Min man är heller inte med i styrelsen just p g a detta.

Tycker inte att man som revisor ska ha något annat med föreningen att göra , möjligtvis medlem , förutom det uppdraget. Tyvärr vet jag inte om det finns regler om det men för att slippa allt " tjafs " som kan bli så ska man inte ha några andra kopplingar till föreningen.
RibesRubusVitis
Jag är medlem och funktionär (dock inte revisor) i rätt många s k ”ideella” föreningar, där vi inte har råd att hyra in någon utomstående revisor. Att vara medlem är inget hinder; som revisor agerar man ju i sina kamraters intresse. Men eftersom huvuduppgiften är att granska styrelsen, och tillstyrka eller avstyrka ansvarsfrihet för denna, kan man inte sitta med bland dem man granskar.
I vår bostadsförening har vi hyrt in en revisionsbyrå på den ena revisorsposten och en ”vanlig” oavlönad medlem på den andra.
gammelnalle
ur skatteverkets regler för idiella föreningar:

Revisor
Revisionslagen är för de ideella föreningarnas del begränsad att gälla endast de som är skyldiga att upprätta årsredovisning.

Det finns ingen generell bestämmelse i revisionslagen om att revisorerna ska vara godkända eller auktoriserade. Endast i mycket stora föreningar ställs krav på auktoriserad eller godkänd revisor.

I mindre föreningar är uppdraget som revisor oftast ett förtroendeuppdrag och helt ideellt. Även om man i de flesta ideella föreningar kan ha lekmannarevisor/er - för vilka det inte finns några formkrav - bör man se till att denne/dessa uppfyller vissa kvalifikationer. Sålunda bör revisorn:

vara en person som har förtroende från samtliga intressenter
ha tillräckliga kunskaper i och erfarenhet av redovisning och ekonomiska förhållanden för att kunna utföra sitt uppdrag. Kraven är naturligen större i en stor förening än i en liten förening med enkla förhållanden.
vara oberoende gentemot föreningsledningen
inte vara omyndig
inte vara försatt i konkurs
Revisorerna väljs på årsmötet och är ansvariga inför detta. De ska
utföra :

ekonomisk granskning
förvaltningsrevision.
Den ekonomiska granskningen består bl.a. av:

genomgång och kontroll av räkenskaperna
inventering av tillgångarna
kontroll av att de ekonomiska handlingarna förvaras på ett säkert sätt
kontroll av att gällande kontoplan följs
kontroll av att betryggande försäkringar finns
kontroll av att alla skyldigheter mot samhället fullgjorts.
Förvaltningsrevisionen har främst två syften:

att kontrollera att styrelsen har skött förvaltningen på ett riktigt sätt
att undersöka om styrelsens förvaltning stämmer överens med stadgarna, ändamålet i föreningen och föreningsstämmans (motsvarande) beslut.

b
Ralf
Jag anser att revisorn skall vara en av medlemmarna i den verksamhet
Dock ska revisorn ej göra andra saker som inte andra medlemmar gör.

I det aktuella fallet. Får många medlemmar reseersättning eller bara han? Vem granskar att dessa reseersättningar blivit rätt attesterade? Är det stora belopp?

Sen är det så att en revisor skall inte bara granska en förenings ekonomi och bokföring, han skall oxå granska föreninges verksamhet. Är han aktiv i ett verkställande organ, så kommer han till slut att granska sig själv.
MariaS
CITAT (Ralf @ 10-02-2008, 17:56) *
Jag anser att revisorn skall vara en av medlemmarna i den verksamhet
Dock ska revisorn ej göra andra saker som inte andra medlemmar gör.

I det aktuella fallet. Får många medlemmar reseersättning eller bara han? Vem granskar att dessa reseersättningar blivit rätt attesterade? Är det stora belopp?

Sen är det så att en revisor skall inte bara granska en förenings ekonomi och bokföring, han skall oxå granska föreninges verksamhet. Är han aktiv i ett verkställande organ, så kommer han till slut att granska sig själv.

Föreningen består av ca 750 medlemmar varav 8 tar ut reserersättningar för uppdrag i styrelsen. Denna Revisorn, tar altså ut reseräkning för reportageresor för klubbens räkning. Dessa reseräkningar ligger på i runda tal runt tusenlappen, vid flera tillfällen under året. Sen ska han granska föreningens räkenskaper vid årets slut.

Klubbens egna stadgar säger att revisor SKA vara medlem i föreningen, för att förstå och vara insatt i föreningens verksamhet.
Ralf
Det låter trots allt som han har ett funktionärsuppdrag och då bör han inte vara revisor!
Eller är det många medlemmar som gör sådana reportage??

Han redovisar ju sitt uppdrag varje årsmöte då han läser upp revisionsberättelsen och intygar att bokföringen har gjort enligt god sed. Jag skulle nog klämma åt honom o fråga
har revisionen genomförts enligt god sed, o sedan fråga om han själv har uppburit ersättning och fråga vem som har gjort en oberoende kontroll av dessa utbetalningar.

Det är ju upp till årsmötet att suveränt bestämma om han skall vara revisor eller ej, men med 750 medlemmar har jag svårt att se att det inte borde gå att hitta andra personer till BÅDA posterna. smile.gif
Malvia
CITAT (MariaS @ 11-02-2008, 10:55) *
Föreningen består av ca 750 medlemmar varav 8 tar ut reserersättningar för uppdrag i styrelsen. Denna Revisorn, tar altså ut reseräkning för reportageresor för klubbens räkning. Dessa reseräkningar ligger på i runda tal runt tusenlappen, vid flera tillfällen under året. Sen ska han granska föreningens räkenskaper vid årets slut.

Klubbens egna stadgar säger att revisor SKA vara medlem i föreningen, för att förstå och vara insatt i föreningens verksamhet.

Men det är väl kassören som betalar ut efter styrelsens beslut om belopp per mil.

Jag är revisor i en förening som jag är medlem i, får arvode en gång om året beslutat av styrelsen/årsmötet.

Någon måste väl ha gett honom uppdraget att göra reportageresor?

Det är inget styrelsearbete anser jag. Styrelsen kan ju ge en medlem uppdrag att ansvara för en viss uppgift.

Dessutom finns det väl en revisor till.
Malvia
CITAT (Ralf @ 11-02-2008, 15:21) *
Det låter trots allt som han har ett funktionärsuppdrag och då bör han inte vara revisor!
Eller är det många medlemmar som gör sådana reportage??
Han redovisar ju sitt uppdrag varje årsmöte då han läser upp revisionsberättelsen och intygar att bokföringen har gjort enligt god sed. Jag skulle nog klämma åt honom o fråga
har revisionen genomförts enligt god sed, o sedan fråga om han själv har uppburit ersättning och fråga vem som har gjort en oberoende kontroll av dessa utbetalningar.

Det är ju upp till årsmötet att suveränt bestämma om han skall vara revisor eller ej, men med 750 medlemmar har jag svårt att se att det inte borde gå att hitta andra personer till BÅDA posterna. smile.gif

Det är ju kassören som betalat ut enligt beslut, kassören granskar räkenskaperna och kontrollerar händelser efter stadgarna och besluten.

Om h*n inte sitter med i styrelsen så har han inte varit med och beslutat.

" Revisorns ställning i en förening innebär att man som medlemmarnas förlängda arm ska kontrollera styrelsens förvaltning av verksamheten, både ekonomiskt och i övrigt enligt föreningens stadgar"
LadyG
CITAT (MariaS @ 10-02-2008, 13:15) *
Är det någon som vet hur det ligger till med val av revisorer i en förening?
Kan/får en revisor sitta på mer än en stol?
Räknas det inte som intressekonflikt om revisorn har fler uppdrag?

Tänkte på dig när jag letade efter revisiobslagen i ett helt annat ärende, och jag hittade det du sökte också.

Revisionslagen om jäv:

17§ Den får inte vara revisor som
1. är ägare till eller delägare i företaget eller annat företag i samma koncern,
2. ingår i företagsledningen för företaget eller dess dotterföretag eller biträder vid företagets bokföring eller medelsförvaltning eller företagets kontroll däröver,
3. är anställd hos eller på annat sätt har en underordnad eller beroende ställning till företaget eller någon som avses under 1 eller 2,
4. är verksam i samma rörelse som den som yrkesmässigt biträder företaget vid grundbokföringen eller medelsförvaltningen eller företagets kontroll däröver,
5. är gift eller sambo med eller är syskon eller släkting i rätt upp- eller nedstigande led till en person som avses under 1 eller 2 eller är besvågrad med en sådan person i rätt upp- eller nedstigande led eller så att den ene är gift med den andres syskon, eller
6. står i låneskuld till företaget eller ett annat företag i samma koncern eller har en förpliktelse som ett sådant företag har ställt säkerhet för.

Antar att det är punkt 4 och 5 som är intressantast.
MariaS
I det här fallet, ingår personen ifråga i klubbens tidningskommité, vilken är styrelsens förlängda arm i klubben.
Jag satt nämligen själv på posten som revisor och avgick, när jag blev invald i tidningskommiten. Eftersom man som revisor även reviderar styrelsen och dess underlydande, ansåg jag att det vara fel att sitta kvar.
Nu kommer förslaget från en annan i styrelsen, som antagligen ansåg det vara enklast att föreslå någon som var närvarande, istället för att i god tid ha kollat med andra medlemmar.
LadyG
Det är ju bara att hänvisa till revisionslagen i så fall, "det är inget personligt men du sitter i en jävsposition och får enligt lag inte utses till revisor om du inte först lämnar ditt uppdrag i styrelsen".

Ush, det är så mycket lagar man ska ha koll på. Anledningen till att jag rotar i det där är att vår klubb ska ha årsmöte snart... *suck*

Nåja, det är bara en gång om året, lika bra att göra ett bra jobb då :-)
MariaS
thanks.gif för hjälpen i alla fall. Jag lägger nog in en protest i alla fall.
LadyG
Varsågod! Hoppas ni hittar en bra revisor tillsist. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon