Full version: gräsmatta
coelogyne
Idag har jag varit och gjort ett jätteryck i min trädgård.
Rensat bort visset och krattat ihop gamla blad och mossa.
Helt slut men välmående sweatingbullets.gif

Gräsmatta är ju inte världens roligaste trädgårdsväxt men dock finns den.
Tyvärr så lämnades därhän i fjol, dryga dm lång och det har gjort att det mesta är dött under.
Har nu fått nya krafter för trädgården och vill så en ny gräsmatta men behöver lite tips.

När kan jag tidigast så om det inte bara ska bli fågelmat?
Förutom ett bra underarbete och ny jord, vad ska jag mer tänka på?
Vilka frö är lämpligast om man ska gå mycket på gräsmattan?
Inger S
Nej Ingela Din gräsmatta har inte dött av att den inte klipptes kort i höstas - snarare tvärt om. Gräsrötterna finns långt ner i jorden och lever fortfarande tror jag i alla fall. Nu är det alldeles för tidigt att så ny gräsmatta i vilket fall som helst.
MariaS
Du kan så precis när du vill just nu. (Fast att så på snön är ju ingen vits) Jag brukar själv vinterså gräs, för då gror de när jorden har rätt temperatur och är klippklart, när det torkat upp såpass att det går att klippa.
Ska man ha en bra gräsblandning för normal "barnträdgård", brukar jag rekomendera villablandningen. Den är slitstark och torktålig.
Ja ditt gräs har dött, men inte rötterna. När jorden börjar bli varm, kommer det upp nyttgräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon