FixaIgenväxtTrädgård
10-02-2008, 16:05
I mitt album, "Det enda albumet" har jag lagt in bilder på växter jag har som jag inte kan namnet på. För att sköta dessa på bästa sätt vill jag veta vad de heter. Svenskt namn och om möjligt latin vore kul att veta.
Nu vet jag inte om det fungerar att bara hänvisa till mitt album osså hittar ni dit, men jag provar den vägen först.
Jag har fått svar på Buskdracenan och den bladiga orchidéen, den senare är dock uppskiven i nåt block nånstans
Hoppas det finns nån av er som tycker det är kul, tack så länge, hälsningar
Sara
Malva15
10-02-2008, 16:16
Jag kan åtminstone stå till tjänst med att namngiva en av dina krukväxter. den du benämner "klumpepalm" är en Flasklilja, latinska namnet: Nolina recurvata (förr också Beaucarnea recurvata).
Det är verkligen en fin krukväxt!
lilla mamma
10-02-2008, 17:13
Jag lade någa kommentarer till ditt album. Fin kaktus du hade
FixaIgenväxtTrädgård
10-02-2008, 17:32
Tack ska ni ha, kaktus? oj, den stod i tre dl vatten när jag kollade idag, så vill ju ingen ha det så jag hällde ut det, den har inte visat några förruttnelsetecken så det går nog bra, den står även mörkast av alla mina blommor och rötterna växte ut för fullt nere i ytterkrukan så nu blir omplantering... Nu kan jag kolla hur den verkligen vill ha det, å även flaskliljan,
tack igen
Sara
Även det palmiga lökgräset ser ut att vara flasklilja, fast det kan vara mindre lökar och då brukar de säljas tre och tre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.