JohannaR
10-02-2008, 16:09
Vintern här i Stockholms-området har ju varit väldigt mild och de flesta gräsmattor är gröna redan nu. Jag har en yta på ca. 100 kvm öppen jord där jag skulle behöva så gräs. Funkar det att göra redan nu i februari om jag lägger över fiberduk för att hålla frost och fåglar borta? Gräs börjar ju växa vid 7 plusgrader. Gäller samma temperatur för att få fröet att börja gro?
Lena i Torslanda
10-02-2008, 16:14
Om du var säker på att det inte skulle bli någon "vinter" i år så skulle det kanske funka. Men - så är det ju inte tyvärr. Fiberduk räcker inte om det skulle bli kallare en längre period. Dessutom får gräset en dålig start och blir det där täta fina som du säkert vill ha. Vänta du tills det blir vår så blir det så mkt bättre!
Jag har sått gräs både den 17november och den 18 november olika år. INGA PROBLEM! Gräsfröt ligger i vila, tills det är varmt nog att gro. Lägger du en fiberduk över, är risken däremot att fröna kan gro för tidigt, eller ännu värre, de möglar.
nej så du bara som vanligt och invänta värmen, så sköter sig fröna själva.
Aqvakul
11-02-2008, 18:34
Nu har du fått två helt olika svar! Jag vill avråda från att så nu. Så gräs i november i södra Sverige brukar fungera, men jag ser ingen vits med att så i februari, Det kommer inte fortare och troligen i sämre växt än om du väntar till senare delen av april.
orginalplankan
18-12-2008, 16:57
Jag skrev själv ett nytt inlägg om när man tidigast kan så och läser här att sena april är det som gäller. Har någon på forumet odlat gräs tidigare på året? Min fråga gäller Gotland. Är det meningslöst att försöka i början av mars?
Det är bättre att så nu, innan tjälen går i backen, då får fröna bättre fäste i jorden. Att så ovanpå tjälen kan resa gräsfröna som sen inte gror och du får en ngt sämre kvalitet på gräsmatta, för att inte tala om hur ogästvänlig och svårarbetat markytan blir vid tjällossning! Passa på och gör jobbet nu, medans det är något så när lättarbetat fortfarande.
Aqvakul
18-12-2008, 22:56
Har du tur så har du ingen tjäle i mars och då är det inga problem.
orginalplankan
19-12-2008, 14:40
Hm, svårt det där me tjäle. Kan inte åka dit och så med gräsfrön nu utan det måste bli i vår. Borde kunna chansa på att det fungerar i februari/mars. MAn vill ju inte lägga ut 1000 kronor på Weibuls extra green i onödan.
Ni som vill så gräs mitt i vintern såg väl hur vädret blev i mars i år,snö och -14°.Nä gräs sår man när jorden är varm alså våren eller sensommar/höst.
orginalplankan
29-12-2008, 23:15
Ja och april 2008 var den kallaste april på tio år. Tydligen kan vi vänta oss samma kyla 2009. Det är bara att lägga ner tanken på att odla gräs mellan november/december - april. Säkrast är: slutet av april/maj - oktober/november. En sådd i maj och en i september borde göra susen.
Tack för frågan.
Du kan så på hela året, men det är viktigt före frysa kommer, men själv tycker så gräsmatta på tidigt hösten för att slippa kaltjorden på våren och torr jorden på sommaren , man kan så två gångar på samma stället på olika tider.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.