Full version: Pieris Japonica
Smånissarna
Hej! Skulle vilja ha lite hjälp med en blomma jag köpt, den heter Pieris Japonica Mountain Firé.
Har aldrig haft en sån blomma och undrar om någon vet hur ofta man bör vattna den och om den ska ha nå gödsel i vattnet och hur den ska stå, sen ligger det nästan som nå halm ovanpå jorden, ska man låta det ligga kvar och vattna under det eller hur ska man göra. Hoppas att någon kan hjälpa mig, har sökt info på nätet men får bara fram hur stor den kan bli och sånt. Ni får gärna mejla mig på min mejl adress//Tack på förhand/ Yvonne
Alexander-VG-zon3
var bor du ??

detta är ingen ''krukväxt'' ,, men kan vara ute åretrunt i mild zon . eller krukodlar man den och har den ute när det är över +1c på våren och sedan har man den ute hela hösten och tills dom första frost nätterna kommit sedan övervintra den svalt 0c +5c .
Smånissarna
Hej! Tack för svaret..hrm trodde att jag hade köpt någon fin "krukväxt" eftersom jag köpte den i en vanlig matbutik men men det är alltså en blomma man ska ha ute helst. cool.gif Jag bor i Krylbo/Dalarna
Alexander-VG-zon3
det är nog för kallt för den att vara ute året runt där , då övervintrar du den inne 0c +5c och ljust .
Smånissarna
Hej! Hrm så min fina "krukväxt" är en uteblomma tummenupp.gif Den är nu grön och fin så jag undrar om man kan ha den i ett fönster eller om det blir för varmt åt den? Bor i lägenhet nämligen så nå direkt svala utrymmen har jag tyvärr inte.
Alexander-VG-zon3
ja du har köpt en trädgårdsväxt . som måste vila svalt och gärna vill bli utsatt för frost . så du kan inte ha den inne åretrunt . knappt att den trivs inne på sommaren ens .

MariaS
Wow, har du fått tag i denna vackra buskrosslingen i mataffären! Ja det är tydligen uppe hos er man ska fynda! Har flera gånger hittat denna typen av fynd när vi är i Rättvik. Tyvärr är ju inte buskrosslingen så vanlig och lätt att få tag i här nere, trots att den är erkänt härdig till zon3. Och Mountain Fire också sick.gif Jag blir bara så avundsjuk! Den som får så vackert röda skott och vita blomklasar på våren wub.gif
Det är en surjordsväxt, så den vill helst bo i rododendronjord. du sköter den också på samma sätt genom att ställa den i vatten och låta den dra till sig vatten. Den vill ha ljust och svalt som en azalea. Lycka till och sköt om den väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon