Har jag gjort något dumt? Jag har byggt en spaljé. Hade tänkt att använda tryckimpregnerat virke men bestämde mig till slut för vanligt virke som jag strök med järnvitriol. Där spaljén byggdes stod redan några växter. Bland annat en klematis som jag satte förra sommaren vilken var en av anledningarna att bygga spaljén. Nu är bladen på klematisen precis svarta och skrumpna av järnvitriol.
Någon som har någon känsla för om järnvitriolen är skadlig för växterna?
Kommer jag ha en steril rabatt nedanför spaljén nästa sommar?
Järnvitriol kan användas för att döda mossa har jag märkt. Jag tror att dina växter klarar dig sig trots att de duschats med järnvitriol.
Yep, järnvitriolen är giftig, det är därför man stryker den på husfasader. Bl a dödar den under lång tid svamp (rötskyddet). Hur metallerna i den dödar vet jag inte, men jag har sett hus som vitriolstrukits på plats med brända gräsmattor och rabatter som följd.
Har vitriolen skvätt ned jorden ordentligt kan det bli problem med rabatten nästa år. Kanske kan du lyfta av översta jordlagret innan vitrolen där regnar ned till rötterna.
Om vitriolen inte går ned i jorden och rötterna borde klematisen klara att få ett för tidigt bladfall, om inte hela plantan med stjälkar också blivit bemålade.
Ingrid på Västkusten
10-08-2003, 20:21
Ett noll till tryckimpregnerat!
F'lå - kunde inte låta bli!
Järnvitriol = järnsulfat.
Hälsar Ingrid
Har nu fått hopp för att det kommer gå bra. Dels så strök jag inte ribborna på plats så det som kommit på växterna är bara "överskott" som regnet har sköljt av sedan de kom på plats. Dels så har klematisen fortsatt att växa med nya friska skott ovanför partiet med svartkrulliga blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.