Full version: Trollius
joca
Här kommer en liten undran kring en otroligt vacker lite växt......

I sommras köpte jag en Kinesik smörboll, Trollius chinensis 'Golden Queen', helt fantastiskt fin, lyckades få lite frön från den när hösten kom. Nu tänkte jag plantera dem och sökte lite på nätet. På Impecta stod det följande anvisningar:

Dessa fröer kräver en kraftig temperaturväxling för att gro. Sås inomhus i krukor eller lådor janmars i rumstemp. ca 20 gr. Efter 3 veckor placeras sådden i kylskåp (ca +3 gr) i 4-6 veckor. Därefter utomhus i skuggläge. Snötäcke över sådden främjar groningen. Om det är barvinter, täck med ris och löv. Groningen inträffar under våren eller sommaren, för vissa långgroende arter våren efter. Dessa fröer kan alternativt höstsås utomhus

Bara de två första raderna fick mig att lusten, jag är ju rätt så ny vad gäller frösådder och detta verkar ju vara överkurs och lite till crying.gif Är det någon som har provat, är det så svårt som det verkar eller kan man kanske räkna med små plantor till våren?

Ska nog prova iallafall, varför börja med något enkelt när man kan börja med något svårt? whistling.gif
Eva 33c
Jag har hittills bara sått en sorts trollius, laxus, och den sådde jag och ställde ut direkt ungefär den här tiden på året. Sedan grodde den efter ytterligare en vinter, men då till 100%. Har hört att trollius kan vara lite sega.
Anki V
Jag sår Trollius ircuticus och på fröpåsen från Gardens North står det att fröna ska stå kallt (-4 till +4) i 3 månader. Man ska börja kika i frölådan efter 5-6 veckor för de kan gro kallt. Sedan ska de i värme för att fortsätta att gro

Låter som mycket enklare än Impekta och jag väljer alltid de enklaste såråden.

/Anki
mamamaggan
Vanlig Trollius , inte kinesisk , kan med fördel sås på hösten . De råden har Impecta .

Vid höstsådd brukar jag så i mina pallkragar och lagom till sommaren har jag plantor som kan planteras ut.
amaria
Några av mina fröer från Trollius chinensis grodde inne på mindre än två veckor i vanlig rumstemp. Alla kom inte upp men jag nöjer mig med fyra plantor i år. Sådde 7/1 och de börjar nu få sina första karaktärsblad.
Christer i Falköping
Så och ställ ut genast. Då hinner de inte gro inne, men gör det ute när det är dags. Fröavkomman brukar faktiskt bli vackrare än sorten Golden Queen.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon