Full version: Blommande kaktus
pyttan
Hjälp

Min 20 år gamla kaktus blommar för första gången någonsin. Jag skulle vilja ha hjälp av någon som vet vad den heter och om det är vanligt/ovanligt att denna sort blommar.

http://www.odla.nu/album/data/pyttan/609_p3722.jpg

http://www.odla.nu/album/data/pyttan/609_p3724.jpg
tulle
Det är ingen kaktus utan en sukkulent, ser ut att vara Stapelia grandiflora.
tulle
pyttan
CITAT (tulle @ 05-08-2003, 11:11)
Det är ingen kaktus utan en sukkulent, ser ut att vara Stapelia grandiflora.
tulle

Tack för ditt svar. Men vet du om det är vanligt att dessa blommar?
tulle
Ja varje år vid rättt behandling, d v s torrt och svalt på vintern. Har du växten inomhus? Står du ut med lukten av blomman.
tulle
ÅsaF
Min mamma säger att den kallas Asblomma för att den luktar illa. Själv tycker jag inte att blommorna brukar lukta så mycket på avstånd. Ska nog tänka på att lukta lite närmare nästa gång den jag har hemma blommar. Det brukar komma rätt så många knoppar när den väl bestämt sig för att blomma.

Man får dock vara försiktig så man inte övervattnar den för då är det lätt att den ruttnar.
Ingrid på Västkusten
Jup - de kallas också Asblomma :-) flugor pollinerar den så därav doften av as.

Hälsar Ingrid
Hasse_h
Hmm...en sådan hade min mamma som stod i flera år innan den blommade ...då åkte den ut på altanen... wacko.gif ...luktade grymt äckligt. Man blir ju mäkta förvånad när den väl blommar... tongue.gif
ÅsaF
Hmmm...kanske måste kolla mina luktlökar.. biggrin.gif med tanke på att jag aldrig tänkt på att den luktar illa.
Ingrid på Västkusten
Luktlökar :-)))) hhehehehehehehehhe!
ÅsaF
biggrin.gif
Towanda
Jag hade en sådan när jag bodde hemma som blommade med jämna mellanrum. Blommorna luktar ju inte hallon, men jag tyckte det var ok så länge man inte stoppade näsan i den och tog ett djupt andetag. Vet inte hur gammal den var, kan nog ha varit några år. Mamma är också mycket förtjust i att odla saker, det är nog det jag håller på att upptäcka att jag har ärvt. Så hon kan säkert ha haft den ganska länge.
Dan i Nacka
Asblommors doft varierar väldigt mycket mellan olika sorter. Vissa doftar knappt alls och andra får man nästan flytta utomhus när de blommar. Doften påverkas också väldigt mycket av temperatur/sol så mitt på dagen är den oftast kraftigast.

Vänliga hälsningar

Dan
christina
Hej,
Denna sort kallas 'Aasblomma'. Jag vet inte om det är dess riktiga namn, men det kommer av att blomman luktar väldigt illa. Det är väldigt vanligt att Aasblommor blommar. Jag har flera stycken som blommar med jättemånga blommar varje vår/sommar. Jag brukar dock försöka att hålla efter dem och ta bort knopparna innan de slår ut. Detta pga stanken. Titta i blommorna någon gång då och då, för det kan hända att den blir angripen av maskar, vilket är jätteäckligt!!
Som tidigare inlägg nämner så är det inte en kaktus utan en sukulent och de ska ha ganska mycket vatten.
/christina
Ingrid på Västkusten
As-blomma - As som i kadaver :-) lukten.

Hälsar Ingrid
ÅsaF
Jag måste ha en ovanlig sort av asblomma för min luktar nästan inte alls när den blommar. Blomman är vinröd färgad. Kanske ska vara tacksam över det. biggrin.gif
Exotic
Jag tyckte då att den såg LÄCKER ut rolleyes.gif smile.gif laugh.gif
ÅsaF
Kan bara meddela att min Asblomma snart ska till att blomma och fler knoppar är på g. smile.gif

Dessutom håller mina "Rakborstar" på att få blomknoppar också. Min mamma kallar blomman så därför att själva blomman liknar en rakborste. Vet dock inte vad den heter egentligen men den är rätt svår att få att blomma. Bladen är platta, ganska breda och rundade längst ut och när den blommar så kommer den en stjälk på ca 15 cm med en blomma som ser ut som en borste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon