|
ludde__
10-02-2008, 22:21
Hallådär, ny i forumet men har flera gånger nyttjat tips o råd ifrån Odla.nu Mars ifjol flyttade jag till en sk radhuslägenhet, dvs en tvårummare med lite trädgård på både baksidan och framsidan  Underbar lägenhet och jag har fått lite utlopp för mitt intresse att påta i trädgården! Gjorde ett uppryck av min "tomt" till grannarnas förtjusning eftersom tidigare boende inte haft det intresset. Fann jordgubbar, rabarber, ett par rosor och en hel del tulpaner. Rabatterna på baksidan grävdes upp totalt och rensades på rötter och fick ny jord. Ner med perenner mm. Gav hyfsat resultat men jag har ju tänkt mig att andra året blir bättre. Fler tankar finns iår, men de ska inte tas upp här! Nu till problemen... Norpade dahlia knölar av ett par vänner (en dahlia som jag köpte till dom för 2 år sen som mått väldigt bra) i mars, planterade, höll inne och ute tills det blev varmt då jag planterade ut den i trädgården, den rycktes upp efter ett par veckor eftersom jag märkte att mördarsniglarna kalasade på den. Ner i en kruka och sen va det en glädjefröjd o se! Den blev underbar! I höstas åkte den in i mitt uteförråd som jag isolerat, tillsammans med sommarens inköp av pelargoner och även en änglatrumpet. Letade lite info här och på andra ställen och med viss erfarenhet från höstarna hemma när man var yngre så åkte dahlian ur jorden och ner i en hink med sparsamt med jord kvar. Pelargonerna fick stå kvar i sina krukor och samma med Änglatrumpeten. Det har funnits värme i förrådet så det har inte blivit kallt, något som iofs kanske inte har behövts i denna miserabla vinter (bor i sthlm) Har sett över mina växter ett par gånger och skvätt lite vatten på dom. Det har inte sett bra ut under vintern, men det gör det ju aldrig om jag inte minns fel. Men idag så blev jag lite ledsen, Dahliaknölarna har fått dm långa stänglar, klena o vitgröna. Änglatrumpeten är väldigt ihopskrumpen och pelargonerna vet jag inte om dom lever  Jag vet att det har gått en kanske för lång tid sen jag var inne o kollade, men så illa på några veckor? Inser att jag troligen har gjort mängder med fel, men vore tacksam med ideer på vilka jag begått? Så jag kan bättra mig nästa år. Om någon dessutom kan ge mig tips på hur jag får dahlian att överleva så blir jag oerhört tacksam... De andra är självklart viktiga men dahlian ligger mig varmast om hjärtat... Tack på förhand
ludde__
10-02-2008, 22:34
Kom på en sak till, köpte lökar i höstas som jag tydligen lagt undan för bra, dvs de har inte blivit planterade. Bla tulpaner. Om jag sätter dom nu i kruka, inne, kan de ta sig?
Sailor Pluto
11-02-2008, 08:59
Grattis till trädgården! Det låter som att du kommer att trivas med den.
Jag gissar att det inte är något fel på dahlian. Om den har börjat skjuta stänglar helt av sig själv så har det nog varit liiite för varmt och fuktigt. Mina ligger i en matkällare som håller runt 1-3 plusgrader, de är kvar i sina krukor och får inte en vattendroppe under vilan. De har klarat det väldigt bra och varit lätta att väcka upp frampå våren .
Jag skulle plantera dahlian i lämplig kruka, sätta upp extrabelysning i uteförrådet och ha den så ett tag så att den kan komma igång lite. Om du inte har kokhett inomhus kan du kanske göra detta inne? Sedan fortsätta som du gjorde året innan .
Pellisarna här i huset får stå i fönstret på vintern, alltså kan jag inte så mycket om vinterförvaring. Du kan ju prova att ta in dem och vattna lite försiktigt. Kommer det nya blad så är det inget fel på blomman. Änglatrumpeten lämnar jag till någon annan .
Du kan plantera tulpanlökarna i marken så länge det inte är tjäle, och visst kan du ha dem i kruka också! Vet inte när du har tänkt att sätta ut krukan, du borde iaf kunna börja nu om du känner för det. Tänk på att även lökarna kan behöva extrabelysning.
Alexander-VG-zon3
11-02-2008, 09:39
skriver det samma , dahliorna lever och det är normalt . plantera dom inne nu i slutet av månaden .
pelargoner ska vila svalt +10c +5c och torrt . mina har jag i en källare som är mörk och runt +10c dom får inget vatten sedan tar jag ut dom när det är runt +5c +10c och så följer dom med våren .
änglatrumpet förvarar jag mörkt och +10c och lite vatten .
och pelargoner ruttnar lätt om man små skvätter under vilan .
har du bild på dom ??
finns där bara ögon kvar så kommer både änglarna och perlsgonerna tillbaka .
ludde__
11-02-2008, 21:34
Tack för svaren, ska försöka få ordning på tråkigheterna därute. Hoppas pelargonerna lever fortfarande.
En fråga "finns där bara ögon" vad menas med det?
Alexander-VG-zon3
11-02-2008, 21:35
CITAT (ludde__ @ 11-02-2008, 21:34)  Tack för svaren, ska försöka få ordning på tråkigheterna därute. Hoppas pelargonerna lever fortfarande.
En fråga "finns där bara ögon" vad menas med det? där bladen kommer ut eller har suttit
Pelargonerna kan du ta fram nu och vattnar försiktigt,ställ dem i fönstret ljuset räcker nu till dem.Jag har tagit fram alla mina och de står i söderfönstren.Alla har fått blad,jag vattnar de sparsamt,vill man kan man klipper ner de så småningom,senare plantera jag om de i ny jord,men inte ännu.Tulpanlökarna kan du plantera ut eller i krukan men inte i stugvärmen.Dalian vet jag inte riktigt hur du kan göra,har krukan inne tror jag inte på,den kan var kvar i uthuset,mina ligger i garaget jag har inte tittat på dem än.
lilla mamma
13-02-2008, 12:37
Alltså kan vi konstatera att du inte gjort fel, har man gjort helfel så hade ju inte dahliorna sträckt nya skott och pelargonerna och trumpeten varit antingen helt torr eller helt rutten. På med ny jord, in med vatten och ljus, prova och se. Jag har övervintrat dahliaknölar under vattenmätaren i mycket fukt, inget ljus och i en plastpåse. Jag hade jättefina dahlior det året.
ludde__
16-02-2008, 16:59
Tyvärr är pelargonerna planterade i 2 st jättekrukor så de är inte bara att sätta fram i fönstrena och på golven vet jag inte om det kanske är för mörkt, även i söderläge? Jag har inte någon balkongdörr med helglas, bara halva dörren. En pelargon har jag dock satt i söderfönster då den är planterad i en vanlig kruka får se hur det går. Hade tänkt ge mig på att prova att plantera tulpanerna men nu har vi ju fått kallt o snö här i stockholm igen, men den är väl borta med värmen om några dagar, får se om jag hinner med då  . Tack för alla tips, ska försöka avlägga rapport här så får ni veta hur det har gått!
ludde__
03-03-2008, 19:09
Nu har det hänt lite. De 6 pelargonerna i de 2 stora krukorna har blivit 5, men de är beskurna och verkar må bra. Dahlian har fått färg men blivit väldigt gänglig, någon som kan tipsa om hur hårt jag kan beskära den? Den lilla pelargonen verkar inte överleva alls, jag har skrapat lite lätt på stammen, men den verkar helt död  Tyvärr. När det gäller änglatrumpeten så verkar den inte vilja komma igång alls, jag har skrapat på stammen och det är grönt under. Men de övre delarna av varje stam/gren verkar förtorkade och tvinar sig. Kan jag beskära för att främja nytt? Isåfall hur hårt kan jag beskära den? Den är totalt ca 0,5 meter och ca 1-2 dm på varje stam/gren är torkat o förtvinat. Annars så har jag väl som alla andra här i Stockholmsområdet börjat rensa lite försiktigt ute, lagt över löv över mina tulpaner, krokusar och påskliljor för att försöka hålla dom lite på stången!
CITAT (ludde__ @ 03-03-2008, 19:09)  Nu har det hänt lite. De 6 pelargonerna i de 2 stora krukorna har blivit 5, men de är beskurna och verkar må bra. Dahlian har fått färg men blivit väldigt gänglig, någon som kan tipsa om hur hårt jag kan beskära den? Den lilla pelargonen verkar inte överleva alls, jag har skrapat lite lätt på stammen, men den verkar helt död  Tyvärr. När det gäller änglatrumpeten så verkar den inte vilja komma igång alls, jag har skrapat på stammen och det är grönt under. Men de övre delarna av varje stam/gren verkar förtorkade och tvinar sig. Kan jag beskära för att främja nytt? Isåfall hur hårt kan jag beskära den? Den är totalt ca 0,5 meter och ca 1-2 dm på varje stam/gren är torkat o förtvinat. Annars så har jag väl som alla andra här i Stockholmsområdet börjat rensa lite försiktigt ute, lagt över löv över mina tulpaner, krokusar och påskliljor för att försöka hålla dom lite på stången! Ängeln tar lite tid på sig innan den kommer igång. VAttna försiktigt och skär av de torra delarna, men skär inte i frisk ved. (Snygga till altså). Det kan ta upp till en månad innan du ser de första livstecknen, så ge inte upp!
CITAT (ludde__ @ 10-02-2008, 22:34)  Kom på en sak till, köpte lökar i höstas som jag tydligen lagt undan för bra, dvs de har inte blivit planterade. Bla tulpaner. Om jag sätter dom nu i kruka, inne, kan de ta sig? Hittade själv några påsar med glömda lökar (tulpaner, krokus och olika allium) i förra veckan. De slängde jag ner i varsin kruka och ställde ut. Kommer de så kommer de, resonerade jag och tamej17 om inte alliumlökarna redan har börjat sticka upp små gröna spetsar.
ludde__
15-03-2008, 15:21
Änglatrumpeten har vaknat! Ja, inte idag då men för en vecka sen ungefär, de längsta bladen är nu 3-4 cm långa så den verkar trivas på vardagsrumsgolvet framför dörren, det ligger i söderläge och jag brukar köra takspottarna några timmar varje kväll som tillskottsljus. Av mina totalt 7 pelargoner kvarstår nu 2 samt en som verkar ge upp. Det är tråkigt, men de två som hållt sig kvar ser desto friskare ut. Ingen som har några tips om hur mycket jag kan beskära Dahlian? Den är nu väldigt gänglig och har fått samma höjd som den hade i höstas  vilket knappast kan vara bra med tanke på att vi är i mars...
Sailor Pluto
16-03-2008, 12:13
Om du vill kapa av dahlian till en bättre höjd så är gör du likadant som när du toppar andra växter . Nyp av strax ovanför ett bladpar, då brukar det bli bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|