Full version: lerkruka, plastkruka
FixaIgenväxtTrädgård
Finns det några generella regler för vilka blommor som ska ha vilka krukor, vilka faktorer styr krukvalet?
Hur dumt är det att odla direkt i sluten ytterkruka?
Kan plast med ytterkruka bli för fukthållande, ytterkrukor med fat (hål i botten) vara för dränerande?
Ska kombinationen styras av vilken jord, krukans storlek...

Omplanterar och för dessa växter är jag mest fundersam:

Tändstickskaktus
Älghornsbräken
Yuccapalm
Gummiträd - sprätt iväg och en "renare variant"
Ampellilja
Vandrande jude (finns det inget justare namn på den)
Liten bräken, som kan bli rätt stor, smala hela blad
m fl

Usch inser att det kan finnas olika behov och smarta lösningar beroende på en hel massa, inte minst plantans storlek...
Så det blev lite krävande fråga, har nån en enkel regel?

/Sara
Kee
Det här tycker jag är en jättebra fråga. Jag har själv funderat en hel del på den. Och den generella regel jag har kunnat läsa mig fram till är att en plastkruka håller fuktigheten bättre än en dito i keramik. Det förklarades där med att plasten inte släpper ut vatten genom väggarna medan keramikkrukan tillåter viss diffusion genom materialet. Så det måste ju då bli att en plastkruka ska man ha törstiga växter i och de som vill ha konstant fuktigt, medan lerditon lämpar sig bäst för växter som vill torka ut. Nu misstänker jag att jorden är en större bidragande faktor i det här än krukan, men att det kan hjälpa till lite.

Många säger att det är usch och fy med krukor utan dränering och så kanske det är, men även här borde ju sama sak gälla. För växter som dricker mycket eller vill ha konstant fuktighet lämpar sig en kruka utan dränering bättre (eller mindre dåligt) medan de som vill torka ut kanske borde ha dränering så att inte växten står i vatten konstant.

Men jag ser fram emot proffsens idéer och tankar kring detta, vi närmar ju oss omplanteringstider. coolgleam.gif
MariaS
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 10-02-2008, 22:28) *
Finns det några generella regler för vilka blommor som ska ha vilka krukor, vilka faktorer styr krukvalet?
Hur dumt är det att odla direkt i sluten ytterkruka?
Kan plast med ytterkruka bli för fukthållande, ytterkrukor med fat (hål i botten) vara för dränerande?
Ska kombinationen styras av vilken jord, krukans storlek...

Omplanterar och för dessa växter är jag mest fundersam:

Tändstickskaktus
Älghornsbräken
Yuccapalm
Gummiträd - sprätt iväg och en "renare variant"
Ampellilja
Vandrande jude (finns det inget justare namn på den)
Liten bräken, som kan bli rätt stor, smala hela blad
m fl

Usch inser att det kan finnas olika behov och smarta lösningar beroende på en hel massa, inte minst plantans storlek...
Så det blev lite krävande fråga, har nån en enkel regel?

/Sara

Tändstickskaktusen ksulle jag plantera i en lerkruka på fat, medn en jordblandning hälften sand/grus och hälften plant/krukväxtjord. Den färdiga krukväxtjorden har i regel lite för hög mullhalt och behåller för mycke fukt.

Älghornsbräken, vet jag inte ens om man ska plantera om eller i så fall hur.

Yuccapalmen vill ha lagomfuktigt= plastkruka med fat. samma för gummiträdet och ev ormbunke. Ormbunken vill helst ducha två ggr i veckan och sen rinna av innan fönsterplaceringen igen.

Ampelliljan och vandrande juden, klarar lite mer vatten= plastkruka med ytterkruka. Torka upp mellan vattningarna.

Sisterofsam
Dessutom beror ju krukvalet på hur mycket man brukar vattna. Vet man med sig att man (som jag) vattnar för mycket och för ofta är lerkrukor hur bra som helst, men vattnar man hellre för litet och sällan så är plastkrukor the way to go.
FixaIgenväxtTrädgård
Hej igen ni som svarat, som den IT-periodare jag är har jag inte nyttjat forumet på ett tag och omplanteringen vart sen, tack i alla fall för era funderingar och tips! Det är lite som jag tänkt och lite nytänk! Jag vill dock ha ytterkrukor när jag har plastruka så då kanske den ska vara lite extra större så det blir luftigt...

/Sara
amonik
En annan sak att tänka på är att rötterna på en del växter är känsliga för värme och kan bli brända av solen om de står utan ytterkruka. Det beror naturligtvis på hur soligt man har det.
KURT
En ytterkruka av keramik är oftast glaserad, den får då en genomsläpplighet som ligger mellan oglaserad keramik och plast. Om man bara borrar dräneringshål i botten (rätt borr!) så fungerar det bra att plantera direkt i ytterkruka.
Malva15
En plastkrukas väggar andas inte och det stänger in mycket väta så att jorden inte får luft och det kan vara förödande för rötterna lite beroende på vad det är för växt.
En växt som vattnas mycket sällan tycker jag snarare skall stå i plastkruka av den anledningen för då riskerar inte rötterna att fara illa men vätan bibehålls.

Jag har alla mina hibiskusar i djupa lerkrukor eftersom de är mycket törstiga med känsliga rötter och kräver luftighet runt rötterna som de då inte kan få i en plastkruka. Dessutom är plastkrukor ofta för grunda och mer anpassade till växter som inte har ett djupgående rotsystem.

Man får med andra ord pröva sig fram till vad som passar en bäst eftersom det inte finns någon generell regel. flirting.gif

FixaIgenväxtTrädgård
CITAT (KURT @ 26-03-2008, 10:01) *
En ytterkruka av keramik är oftast glaserad, den får då en genomsläpplighet som ligger mellan oglaserad keramik och plast. Om man bara borrar dräneringshål i botten (rätt borr!) så fungerar det bra att plantera direkt i ytterkruka.

När jag väl fått ner mina blommor i mest plast men de mer succulenta i lera. Ja då passar ju inte innerkrukorna i ytterkrukorna, inget nytt skulle jag tro, utan det blir en svart kant upp ur en vit kruka eller nån konstruktion med extra botten i en för djup. Och numer finns ett otal former på ytterkrukor utan hål, de borde säljas i par med tillhörande innerkruka. Men just detta gjorde att jag tänkt som dig Kurt. Glaserad kruka med hål...och då tänkte jag att en kakelborr kanske vore rätt eftersom jag lagt en peng på krukor utan hål. Men det får bli nästa år, nu har jag ju panterat om.

Känsliga rötter, å jag som bara tänkt att de inte får dränkas...kanske inte växa så de tränger bort jorden eller spränger krukan. Nu ska jag försöka lära mig vilka av mina växter som kan tänkas va känsliga, eller så är de borta för länge sen...

Nåväl växten är i alla fall viktigare än krukan den står i, så mår de bra är det vackert.

Sara

Å jag får nog försöka vänja mig med enbart plastkrukor med fat också, fast jag på vissa platser tycker det är trist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon