Betty
Jag fick mina STA-frön här om dan, bl.a. två sorters skuggliljor: Tricyrtis macropoda och Tricyrtis formosana.
T. macropoda heter Vit skugglilja på svenska - men vad heter T. formosana på svenska?
Jag har bildsökt på Google och det finns ju massor av bilder men de ser ju nästan likadana ut allihopa utom de vita och de gula crazy.gif och på de flesta ställen står det inget mer specificerat namn än just skugglilja...
(Tricyrtis latifolia - Gul skugglilja har jag redan sen förut)
Helen i Piteå Zon 5
kollade på SKUD och det verkar som om T.formosana inte har något svenskt namn....
Eva 33c
Jag tror inte den har något svenskt namn än, i såfall borde det stå i "skud" men det finns inget angivet där, än...
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif
Betty
Tack för era snabba och precis på minuten samtidiga svar! biggrin.gif
(SKUD ja... jag tänkte inte ens tanken, hjärnsläpp... blush.gif )
Alpiner i Halmstad
Vi har några bilder på Tricyrtis från vår trädgård. http://www.alpiner.se/Perenner%20S-Z.html
Tricyrtis formosan blommar senare än de andra, vi har dessutom planterat den på ett alltför skuggig växtplats. Blommorna hinner ofta inte blomma ut förrän frosten tar dem, därför saknar vi egen bild.
M.v.h. Bernt
tettan
dom är så vackra så det krullar sej i nacken på mej, alldeles speciellt den sista, vita.

Bernt, jag var förresten in på din hemsida idag å kollade på din cardiocrinum, det krullade sej då oxå. är de lätta eller omöjliga att fröså?
Betty
Tack för den informationen Bernt, de ska få en mindre skuggig växtplats än vad jag först hade tänkt mig (om jag lyckas få några plantor ur de där fröna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon