Full version: Rosmarin
ingrid fuxwall
Kan väl inte påstå att min planta överlevt vintern inne men snigeln som bodde där vaknade när jag vattnade.

Någon som har tips om hur jag ska göra för att slippa köpa en ny till våren.

Alexander-VG-zon3
så brukar hända av felaktig övervintring

bästa övervintring är att ha den ute så länge som möjligt ( frost behövs för en bra blomsättning ) sedan ska den vara inne ljust och svalt 0c +5c max +10c på dagen och fuktigt om bladen och inte torka ut allt för mycket . ska stå torrt men inte öken torrt .

vet inte hur din haft det i vinter ?? HAR du nu gett den rätt övervintringsplats så det som hänt din är för mycket vatten eller ohyra eller dåligt med ljuse .

sedan ska den ut igen på våren i skuggan när det är över +1c och tas in om det blir under -5c . vilket gör att man även kan bära den ut och in vid varje milt tillfälle som erbjuds ute . kan man inte ge den detta kommer man få en planta som inte mår så vidare bra .

det du kan göra nu är att ge den extra ljuse och försiktig duscha den och börja ge vatten . och sätt den lite värme och sedan ut när det är varmt . överlever den och kommer med nya skott så ge den en bättre plast nästa höst/vinter .

dock är rosmarin tåliga och kan skjuta nytt från rötter,stambas,bara grenar ,, så ge inte upp

köper du en ny , så har du den ute så mycket och länge det går sedan ta in den efter ett par frostnätter och övervintra den svalt 0c +5c max +10c och extra ljuse .
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 10-02-2008, 22:59) *
så brukar hända av felaktig övervintring

bästa övervintring är att ha den ute så länge som möjligt ( frost behövs för en bra blomsättning ) sedan ska den vara inne ljust och svalt 0c +5c max +10c på dagen och fuktigt om bladen och inte torka ut allt för mycket . ska stå torrt men inte öken torrt .

vet inte hur din haft det i vinter ?? HAR du nu gett den rätt övervintringsplats så det som hänt din är för mycket vatten eller ohyra eller dåligt med ljuse .

sedan ska den ut igen på våren i skuggan när det är över +1c och tas in om det blir under -5c . vilket gör att man även kan bära den ut och in vid varje milt tillfälle som erbjuds ute . kan man inte ge den detta kommer man få en planta som inte mår så vidare bra .

det du kan göra nu är att ge den extra ljuse och försiktig duscha den och börja ge vatten . och sätt den lite värme och sedan ut när det är varmt . överlever den och kommer med nya skott så ge den en bättre plast nästa höst/vinter .

dock är rosmarin tåliga och kan skjuta nytt från rötter,stambas,bara grenar ,, så ge inte upp

köper du en ny , så har du den ute så mycket och länge det går sedan ta in den efter ett par frostnätter och övervintra den svalt 0c +5c max +10c och extra ljuse .

Tycker du att jag ska klippa ner den?
Nu vet jag ju att den kunde fått vara ute hela "vintern" men det visste jag inte i höstas

Ska ställa ut den redan i morgon om det inte är för kallt
Stella-Polaris
Jag har övervintrat mindre Rosmarin som krukväxt i fönster rumstemperatur och vattning. Luktade dessutom gott av den. Klart funkar ju inte när den blir större.
Alexander-VG-zon3
klipp inte !!

visst hade den kunnat vara ute hela vintern fast denna vintern är kankse en one time moment som du skrev man vet ju inte nästa kanske blir riktigt kall ,, men det bästa är att du går efter den tumregeln att ta in den efter ett par frost nätter sedan ut när det är över +1c . då får den en vinter den vill ha men risken är liten att den fryser ihjäl .

vad har den för temp nu ??

har den +5c kan du ställa ut den när det är +1c ,, har du den i +15c får du vänta tills det är +10c +14c ute.

å som jag skrev klipp inte , tror faktiskt att din har en chans . och lever den ända ut till spetsen är det ett stort plus !! , för i övrigt har du en välvuxen och fin planta som växt fint , bara bladen som ser lässna ut .
ingrid fuxwall
Nu står den i ca 15 grader, får alltså vänta med att ställa ut den tills jag ser att det är sol och ca 10 grader - Tack för hjälpen!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-02-2008, 23:24) *
Nu står den i ca 15 grader, får alltså vänta med att ställa ut den tills jag ser att det är sol och ca 10 grader - Tack för hjälpen!!

det låter bra det
MariaS
Som du bor Ingrid, kan du gott plantera den mot husväggen i söderläge. Där klarar den sig utmärkt även vintertid.
Just nu på dagarna kan du försiktigt börja vänja den vid utelivet igen, men ta in den på nätterna de första två veckorna eller om det är frostrisk. Du ska se att den blir kanonfin ganska snart.
noora
15 grader tycker jag borde gå ganska bra ändå, bara du ger den ljus och vattnar lagom. Den ska inte vara dyblöt, men ska heller inte torka ut helt.

Jag har en rosmarin i garagefönstret, där har det varit mellan +5 och +10 grader större delen av vintern. Där trivs den bra så länge jag inte glömmer bort att vattna den helt. Jag har en annan rosmarin i köksfönstret, den ser mycket ledsnare ut. Där är det för varmt och torrt (både värme från elementet under och luftvärmepump som blåser varmluft - det är egentligen nästan bara chili som trivs i det fönstret), enda anledningen till att jag har rosmarin där är att jag vill plocka av den och ha i maten utan att behöva gå till garaget.
Alexander-VG-zon3
CITAT (noora @ 12-02-2008, 15:10) *
15 grader tycker jag borde gå ganska bra ändå, bara du ger den ljus och vattnar lagom. Den ska inte vara dyblöt, men ska heller inte torka ut helt.

Jag har en rosmarin i garagefönstret, där har det varit mellan +5 och +10 grader större delen av vintern. Där trivs den bra så länge jag inte glömmer bort att vattna den helt. Jag har en annan rosmarin i köksfönstret, den ser mycket ledsnare ut. Där är det för varmt och torrt (både värme från elementet under och luftvärmepump som blåser varmluft - det är egentligen nästan bara chili som trivs i det fönstret), enda anledningen till att jag har rosmarin där är att jag vill plocka av den och ha i maten utan att behöva gå till garaget.

tyvärr funkar inte +15c så bra, man får tänka på att det som känns kallt för oss är varmare för en växt . på vintern vill den inte ha över +10c för att vila och må som bäst . frost på hösten sedan in i vila svalt och 0c +5c max +10c på dagen och extra ljuse . där den växer vilt är det runt +10c på dagen och på nätterna -1c -5c -10c ( faktisk också några dagar på +15c +20c ) på vintern , men där är inte +15c +20c dag och natt igenom hela vintern .

och för att blomma bra behövs frost .

kollar du Italien och Grekland på smhi.se så kolla från norr till söder så ser du att där är runt +10c +15c dagen och -3c +5c på natten och där växer Rosmarin vilt , tänk dig då att där är början till vår där nere . då blir det kallare på vintern . då kan du förstå att rosmarin INTE vill ha +15c dag som natt hela vintern igenom .
Discogiraffen
Mina två rosmarinplantor har stått ute i mitt kallväxthus hela vintern. De är faktiskt fortfarande lite gröna, trots att jag glömt vattna dem större delen av tiden... Får väl se vad som händer med dem! Lade en del löv runt krukan som isolering, men det har nog gjort varken från eller till.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Discogiraffen @ 16-02-2008, 12:20) *
Mina två rosmarinplantor har stått ute i mitt kallväxthus hela vintern. De är faktiskt fortfarande lite gröna, trots att jag glömt vattna dem större delen av tiden... Får väl se vad som händer med dem! Lade en del löv runt krukan som isolering, men det har nog gjort varken från eller till.

är det kallt ska dom inte ha vatten .
MariaS
Så här ser min rosmarin ut idag, som är planterad på friland.
[attachment=13515:Rosmarin...alis_2.1.jpg]
Granne till den är en Laurus nobilis...
[attachment=13516:Laurus_nobilis_2.1.jpg]
Lite ledsen just nu, men den kommer igen till våren.
Alexander-VG-zon3
mina är än så länge gröna och välmående ( alla jag har ute ) ,, lagern var oskyddad i natt å det blev -10c så den vet jag inte hur den ser ut annars så var den grön och fin innan. får se hur min lager klara sig
Tesa
Nu blommar min rosmarin som stått i min oisolerade veranda...ibland är där rumstemperatur men så fort det slocknar i pannan faller temperaturen till nästan utetemperatur...har fått en släng vatten nån gång ibland bara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon