Zon 3
Hej!
Hur och när sår jag tomatfrön som ska stå i kruka på terassen senare i sommar?
Använder tilläggsbelysning för våra sådder.

Förra året, en usel sommar, fick vi inte tomater förrän sent i september med sådd i april och "fina" kraftiga plantor vid utplanteringen..

Tosan
CITAT (Zon 3 @ 11-02-2008, 00:12) *
Hej!
Hur och när sår jag tomatfrön som ska stå i kruka på terassen senare i sommar?
Använder tilläggsbelysning för våra sådder.

Förra året, en usel sommar, fick vi inte tomater förrän sent i september med sådd i april och "fina" kraftiga plantor vid utplanteringen..

På mina fröpåsar står det 8-10 veckor före utplantering om det kan va till nån hjälp?
Cathis
Jag har satt mina Black Russia, kunde inte låta bli, kliar i fingrarna giggle.gif

Om du kan så sätt dom lite tidigare i år så kanske du hinner få lite fler
tomater.
lyckero
Om du har tillgång till lysrör och plats för plantorna där det är ca 15-18 grader varmt så kan du börja redan nu.
Men de har en tendens att ta mer och mer plats...
Lycka till.
nina L
jag har redan sått ett par frön av en gul pärontomat. Jag tänkte ta sticklingar av "tjyvarna" sen och då får jag en fruktbärande planta medan jag väntar på att den nästa ska bära frukt. Jag har lysrör och 18 grader hemma och det brukar fungera
Felicia
jag brukar så några i vecka 10, sen sår jag resten några veckor senare. Då brukar dom ha fullt med tomat-kart när det är dags att flytta ut dom till växthuset och vi har tomater till midsommar i regel.
Nackdelen är ju att dom tar en himla plats sista tiden, typ hela vårt kök.. men som väl är så har jag en tålig sambo crazy.gif
Jonas70
Jag hade nog väntat och så ett par veckor till om man inte vill ha jobbet med att ha väldigt stora plantor inomhus som man sedan måste bära in och ut i ett antal veckor.
Ifjol sådde jag i mitten av mars, och det blev rätt så lagom för mig. När det var dags att plantera om i lite större krukor, så kunde jag oxå sätta ut dem i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon