Full version: vinterförvaring
Lottiz
Som boende i lägenhet har jag svårt med alla växter som ska vinterförvaras mörkt i 0-10C. Jag undrar då om en tjock frigolitlåda närmast väggen på balkongen skulle kunna vara ett alternativ till kommande år? Stänger man in växterna i frigolitlådan och fyller runt krukorna med täckbark/leca/annat så borde väl temperaturen hålla sig rimlig?

Gäller bla. citrus och pelargon, samt en del annat.
KURT
Vad jag vet så skall inte citrus förvaras mörkt? Så länge det inte blir fuktigt i frigolitlådan så går det nog bra annars, man kan ju t ex förvara äpplen på liknande sätt.
MariaS
De växter som behöver ljus också på vintern, kanske man skulle kunna ge en mindre ljusslinga för utomhusbruk och samtidigt ha hård koll på fuktigheten. Mögel kommer aldeles för snabbt om det inte finns ventilation. Så en sån här typ av förvaring kräver många och nogranna kontroller och frågan är då om det blir så frostfritt i slutänden.
Jag har tillåtit mig att spåna fritt som svar, men främst är jag nog väldigt tveksam till om detta är en bra lösning.
Då är det nog bättre att kolla med kompisar om man kan få hyra in sig i ett hörn av frostfria garage eller förråd.
Alexander-VG-zon3
jag vinterskyddar min kanareidadel på friland med frigolit låda och leca . det funkar . där står den i mörker hela vintern och kylan kryper inte in så lätt . dock isolerar frigolit både kyla och värme

och citrus kan övervintras i total mörker , det gör mina men dock är det inte optimalt .

pelargon kommer nog ruttna om du har den så .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon