Full version: vinterfrvaring
Lottiz
Som boende i lgenhet har jag svrt med alla vxter som ska vinterfrvaras mrkt i 0-10C. Jag undrar d om en tjock frigolitlda nrmast vggen p balkongen skulle kunna vara ett alternativ till kommande r? Stnger man in vxterna i frigolitldan och fyller runt krukorna med tckbark/leca/annat s borde vl temperaturen hlla sig rimlig?

Gller bla. citrus och pelargon, samt en del annat.
KURT
Vad jag vet s skall inte citrus frvaras mrkt? S lnge det inte blir fuktigt i frigolitldan s gr det nog bra annars, man kan ju t ex frvara pplen p liknande stt.
MariaS
De vxter som behver ljus ocks p vintern, kanske man skulle kunna ge en mindre ljusslinga fr utomhusbruk och samtidigt ha hrd koll p fuktigheten. Mgel kommer aldeles fr snabbt om det inte finns ventilation. S en sn hr typ av frvaring krver mnga och nogranna kontroller och frgan r d om det blir s frostfritt i slutnden.
Jag har tilltit mig att spna fritt som svar, men frmst r jag nog vldigt tveksam till om detta r en bra lsning.
D r det nog bttre att kolla med kompisar om man kan f hyra in sig i ett hrn av frostfria garage eller frrd.
flaxss
jag vinterskyddar min kanareidadel p friland med frigolit lda och leca . det funkar . dr str den i mrker hela vintern och kylan kryper inte in s ltt . dock isolerar frigolit bde kyla och vrme

och citrus kan vervintras i total mrker , det gr mina men dock r det inte optimalt .

pelargon kommer nog ruttna om du har den s .

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon