Hoppas på lite goda råd ang mitt äppleträd (Signe Tillich). Jag har tänkt klippa bort en massa årsskott nu, det är väl inte helt fel?
Jag upptäckte att hela stammen och många grenar är täckta med mossa. Kan jag borsta bort detta nu? Jag har för mig att jag gjorde detta på ett träd där jag bodde tidigare och då började det blöda kraftigt på stammen. Jag vet inte vid vilken tidpunkt jag utförde operationen.
I höstas när jag skördade mina äpplen såg jag att de flesta frukterna var angripna av något som gjorde frukten brunfläckig. Vad kan det vara?
Hoppas på goda råd!
Piccante
11-02-2008, 11:24
Du kan läsa i en äldre tråd i avdelningen träd & buskar som heter Spa-behandling av äppleträd eller nåt sådant... Där diskuterades för och nackdelar med att borsta mossa på träd. Jag kan inte se någon mening med det alls och har du dessutom skadad barken vid tidigare behandlingar så är det nog bättre att låta bli, men det finns olika åsikter om den saken.
"klippa bort en massa årsskott" låter lite oroväckande! Det är inte meningen att man skall beskära fruktträden så att det blir en massa vattenskott. Då hamnar man lätt i en ond cirkel, ju mer man beskär, desto fler vattenskott får man!
http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Tack för tipset!
Jag förstår nu att jag klippte bort för mycket förra året och det är därför som trädet svarat med att skicka ut en massa vattenskott.
Beträffande mossa på stammen så låter jag nog mossan vara kvar. Jag kunde inte hitta tråden som jag blev tipsad om. Jag hade bara för mig att jag såg ett tv-program för ett antal år sedan från en gammal äppelträdgård vid Kristianstad, det var den gården som ägdes av Kråke Litander, där det var ett par från England som skötte äppelodlingarna. Dom berättade att man kunde förlänga åldern på trädet om man borstade bort all mossa. Hur som helst så får mossan vara detta året.
Piccante
11-02-2008, 22:57
CITAT (TEZZ @ 11-02-2008, 20:20)

Tack för tipset!
Jag förstår nu att jag klippte bort för mycket förra året och det är därför som trädet svarat med att skicka ut en massa vattenskott.
Beträffande mossa på stammen så låter jag nog mossan vara kvar. Jag kunde inte hitta tråden som jag blev tipsad om. Jag hade bara för mig att jag såg ett tv-program för ett antal år sedan från en gammal äppelträdgård vid Kristianstad, det var den gården som ägdes av Kråke Litander, där det var ett par från England som skötte äppelodlingarna. Dom berättade att man kunde förlänga åldern på trädet om man borstade bort all mossa. Hur som helst så får mossan vara detta året.
Här är tråden jag tipsade om
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=66155Det råder som sagt delade meningar om nyttan av att borsta mossa från träd. Eftersom den yttre barken är död vävnad och inte har någon större funktion annat än som skydd och mossan inte gör annat än bara sitter där på stammen så gör det varken till eller från om man borstar bort den. möjligtvis kan det vara ett estetiskt problem om man inte gillar mossa men att det förlänger livet på träd låter ganska tossigt. Dessutom växer det ofta mossa på träd som blir betydligt äldre än va äppleträd brukar bli och de mår inte dåligt av det.
hej
jag tycker att svara på dina frågor:
1mossa: kan du borta den på mjuka borsta och det är inte problem nu på grund att sava inte har rörelse nu.
2 årsskott: du kan klippa bort nu på samma skäl att sava har inte rörelse nu.
3brunfläckig: det är svamp skada (kön MONILIA SVAMP HETER M. Fructigena )
orsak till den här skadan: mycket kalt - trädgård försorg som beskär och klippa gräs på fel tiden som gör sår på trädsbarken från den sår , svampen som sova i marken vaknar och attackera träden. Också från insekter som också gör sår på barken.
VAD VI SKA GÖRA:
1 undvika att gödsla med mycket kväv.
2 ta bort alla delar som skadad och bränna dem.
3 fräser jord under vinter tid för att döda svampen generationer i marken.
4 sprayar svamp bekämpning under blommor tid och frukt tid.
5 försöka att bekämpa insekter.
lycka till,H: Bassam
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 23:01
CITAT (TEZZ @ 11-02-2008, 11:07)

Hoppas på lite goda råd ang mitt äppleträd (Signe Tillich). Jag har tänkt klippa bort en massa årsskott nu, det är väl inte helt fel?
Jag upptäckte att hela stammen och många grenar är täckta med mossa. Kan jag borsta bort detta nu? Jag har för mig att jag gjorde detta på ett träd där jag bodde tidigare och då började det blöda kraftigt på stammen. Jag vet inte vid vilken tidpunkt jag utförde operationen.
I höstas när jag skördade mina äpplen såg jag att de flesta frukterna var angripna av något som gjorde frukten brunfläckig. Vad kan det vara?
Hoppas på goda råd!
har du bild på frukterna ?
och trädet
du behöver inte borsta veck mossan ,, totalt onödigt
Hej Flaxss!
Tyvärr har jag inga bilder på frukterna men får jag återkomma till hösten så ska jag ta lite bilder på frukterna. Det här med äppelträd är nog en vetenskap i sig.
Tidigare bodde jag i dina trakter, närmare bestämt i ett gammalt torp långt in i skogen norr om Glimåkra, där fick jag överhuvudtaget inte några frukter på mina träd trots att jag hade ett äppelträd som hette "Pigge". Det har du nog hört talas om. Det kommer ju från Osby.
Tack i alla fall för goda råd!
Det behövs nog ingen bild i det här fallet, Signe Tillish är en av de mest skorvkänsliga sorter vi har i Sverige. Skorv är en svamp som på äpple bildar sårskorpeliknande, bruna eller svarta fläckar på skalen. Svampen kan också angripa grenarna, då kallas det grenskorv. Grenskorv är inte så vanligt på äpple men jag har sett det på just Signe T.
Man kan inte helt få bort den men man kan ofta bidra till att minska angreppen. Till skillnad från alla andra situationer så krattar man bort löven under trädet på hösten, svampen övervintrar där. Man kan också mylla ned dem, så görs i ekologiska odlingar för att minska skorvsvampen.
Svampen är mycket klimatberoende, och i kommersiella odlingar där man besprutar gör man det ofta mot skorv efter särskilda mätningar av fukt och temperatur. I trädgårdsbruk använder vi inte bekämpningsmedlen som odlare gör, och även om du skulle hitta något kemiskt preparat i handeln så har du ingen chans mot skorven med dessa.
Kratta löven, hålla kronan gles och undvik absolut vattenskottsbeskärning. Sådan beskärning ökar skorvangreppen eftersom frukten skuggas av de upprättstående grenarna och bara kommer i kluster där grenarna fått fertil ålder. Invänta fruktbildning på vattenskotten, de kommer och då kommer frukten längre ut i kronan på ljusare och luftigare ställen.
Eller strunta i skorven, skär bort de ytliga fläckarna och använd äpplena till mat och mos...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.