Hannifer
Jag påbörjar en trädgårdsutbildning nu i vår, och vi ska ha den första praktiken redan i början av april. Det är tänkt att vi ska söka platserna själva och man vill ju vara ute i god tid...

Nu undrar jag; vilka företag sysslar med växthusproduktion och inte bara med saluföring av växter? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken del av landet??
Hannifer
I Mälardalen, faktiskt. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ute på ekerö har du ju en del ex. Ortonovo växthusodling (kryddväxter), Swegro Thorslunda ligger också åt det hållet (svartsjö) även de har sånt som kryddväxter & sallat i kruka och liknande. De är lite mer modern växthusodling = mera åt industrihållet och mycket teknik, tyvärr kan det vara svårt att kommunicera med många av de anställda för de pratar ofta polska och liknande.

Alverbäcks ligger ju också ute på ekerö (odlar tulpaner och liknande).

Gustavshill har också växthusodling ute på ekerö (de har även butik mm.)

I Järna har du ju Järna rosodlingar en av de få rosodlingar som finns kvar och de har satsat på teknik och moderniserat de har ex. en förpackningsmaskin.

I Tungelsta har det mesta lagts ner men Sune Trygg Hnadelsträdgård verkar finnas kvar (pelargoner mm.)

Skallebergs i Järfälla odlar krukväxter, utplanteringsväxter och liknande

Västerås kommun har ju också växthusodling av blommor, kanske inte så modernt och de har varit nedläggningshotade men får fortsätta ett tag till.

Det går nog även att kontakta GRO för att få hjälp med att hitta växthusföretag.

Fast jag tror att du ska kolla med någon ansvarig på skolan innan du ringer och söker praktikplats, jag vet att några av dessa enbart vill gå via skolan, de vill inte ha en massa elever som ringer till dem. +En del av företagen bokas upp av skolorna lång tid i förväg, som sedan ska fördela platserna bland elever som vill dit, ett populärt ställe kan det alltså vara kö till. Så jag tror inte ni får ringa hur fritt somhelst av skolan, samt många försäkringar skolorna tecknar förutsätter att skolan är inblandad på något sätt vid anskaffning av praktikplatser.

Samt när det gäller LIA vill KY-myndigheten helst att någon på praktikplatsen har gått en handledarutbildning som anordnas av skolan. Så skolan brukar ha förteckning över vilka företag som gått utbildningen.
Hannifer
Tack så mycket, för ditt omfattande svar. smile.gif
Madeleine1
Det kan säkert var lite olika från skola till skola men om du kommer till "min" skola i Enköping så kan jag berätta hur det brukar gå till där! smile.gif

Vi fick tillgång till en lista över olika företag som tidigare elever varit på, där finns kontaktpersoner, telefonnr och annan information. Vi gick igenom exakt vilka datum vi ska vara ute, när redovisningen ska ske och vad som förväntas av LIA-handledaren och oss själva. På skolans hemsida finns en LIA-handledning som handledaren ska ha och de behöver ingen speciell utbildning. Handledningen och informationen du ger när du ringer räcker, men är viktig.

Det är jättebra att du är på hugget och ute i god tid, men jag undrar om du inte tjänar på att avvakta tills ni börjar utbildningen. Då har du en möjlighet att få ordentligt på fötterna innan du börjar ringa och ger därmed ett säkrare intryck. Men det avgör du givetvis själv!

Jag gjorde min första LIA på Solåkers handelsträdgård i Stallarholmen. Det var KANON! men jag vet att det var fler med mig som var oerhört nöjda med sina LIA-platser.
Vill du veta mer får du gärna messa mig!

Ses vi den 25 feb? cool.gif
Hannifer
Tackar för ditt svar, Madeleine. smile.gif

Jag var sjuk på informationsdagen och var därför lite nojjig när jag fick reda på att vi skulle ordna egna praktikplatser och inte så mycket mer. Nu känns det bättre!

Jag är i Enköping den 25:e, så vi lär ses, men går inte du andra året? confused.gif
Madeleine1
Jo, det stämmer! giggle.gif Men skolan är inte så stor och dessutom kommer jag antagligen att vara med en stund för att ge er lite info.
Hoppas att du kommer att trivas med utbildningen!
Vi ses!
sanakan
Hej! Jag antar att vi blir klasskompisar i vår, på Enköpings trädgårdsmästarutbildning, men du var tydligen inte på infoträffen så då är det inte så konstigt om jag inte minns dig. Vad roligt med nån som börjar som är lika gammal som jag. De flesta på infoträffen var mellan 30-40 gissar jag, men det var ett gäng andra också smile.gif Alla verkar trevliga, kan jag meddela redan nu.

Själv har jag redan ordnat LIA-perioden för den här terminen här nere på Stadsträdgården i Växjö, det ska bli jättespännande! Jag är inte från Växjö själv men har bott här och pluggat i 3 år (sociologi). Min sambo bor kvar här nere ett tag så jag ville så gärna vara här några veckor så att jag fick LIA-period här var perfekt!

johanna84
Här är en till klasskompis!
Har nog inget att tillföra LIA-diskussionen, jag hoppas vi får "listan" på måndag så man kan börja höra sig för smile.gif

Vi ses snart!
Hannifer
Hej Johanna!

Var du alltså med på informationsmötet?
johanna84
Hej hej!
Ja, det var jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon