|
CITAT ...När kennelägaren fick klart för sig att kvinnans sambo också var kvinna blev hon enligt denna avvisande. Hon berättade att hon tidigare haft kontakt med ett transvestitpar och att hon läst att transvestiter har koppling till djurporr. Kennelägaren gjorde klart för kvinnan att hon inte fick köpa valpen eftersom hon inte litade på homosexuella. Kvinnan anmälde saken till ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning (Homo), som drivit ärendet i domstol. Både tingsrättens och hovrättens domar var enhälliga. Kennelägaren döms också att betala Homos rättegångskostnader på drygt 45 000 kronor... Länk till artikeln.
Alexander-VG-zon3
11-02-2008, 13:30
herre gud !!!
vad ska man skriva ,, förstår inte sånt här
kennelägaren kan väl börja med att leta upp hjärnan(denna person skulle fått första pris i att vara den bästa idioten ) . och sedan lära sig av detta .
tur att inte detta hade hänt mig för då hade det varit synd om kennelägaren
Jisses! Vad ska man säga! Fördommar! Hur fungerar det i familjer med ensamma mammor och två döttrar då? Eller tjejkompisar som delar lägenhet. Läggning har ju faktiskt INGET med ansvar att göra!
Piccante
11-02-2008, 14:37
CITAT .............hon tidigare haft kontakt med ett transvestitpar och att hon läst att transvestiter har koppling till djurporr............. Undrar vilken "trovärdig" källa hon har för det påståendet ??? Man undrar ju vilken värld den kennelägaren lever i egentligen ?
*Ulrica*
11-02-2008, 14:39
 Ursäkta att jag fnissar, men det var väl bland det värsta jag har hört denna veckan... ...vilken fantasifull kennelägare...  Underbart skönt att h*n fick sota för sin dumhet, hoppas det sved rejält! I straffet borde ingått lite utbildning i vad homosexualitet är för något....
Kennelägaren ska ha rätt att sälja till vem han/hon vill. Det tycker jag är självklart.
Men att komma dragandes med transvetiter och djurporr var ju allt annat än smart...
Piccante
11-02-2008, 15:07
CITAT (Tezzla @ 11-02-2008, 14:58)  Kennelägaren ska ha rätt att sälja till vem han/hon vill. Det tycker jag är självklart.
Men att komma dragandes med transvetiter och djurporr var ju allt annat än smart... Det tycker jag oxå. Kennelägare ska givetvis sälja till seriösa ansvarsfulla köpare och kunna neka de som verkar olämpliga men att invända mot att lesbiska par skulle vara transvestiter ?  och ägna sig åt djurporr är ju helt vansinnigt!
Om nu uppfödaren hade varit "smart" (fast då hade hon aldrig hamnat i den här situationen) så hade hon kunnat avstå ifrån något skäl och helt enkelt valt att inte sälja till dem. Precis som Tezzla säger, en uppfödare har rätt att avstå från att sälja en hund till någon, utan att egentligen ange något skäl. Nu var skälet ovanligt klumpigt uttryckt och det är inte mer än rätt att de drog henne inför domstol.
Ja, ibland undrar man om de inte skulle passa på att mentaltesta uppfödarna när de ändå testar hundarna...
Stella-Polaris
11-02-2008, 18:11
Ha Ha,,, Kennelägare och Djurvänner.... Ni skulle se den blankett jag nu fått för att ev ta hand om en hund...... Dom är inte kloka... Kan inte låta bli att dra taskiga paralleler.... Kennelägare är rasister för de håller på med "Renrasiga" Djurvänner värnar om Djuren och vill ha hårdare Djurskyddslagstiftning. Det första partiet i historien som både drev "Renrasighet och lagstiftade Världens första Djurskuddslagar är ju kanska känt... Ja, dom var mot Homosexuallitet oxå.
Stella-Polaris
11-02-2008, 18:22
CITAT (Markus_H @ 11-02-2008, 15:07)  Det tycker jag oxå. Kennelägare ska givetvis sälja till seriösa ansvarsfulla köpare och kunna neka de som verkar olämpliga men att invända mot att lesbiska par skulle vara transvestiter ?  och ägna sig åt djurporr är ju helt vansinnigt! En annan vinkling som annars är intressant, om man nu skall titta på sexuallitet, är det för mig uppenbara valet man och kvinna gör i sitt hund köp. Kolla på stan och större hundar. Är det bara jag som fått för mig att oftast väljer män tikar och kvinnor han hundar....  Har alltid undrat vad som ligger bakom.. Jasså är du kvinna.... nähä då får du bara köpa en tik... Jasså man..... det blir ingen tik för din del... jaha, homosexuell man? då får du faktiskt bara köpa en tik... Nej, nej ingen tik till lesbiska... Transvesit??? Du kan få köpa en katt..
Myosotis
11-02-2008, 18:26
Aqvakul
11-02-2008, 18:38
CITAT (Myosotis @ 11-02-2008, 18:26)  Det finns gott om knäppskallar där ute....
Stella-Polaris
11-02-2008, 18:42
Tänk om England skulle införa lag på sexuell läggning och Djurägande. Då skulle ju en Engelsk parlamentariker eller biskop, som gått på internatskola och Cambridge, inte ens få köpa en vandrande pinne.....
CITAT (Myosotis @ 11-02-2008, 18:26)  I länken står det att kennelägaren tilldömdes skadestånd och att dessutom betala rättegångskostnaden på 45000:-, så det blev en dyr läxa!
Elisabeth G
11-02-2008, 18:53
CITAT (Tezzla @ 11-02-2008, 14:58)  Kennelägaren ska ha rätt att sälja till vem han/hon vill. Det tycker jag är självklart.
Men att komma dragandes med transvetiter och djurporr var ju allt annat än smart... Det är så självklart så det borde inte behöva sägas. Och hon ska ha rätt att vägra sälja till vem hon vill UTAN att ens motivera varför. Denna "kränkningshysteri" som breder ut sig som en farsot är grotesk. Som uppfödare ska man självklart ha rätt att sälja enbart till den man känner förtroende för. Känner man inte förtroende för en person, oavsett skäl, ska man inte behöva sälja. Men lite korkad verkar uppfödaren vara. Annars hade hon inte sagt som gjort utan bara backat ur affären.
CITAT (Stella-Polaris @ 11-02-2008, 18:22)  Kolla på stan och större hundar. Är det bara jag som fått för mig att oftast väljer män tikar och kvinnor han hundar....  Har alltid undrat vad som ligger bakom.. Vi kvinnor har fullt upp med våra egna menstruationer och har ingen lust att hålla på och krångla med löptikar också
Lilla Birka
11-02-2008, 20:19
CITAT (MariaS @ 11-02-2008, 18:45)  I länken står det att kennelägaren tilldömdes skadestånd och att dessutom betala rättegångskostnaden på 45000:-, så det blev en dyr läxa! Näe, inte tilldömdes väl kennelägaren skadestånd? H*n dömdes till att betala skadestånd till köparen tror jag väl?
Men att komma dragandes med transvetiter och djurporr var ju allt annat än smart... Låter så korkat så man undrar om det inte är en skröna...... Visst har kennelägaren rätt att sälja eller inte sälja till vem/vilka h*n vill och har heller ingen skyldighet att ange något skäl. Om nu denna kennelägare var så urbotra korkad att h*n angav någons sexuella läggning som skäl då borde h*n nog inte få ha hand om djur heller. Gita
ingrid fuxwall
11-02-2008, 20:50
Skröna eller inte - de till och med nämnde det i radionyheterna.
ingrid
Trädgårdsmästarn
11-02-2008, 20:52
CITAT (Stella-Polaris @ 11-02-2008, 18:42)  Tänk om England skulle införa lag på sexuell läggning och Djurägande. Då skulle ju en Engelsk parlamentariker eller biskop, som gått på internatskola och Cambridge, inte ens få köpa en vandrande pinne.....  Så alla som går på internat är homo eller? /Mikael ( gick själv på Internat )
diskriminering...ok. vad händer om en barnfamilj anmäler en kennel för diskriminering..? finns massor av uppfödare som inte säljer valp till barnfamiljer
Trädgårdsmästarn
11-02-2008, 20:53
Hur tar man bort en dubblett har på Odla.nu
/Mikael
Stella-Polaris
11-02-2008, 21:57
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 11-02-2008, 20:52)  Så alla som går på internat är homo eller?
/Mikael ( gick själv på Internat ) Du har missat THE SUN. Nej inte homo nödvändigtvis..... utan Kinky!!!! Engelsmännen är ju berömda för sina sexskandaler när de kommer upp i position... dvs om de gått på internat och Cambridge..... CITAT (Grå @ 11-02-2008, 19:00)  Vi kvinnor har fullt upp med våra egna menstruationer och har ingen lust att hålla på och krångla med löptikar också  Och männen har ett behov av det???
CITAT (Stella-Polaris @ 11-02-2008, 21:57)  Och männen har ett behov av det???  Kanske det, eller så kan ni helt enkelt inte lida med dem  Faktum är att jag inte kan säga emot tankesättet, för jag väljer själv hanhundar när jag väljer hund - förutom en tik som var kastrerad - men hon var ett riktigt aber. Anledningen till detta är ju när hundar överlappar - har man börjat med en hanhund är det smidigare att fortsätta så att man inte behöver springa och vakta när det är löp. Det är jobbigt nog med andras löptikar. Men jag frågade min sambo vad han skulle välja om han skulle åka och köpa en valp och han svarade ganska spontant "tik", men hävdade det med att de alltid haft tikar i hans familj där de jobbar mer med vallhundar än som jag, problemhundar.
Kenneln finns tydligen på Värmdö vid Stockholm (om det nu har någon betydelse, vilket det förmodligen inte har  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|