jutlandica
[attachment=13207:DSC00053.JPG]

Jag köpte en Azalea på ICA för 14 dagar sen.

Nu har den redan vissnat.

Ska det vara så ??

Är det växten det är fel på, eller är det blommorna som är utblommade ?

Om det är blommorna, som ska plockas bort, hur gör man då ??

Alexander-VG-zon3
har du vattnat den så att den hålls fuktigt hela tiden och bara torkar upp lätt på ytan ?? eller har du vattnat den för mycket ??

sen vill den ha det ljust och svalt på natten .

hade du tänkt spara den bör du sätta ut den under våren sommaren och ta in innan frosten och sedan sätta den svalt och ljust .

börjar visa knoppar kan du sätta den i ett norrfönster inne . sen när den blommat klart tillbaka i det svala utrymmet . plantera om i feb-mars eller efter blommnigen .
Bassam
HEJ
Jag tycker att Azalea behöver ljust norrfönster i ett svalt rum, ca 10 +grader med fuktig, låter den torka upp ordentligt mellan vattningarna, lämna inte jord blir torr eller våt mycket, stället är svalare och lite fuktigare,, ta bort alla blommor och bladen som ser inte bra,och är bra att vattna underifrån
Obs: stället som står azalea måste svalare 10 grader med fuktig, så jag säga ställa de på norrfönster,
Lycka till, H:Bassam
Elisabeth G
Det ser ut som om du vattnat för lite. Dessutom verkar den stå ganska mörkt. Man ser inget fönster på bilden.

I vårt förra hus ställde jag azaleorna i norrfönster och såg till att de aldrig torkade ut. De blommade som galningar hela sommaren - år efter år. (De ställde alltså om till sin normala blomningstid efter den första julblomningen.)
Alexander-VG-zon3
det är bara på vintern den vill stå svalt . på sommaren vill den ha värme och ljuse . sommaren 06 som vi alla vet var varm och torr så trivdes mina ändå . fast det var 30-33c i skuggan och dom växte som galningar bara man ger dom vatten .
jutlandica
men är det tänkt att den ska fortsätta blomma, eller vissnar blommorna efter en vecka och ska plockas bort ?? bladen ser okej ut, det är blommorna som slokar.

spontant tycker jag att krukan är väldigt liten till just denna växten. jag tror att jag ska börja med att sätta den i en större kruka med mer jord.

det är svårt att ställa den i norrfönster max. 10 grader. jag har element vid alla fönster.

CITAT (Elisabeth G @ 11-02-2008, 18:45) *
Det ser ut som om du vattnat för lite. Dessutom verkar den stå ganska mörkt. Man ser inget fönster på bilden.

I vårt förra hus ställde jag azaleorna i norrfönster och såg till att de aldrig torkade ut. De blommade som galningar hela sommaren - år efter år. (De ställde alltså om till sin normala blomningstid efter den första julblomningen.)

den står tillfälligt för att jag höll på städa.

Alexander-VG-zon3
under vintern trivs den inte med varm luft . jag tycker hela växten ser uttorkad även bladen . för även nya blommor är torkade på den .
jutlandica
CITAT (flaxss @ 11-02-2008, 19:55) *
under vintern trivs den inte med varm luft . jag tycker hela växten ser uttorkad även bladen . för även nya blommor är torkade på den .

det har du nog rätt i.

den var rätt torr, fast jag har vattnat flera gånger. nu fick den en ny kruka, en halvliter vatten + lite substral, och så har jag satt den i det kallaste fönstret, som i och för sig vetter mot söder, men har persienner. den får ljus, men inget direkt solljus på sig.

ska de vissna blommorna knyckas av, eller ska de lossna av sig själv ??

jag hade aldrig trott att jag skulle kunnat vattna en blomma för LITE g.gif
aldo
Du har köpt den på ICA och den kan ju blivit "frostskadad " confused.gif
Alla affärer förvarar ju inte sina växter dragfritt .

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2005...Icak304.dbp.asp

Numera säljs de i plastkrukor yes.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (aldo @ 11-02-2008, 21:29) *
Du har köpt den på ICA och den kan ju blivit "frostskadad " confused.gif
Alla affärer förvarar ju inte sina växter dragfritt .
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2005...Icak304.dbp.asp
Numera säljs de i plastkrukor yes.gif

nja tror inte att dom ''råkar'' utsätta dom för frost och dom skulle knappast sålt dom om så skulle hända ,, har dom varit ute en hel sommar och höst så tål dom ner till -10c . lika så under tidig vår om dom är i vila tål dom frost . annars om det är milt sätter jag ut dom direkt ute istället även om dom kommer direkt från butikerna . och det funkar dock ska man inte utsätta dom för frost när dom är framdrivna men låg temp (+1c) tål dom om så skulle råka hända .

för när dom blommar trivs dom ju i en temp på +5c +15c .
theseraphim
Uteslut inte för mycket vatten, oftas av erfarenhet så brukar de drösa som sjutten när de torkat men får de lite för mycket vatten eller råka stå i restvatten lite för länge så blir de som på bilden. Många tror inte att man kan vattna ihjäl en Azalea men det är riktigt lätt och det går fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon