Full version: Karneval
rahmat2
Den 30 maj börjar Årets Hammarkullekarneval som pågår t.o.m 1 juni. Varför ska man besöka den?
jo, varje gång jag besöker Karnevalen blir jag glad för några dagar. Samma effekt alltså som att resa ett par veckor utomlands. Mycket musik med olika toner från olika länder. Mycket mat med olika smaker från olika länder. Mycket dans från olika länder. Försäljning av saker och ting på olika små bord. Mycket glädje för alla oavsett ålder. Bara man vill vässa till sina internationella intressen.

Ingen entreavgift.
Rekomenderar den varmt.
Ni kan besöka deras sajt: hammarkullekarnevalen.com
Känner till nåt liknande i Sverige?
Kathy
CITAT (rahmat2 @ 11-02-2008, 15:11) *
........//.......Känner till nåt liknande i Sverige?

Fisksätra har haft karnevaler varje år. (Hittade ingen hemsida om det)
Orminge har karneval varje år: http://www.lg-marknader.se/orminge.htm
Kista har karneval: http://www.kista.info/skolor/skolorikista/...fc80004430.html
Farsta: http://www.stockholm.se/Extern/Templates/N...e.aspx?id=37407

rahmat2
Hej, Kathy!
Vilka grejer du länkat, har du varit på nån av dem?
Rahmat
Kathy
CITAT (rahmat2 @ 11-02-2008, 16:02) *
Hej, Kathy!
Vilka grejer du länkat, har du varit på nån av dem?
Rahmat

Jodå, jag har besökt Fisksätra karneval i många år, då jag bodde därute. Har för mig att de började med karneval redan på 70-talet.
Orminge karneval har jag också besökt några gånger.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Men varför är Karnevalen i Hammarkullen inte på den riktiga Karnevalstiden???

Karnevalen är slut på askonsdagen
rahmat2
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-02-2008, 16:13) *
Men varför är Karnevalen i Hammarkullen inte på den riktiga Karnevalstiden???

Karnevalen är slut på askonsdagen

Vad är askonsdagen?
CITAT (rahmat2 @ 11-02-2008, 16:21) *
Vad är askonsdagen?

Askonsdagen är dagen efter "Fettisdagen" och Fettisdagen är sista dagen på karnevalen.
Bettis
CITAT (rahmat2 @ 11-02-2008, 16:21) *
Vad är askonsdagen?

svarte måndag, vite tisdag, ask onsdag (dymmel onsdag), skär torsdag och långfredag det är påskveckan (lite variation på namnen över landet)
CITAT (Bettis @ 11-02-2008, 17:32) *
svarte måndag, vite tisdag, ask onsdag (dymmel onsdag), skär torsdag och långfredag det är påskveckan (lite variation på namnen över landet)

Bettis askonsdagen är inte i påskveckan, den var i onsdags förra veckan. Jag kollade extra några svenska almanackor
Anma
I Heby har de karneval i augusti. Tror inte det har med fettsikarnevalen att göra...
Myosotis
CITAT (Anma @ 11-02-2008, 18:38) *
I Heby har de karneval i augusti. Tror inte det har med fettsikarnevalen att göra...

Jo det har det visst det. Det är nog bara svenskarna som kommer på tanken att arrangera "karneval" i augusti. Man kunde väl kalla det nåt annat istället!!
Anma
CITAT (Myosotis @ 11-02-2008, 20:23) *
Jo det har det visst det. Det är nog bara svenskarna som kommer på tanken att arrangera "karneval" i augusti. Man kunde väl kalla det nåt annat istället!!

Visst vet jag att ursprungligen har karneval anknytning till fastan, men numer används ordet på ett annat sätt här.

"I Sverige har benämningen i modern tid kommit att användas om folkfester utan anknytning till fastan, bl.a. studentkarnevalerna – från början kallade majfester – i främst Lund och tidigare även Uppsala, samt allehanda lokala tillställningar i vilka "karnevalståg" ingår." klippt från wikipedia.

Inget fel i det för mig. Roligare att gå på karneval i sommarvärmen än i vinter/vårkylan...

Och även om karnevalen i Heby heter karneval har den ingen anknytning till fettiskarneval. Det var vad jag menade. Jag menade inte att ordet karneval ej har anknytning till fastan.
Myosotis
Jaha. Jag förstår. Men jag tycker fortfarande att det är tråkigt när folk glömmer den ursprungliga betydelsen.
rahmat2
CITAT (Anma @ 11-02-2008, 21:32) *
Visst vet jag att ursprungligen har karneval anknytning till fastan, men numer används ordet på ett annat sätt här.
...

I Hammarkullen har inte Karnevalen nån religiös drag och det är bara bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon