Nu är det dags att planera grönsaksodling igen. Förra året hade vi dränerat runt huset. Vi tröstade oss i förödelsen med att odla morötter och potatis i mängder; mycket lyckat... men mördarsniglar har vi mer och mer för varje år.
Nu undrar jag om någon vet hur långt tid det tar för snigeln att tappa aptiten sedan den ätit giftkornen ? Jag inbillar mig att de hinner sätta i sig en hel del grönt först ??
Gunilla T
11-02-2008, 18:43
Hej,
att använda gift i trädgården, speciellt om det handlar om grönsaker är väl inte att rekommendera. Det bästa och mest humana sättet att ta hand om sniglarna är att klippa dom med sax eller en hacka. Det finns kanske andra djur, småfåglar t.ex. som kan äta giftkornen och det vill du säkert inte.
Trädgårdsmästarn
11-02-2008, 18:59
Gift eller inte, Snigel"giftet" i Svenska butiker dödar endast sniglar, inte människor och djur (som fåglar) är gjort på järnfosfat som för oss andra är helt ofarligt ,även i grönsakslandet. Snigeln dör inte direkt av medlet men slutar att äta och svälter ihjäl.
Mörk blåa korn, Mesurol, kan köpas i utlandet och smugglas in med kraftiga böter om Du upptäcks är ett mycket starkt gift, både för människor och djur. Dödar sigeln omedelbart som blir som en platt geleklump. Innehåller gift liknande strid gas i krig, Ni vet alla barn som Irakiska Diktatorn gasade i hjäl med sina mödrar. ANVÄNDS ABSOLUT INTE I GRÖNSAKSLANDET.
Elektriskt snigelstaket finns och tillverkas i Ljungskile, ca 500 kr för 50 meter komplett.
Koppar remsor, funkar också
Snigel barriär. skummgummi längder indränkta i salt.
Mitt egna magiska ogiftiga snigelbarriär som inte är patentsökt än, funkar även efter det har regnat.
/Mikael
Ni som har erfarenhet av snigelgift, det är väl som en typ av korn man sprider ut eller? Skulle man då inte kunna lägga giftet under en halv koccosslang, så att giftet liksom ligger i en fuktig tunnel? Då borde man ju kunna undvika olyckor med att andra djur får i sig giftet.
Edit: Jag menar då att dela koccosslangen på mitten längsmed.
ingrid fuxwall
11-02-2008, 21:49
Vet inte speciellt mycket om dessa preparats påverkan på det vi äter men eftersom yrkesodlare av ätbara ting har rätt att köpa in dem om de gått utbildning antar jag att det inte ska vara så stor fara.
Om jag skulle använda mig av dessa medel skulle jag nog inte gå ut i grönsakslandet och sprida kornen över sallad och annat som växer. Som jag förstått bör medlen användas i förebyggande syfte - innan grönskan kommit upp och sedan i kombination med klippning/plockning av odjuren.
Gossen Ruda
11-02-2008, 21:52
Det "snigelgift" som kan köpas i Sverige är som sagt ofarligt för alla andra än för sniglar så det behöver inte gömmas. Det är dock bra att göra det eftersom fåglar brukar gilla kornen. Jag har lagt det under betongplattor som i sin tur pallats upp någon cm från marken med gott resultat. Bäst är dock att sprida det bland vegatationen.
theseraphim
23-02-2008, 10:05
heyy muserolet används friskt av våra bönder i Sverige, läste något att du kan tom använda det för KRAV odling då det inte sprayas på varan själv. Är trött på denna "giftfobi" vi har i Sverige, ta bara ogräsättika som skall vara så bra och ekologist....använd den ofta och man sabbar jorden helt
Gunilla T
23-02-2008, 16:23
CITAT (theseraphim @ 23-02-2008, 10:05)

heyy muserolet används friskt av våra bönder i Sverige, läste något att du kan tom använda det för KRAV odling då det inte sprayas på varan själv. Är trött på denna "giftfobi" vi har i Sverige, ta bara ogräsättika som skall vara så bra och ekologist....använd den ofta och man sabbar jorden helt
Javisst theresaphim...visst är det tröttsamt...jorden lever ju ff och fåglar har vi så det räcker...det är bara att spruta och pensla..
Du får väl bli plakatbärare och ställa dig utanför Rosenbad med skylten "MERA GIFT I TRÄDGÅRDEN - SLÄPP MESUROLEN FRI"
((tänk på stavningen när du textar plakatet))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.