Full version: arrangera växterna?
deborah
Hej
Jag passar på nu innan våren kommer att flytta om växterna så att alla står på rätt plats när de ska till att börja växa. Men jag har svårt att bestämma mig.
Här finns ju tre saker att ta med i beräkningen (i prioritetsordning):
1. Växterna ska stå där de trivs
2. Växterna ska ge rummet en mysig djungelkänsla
3. Favoritväxterna ska få plats att synas lite extra.

Letar på nätet efter tips och idéer men hittar inte så mycket. De flesta som är intresserade av växter tar bara närbilder på växterna, det är sällan folk skriver om hur de tänkt när de placerat dem på fönsterbrädan (eller i rummen).

Nån som vet några bra sidor man kan få inspiration från? Eller någon som känner för att visa lite bilder på hur ni har gjort? Eller bara har några tips? Jag har nog aldrig ens hört om några "regler" man kan följa (eller bryta mot).
MariaS
Vilka växter är det du vill placera?
Kee
Det här är någonting jag funderat över också! Men jag kommer att enbart prioritera hur de vill stå, det andra är av underordnad betydelse, alla växter är ju vackra! Sen tror jag det är svårt att få den äkta djungelkänslan om du inte har många fönster i rummet eller kan arrangera med tillskottsbelysning så att du kan ha plantorna utspridda lite överallt. Har själv genomgående lägenhet och bara norr och söder så jag får verkligen välja fönster väl. Praktiskt med ljusskygga växter bakom andra i söderfönstrena och på södersidan kan jag även ha ngn växt lite längre in i rummet sommartid. Man kan även välja att ha de lite större plantorna bakom andra (dvs längre in i rummet) men då är det ju lätt hänt att ngn växt skyms så det är ju en avvägning förstås.

bara mina två cent... coolgleam.gif
Lottiz
Ljuskrävande växter måste ju få stå i fönstret som ger tillräckligt ljus. Större sådana växter placerar jag på piedestal/bord innanför ljusaste fönstret.

Mindre ljuskrävande växter kan man leka mer med. De som behöver lite mer ljus placerar jag där ljuset från fönstret når in.

Riktigt tåliga växter kan placeras vid sidan av ett fönster, i trissta hörn osv.

Mindre ampelväxter i mitten på fönstren, större på sidorna.

Skapa former med växterna, och använd dom till att förhöja omtyckta platser. Den mysiga fotöljen blir 100 ggr mysigare med en vacker palm bakom. Det söta bordet blir mycket sötare med en liten blomma. Känn efter vilken känsla varje växt förmedlar och låt dom komma till sin rätt.

Blommor som blommar måste matcha sin omgivning. En rosa mårbackapelargon blir inte vacker bakom en orange gardin. Men använd gärna motsattsfärger för att lyfta fram en vacker blomma. En rosa blomma i lätt ton gör sig ypperligt framför limegrönt, blått till orange, lila blomma framför gult. Det framhäver blommorna och fångar ögat.

Ett nätt ljusgrönt bladverk framhävs verkligen framför mörkt trä. Jobba med ljus och mörker för att framhäva och dölja. Låt det bli kontraster.

Är det en traditionell växt, som pelargonen, hör den bäst hemma i traditionell kruka och omgivning. Har man ögat för det kan man dock ändå hitta en häftig modern uppvisning av en klassiker, men det kan också lätt bli fel. Läckra, moderna växter gör sig riktigt bra i stilrena räta linjer och rena färger. Försök dock inte överglänsa växten med en häftigare kruka.

Palmer och stora växter med långa stammar kan man gärna ställa en mindre växt framför. Då skuggas inte den mindre, men den större får sina mindre vackra detaljer dolda. Det är sällan roligt att titta på stora jordytor i krukorna, gör då antingen samplanteringar eller ställ ett större bladverk framför. Jobbar man mycket med nivåer får man den grönskande djungelkänslan.

Para inte ihop för lika växter. Ett mörkgrönt och vasst bladverk blir rörigt och dolt bakom andra växter med samma egenskaper. Men mot ett sirligt bladverk skapas kontraster som lyfter fram båda.

Spretiga växter i smala och höga krukor, smala och höga växter i rundade och breda krukor. Det skapar balans för ögat.

Hitta nya platser för växterna. Skaffa exempelvis väggamplar och piedestaler för att överaska.
Kee
Vilket bra svar! Nu blev jag verkligen inspirerad!
deborah
Tack Lottiz!!
Det var precis ett sådant svar jag behövde. Lite inpiration att utgå ifrån.
Nu ska jag fixa och dona lite, så ska vi se om jag kan få upp en bild med resultatet sen.
Tack igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon