Nutten
Tänkte bara slå ett slag för södra Sveriges sprillans nya trädgårdsmässa; "Trädgårdsliv". Det verkar ju inte som om någon har talat om den än, men den kommer definitivt vara värd att gå på! Den är tillgänglig för allmänheten 14-16 mars, på Stadionmässan i Malmö. Intresserade kan läsa mer här:trädgårdsliv

Själv ser jag fram emot att äntligen kunna vara med på en renodlad trädgårdsmässa! Det blir en massa spännande utställare, trevliga produkter att köpa, tävlingar, barntema i källarvåningen och annat smått och gott. smile.gif
stennie
Tack för det...låter jättekul...på tiden att vi får en riktig trädgårsmässa.... thanks.gif
Maggan H
Ja, det låter definitivt intressant! Ska skriva in det i min almanacka för det ser inte ut som om jag kommer till Stockholmsmässan i år, men nån mässa SKA jag i alla fall gå på!
stennie
Tycker vi fortsätter i denna tråden!

Jag vill gärna om det kan bli den 15:de (den 16:de åker jag till Mexico).
Maggan H
Jag ska ner på lördan, men kan inte bestämma nåt för vi har en massa andra ärenden också, dessutom är maken med som inte är SÅ värst intresserad! Kommer dock att ha min Odla knapp så ser ni mig så hojta gärna till! w00t.gif
Aqvakul
Tycker att det vore bra om vi bestämde en träfftid typ på lördagen. Det måste ju finna något slags café. De som kan, dyker upp där då.

Vad tycker ni?
stennie
Tycker jag låter som en utmärkt idé...
I A-hallen vid utgången mot B-hallen (mitt emot Allers Trädgårds monter) ska det finnas ett Café...ska vi säga kl 13:00
Aqvakul
CITAT (stennie @ 05-03-2008, 16:04) *
Tycker jag låter som en utmärkt idé...
I A-hallen vid utgången mot B-hallen (mitt emot Allers Trädgårds monter) ska det finnas ett Café...ska vi säga kl 13:00

Passar mig utmärkt!/Anders
Ciczi
Putt!!

Ska försöka komma jag med!

Ciczi
catlady
Jag ska också försöka dyka upp!
Nutten
Glöm inte att ta en titt nere på källarplanet när ni är på mässan! Där finns montern med temat "Barn och trädgård". *tipsar*
Iza
Är det någon som har varit där?
Hur var det?
Aqvakul
Undrar också. Är inställd på att åka dit i morgon. Ses vi vid 13?
Nutten
Jag har förstås varit där eftersom jag har jobbat i en av montrarna...lite har jag hunnit gå runt också, men jag ska traska runt mer imorgon då jag guidar min mor. Det är lite svårt att hitta i början, saknar bättre skyltning över vart man ska ta vägen...och så är jag rätt störd över att folk inte hittar till montern jag står i. Vi är lite avsides *suckar* men de som hittar dit älskar den!

Det är lite blandat smått och gott de har på mässan och jag tycker absolut att den här är större och trevligare än trädgårdsdelen på hem & villa. Det går att köpa fröer, växter, lökar, lotter, redskap, kläder, hemlagat (Glorias äppelgård står t ex där och säljer diverse äppelprodukter), få en trädgård ritad, få inspiration från de olika installationerna, se trädgårdsmaskiner, träffa olika föreningar (rosensällskap, hoyasällskap, någon med orkidéer, trädföreningen mm), få information om trädgårdsutbildningar, trädgårdsresor, se ljusspel. Ja, helt enkelt lite av varje. Café och restaurang finns där också, så man behöver heller inte gå hungrig.

Det lär säkert dyka upp en del om mässan i pressen - där var en hel skock där igår, men det var inte förrän nu till helgen som de kunde fotografera eftersom allt inte var klart igår.
marskattan
Jag var på mässan idag och tja... bättre än trädgårdsdelen på Hem och Villamässan men jag som är totalt tokig i trädgård var ute igen på 1,5 timme. Det jag köpte med mig hem var 2 påsar frön och en korv (?!).

Framförallt tyckte jag lokalerna var dåliga för ändamålet, det går liksom inte att ha "belysningsrum/avdelning" där man går in på en hyfsat smal gång som sen slutar med att alla får vända och gå samma väg ut igen!? Det var hyfsat lite folk där idag men hur går det imorgon och på söndag med mycket folk? Om någon skulle ha barnvagn eller rullator så kommer ingen förbi, varken in eller ut.

Nu e jag ju mest intresserad av växter och inte fullt så mycket av grodor i gjutgärn, honung, stooora spa-bad och "biljardbord för din trädgård" och jag saknade ställen som sålde sticklingar av fuchsia mm mm. Visst var dom "gamla vanliga Holländarna" där, dvs dom som har orange tröjor och säljer lökar och knölar men så mycket mer vad det inte. Det som fanns att köpa hos dom flesta utställarna var Julrosor i olika prisklasser och färger. En del utställingsträdgårdar var fina att titta på och lite inspiration fick man. Men personligen får jag mer "nu vill jag ut och påta i trädgården-känsla" av att åka ner till Trädgårdspaletten i Malmö eller ta en runda in om Lillafiskaregatansträdgårdsbutik.

Usch, jag känner mig gnällig. Men det var en lugn och småmysig dag och jag ångrar inte att jag åkte dit även om jag hade inte gått dit imorgon även om jag haft fribiljett.

Hoppas ni som ska träffas imorgon har superkul! Snälla ta nu något fint foto på er i alla fina Odla-tröjor!
Nutten
marskattan: jätteintressant att höra vad du tyckte! Jag tror jag kan vidarebefordra lite åsikter till den som har satt ihop hela mässan. Sådant här är viktigt att få reda på för att det ska kunna bli en ännu bättre mässa till nästa år! Sedan vet jag iof att inte alla som var tillfrågade dök upp på den här mässan, för att de redan hade fullt upp på mässfronten. Det var riktigt storslagna planer från början...

Nere i källarplanet skulle det ex vara två trädgårdsmontrar, en restaurang för barnfamiljer och utställare med smådjur...Vad blev det nu? En ynka trädgårdsmonter och ingenting mer. Folk med barnvagn såg inte ens hissen som fanns och struntade i att komma ner pga det.

Kom gärna med fler åsikter om vad som kunde varit bättre!
embees
CITAT (marskattan @ 14-03-2008, 21:41) *
Jag var på mässan idag och tja... bättre än trädgårdsdelen på Hem och Villamässan men jag som är totalt tokig i trädgård var ute igen på 1,5 timme. Det jag köpte med mig hem var 2 påsar frön och en korv (?!).

Framförallt tyckte jag lokalerna var dåliga för ändamålet, det går liksom inte att ha "belysningsrum/avdelning" där man går in på en hyfsat smal gång som sen slutar med att alla får vända och gå samma väg ut igen!? Det var hyfsat lite folk där idag men hur går det imorgon och på söndag med mycket folk? Om någon skulle ha barnvagn eller rullator så kommer ingen förbi, varken in eller ut.

Nu e jag ju mest intresserad av växter och inte fullt så mycket av grodor i gjutgärn, honung, stooora spa-bad och "biljardbord för din trädgård" och jag saknade ställen som sålde sticklingar av fuchsia mm mm. Visst var dom "gamla vanliga Holländarna" där, dvs dom som har orange tröjor och säljer lökar och knölar men så mycket mer vad det inte. Det som fanns att köpa hos dom flesta utställarna var Julrosor i olika prisklasser och färger. En del utställingsträdgårdar var fina att titta på och lite inspiration fick man. Men personligen får jag mer "nu vill jag ut och påta i trädgården-känsla" av att åka ner till Trädgårdspaletten i Malmö eller ta en runda in om Lillafiskaregatansträdgårdsbutik.

Usch, jag känner mig gnällig. Men det var en lugn och småmysig dag och jag ångrar inte att jag åkte dit även om jag hade inte gått dit imorgon även om jag haft fribiljett.

Hoppas ni som ska träffas imorgon har superkul! Snälla ta nu något fint foto på er i alla fina Odla-tröjor!

Jag håller med. En väninna och jag var ute igen efter dryga timmen. Vi var där redan kl 11 och det kändes inte färdigt när vi kom. Många höll fortfarande på att plocka upp och ja....det kändes inte klart liksom.
Vi hade också synpunkter på golvet. Bubbliga mattor är inte lämpligt att ha öht. och definitivt inte där många går omkring och snubblar på bubblorna.

Flyinge Plantskolas installationer var som vanligt förstklassiga. Impecta fanns så klart där och en del annat. Men mycket annat tog helt enkelt för stort utrymme.

Jag efterlyser också plantor och sticklingar till försäljning. Många fler montrar för växtförsäljning.
Man går ju på mässor för att få inspiration för trädgården så fler miljöer hade inte varit helt fel.

Får hoppas att detta var barnsjukdomar och förhoppningsvis tar de vara på erfarenheterna till nästa år. De har alla förutsättningar att bli stora, för i den här landsändan har det inte funnits en enda renodlad trädgårdmässa hitintills.
Nutten
embees: jag misstänker att de faktiskt inte var klara när ni kom...det hade varit lite tvetydig information till utställarna från början. Först var det sagt att allt skulle vara klart till torsdagen (för fackfolket) och sedan gick de ut med att folk fick bygga onsdag och torsdag och att allt skulle vara klart till fredagen. Det blev lite stressigt för de flesta.

När det gäller plantor till försäljning så håller jag med om att det vore trevligt med mer sådant, men saken är den att så här års finns det inte så mycket om vi bortser från vintergröna plantor, eller vill ni ha krukväxter?
Aqvakul
Var på mässan idag. Tycker att marskattans analys stämmer väl även för min del. Lokalerna är knepiga med taskig logistik och helt livsfarliga mattor. Det var dock riktigt mkt folk och redan nästa år kan man säkert åstadkomma mer. Intresset för en bra trädgårdsmässa i Malmö finns ju.
stennie
Jag var också på mässan idag...Och även jag håller med Marskattan.
Men jag tror och hoppas att om det fortsätter så finns det hopp om att det kan bli bättre.
Fick med mig en Julros (Blue lady) och nån sorts kokosfiber som man ska blanda i jorden.
Träffade en Odlait, men glömde att fråga vem det var confused.gif whistling.gif .
Men jag orkade inte vänta till kl 13...Hade lite bråttom hem! Flyget går om 8 timmar!

Mexico....Here I come!
Aqvakul
CITAT (stennie @ 15-03-2008, 22:35) *
Träffade en Odlait, men glömde att fråga vem det var confused.gif whistling.gif .

Det var jag shy.gif
catlady
Höll med om att mässan inte riktigt levde upp till förväntningarna. Var "färdig" redan halv tolv men stannade en halvtimme extra för att se om någon odlait skulle dyka upp kl 13... Inte en enda kom till caféet utom jag..? dunno.gif Tyckte det var synd, hade varit kul att träffas igen.
HelenJ
Min utbildning har en monter som jag kommer att vara i på söndag. Jag kan också tänka mig att träffas om någon annan odlait är på mässan på den dagen.
Apelrydsskolan A12.
De som stod i montern idag var nöjda med vår monter (som blev klar igår kväll!), men tyckte det hade varit lite dåligt med folk. Hoppas det blir bättre i helgen.
nelly.trott
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2008, 17:05) *
Var på mässan idag. Tycker att marskattans analys stämmer väl även för min del. Lokalerna är knepiga med taskig logistik och helt livsfarliga mattor. Det var dock riktigt mkt folk och redan nästa år kan man säkert åstadkomma mer. Intresset för en bra trädgårdsmässa i Malmö finns ju.

Och även jag håller med!

Det var fint att "glo" på men inget riktigt "fånga"blick.
Det var alldeles för LITE VÄXTER för min del. jag som hoppades på att få uppleva nåt WOW. men icke!

Och för det andra så var deta trädgårds liv ALLDELES för tät intil skånskaträdgårdar /hem&vila och så kommer väl en i maj med...

hoppas på något nytt och Verkligen spännande

p.s
kan lägga upp lite bilder om ni vill
RibesRubusVitis
Har ni tänkt på att tråden handlar om FÖRRA årets mässa? Och spådomen antar att detta år skulle bli bättre! Det verkar knappast så, av förhandsreklamen att döma...
nelly.trott
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-03-2009, 01:10) *
Har ni tänkt på att tråden handlar om FÖRRA årets mässa? Och spådomen antar att detta år skulle bli bättre! Det verkar knappast så, av förhandsreklamen att döma...

hahaha när jag läste inlägget så tänkte jag att skaparen bara blandade ihop datum men icke ... hihi
ja det skulle (kunna)vara bättre .....
blomkronan
CITAT (nelly.trott @ 14-03-2009, 00:01) *
Och även jag håller med!

Det var fint att "glo" på men inget riktigt "fånga"blick.
Det var alldeles för LITE VÄXTER för min del. jag som hoppades på att få uppleva nåt WOW. men icke!

Och för det andra så var deta trädgårds liv ALLDELES för tät intil skånskaträdgårdar /hem&vila och så kommer väl en i maj med...

hoppas på något nytt och Verkligen spännande

p.s
kan lägga upp lite bilder om ni vill

Netty trott Även om tråden handlade om förra året vore det kul att få se bilder från denna eftersom man inte hade möjlighet att se den... förlångt att åka wink.gif

Så visa gärna bilder smile.gif
Chamomille
CITAT (stennie @ 29-02-2008, 12:56) *
Tycker vi fortsätter i denna tråden!

Jag vill gärna om det kan bli den 15:de (den 16:de åker jag till Mexico).

Men... Var inte du utomlands alldeles nyss...?
kasam
CITAT (blomkronan @ 14-03-2009, 09:27) *
Netty trott Även om tråden handlade om förra året vore det kul att få se bilder från denna eftersom man inte hade möjlighet att se den... förlångt att åka wink.gif

Så visa gärna bilder smile.gif

Alltid kul med bilder!!! tummenupp.gif

Jag var på mässan igår - alltså nu talar vi 2009!!!!
För lite TRÄDGÅRD!!! För lite växter och det som direkt till växtlighet hör... För lite inspiration och exempel!!
Ja, kändes tyvärr som en hafsigt skapad mässa...
Jag hade förvisso kort om tid, var lite orolig för att jag inte skulle hinna se allt, men (tyvärr) hade jag fel i den farhågan/förhoppningen.
Nåväl, som törstande trädgårdsnörd så fick jag ju ändå en yttepytteliten dos trädgård...

Preussen
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2008, 17:05) *

Håller med. sista gången jag är där. gick över till en stormarknad mitt emot och dess trädgårdsavdelning föll min smak bättre på läppen.
nelly.trott
då så =)

och lite till
blomkronan
thanks.gif för titten biggrin.gif nu har man sett den mässan oxå... smile.gif

4:an
Jag håller med resten av er att det var alldeles för lite växter....och jag hittade inte en endaste liten fröpåse...gjorde två fynd i form av två lyktor så jag blev nöjd i a f tummenupp.gif
stennie
CITAT (Chamomille @ 14-03-2009, 09:36) *
Men... Var inte du utomlands alldeles nyss...?

giggle.gif Mexico 2008, som sagt en gamal tråd!

Var på mässan i Lördags, tyckte väl också att det kunde varit mer växter och fröer....
embees
Eftersom mina planer inför Älvsjömässan i slutet på mars är ändrade så fick jag ju gå på de som fanns nära.
Och den här den 13-15 mars kunde man varit utan. Samma holländska lökförsäljning som förra året, med en del engelsktalande personal. Inte några fröförsäljningar. Inte mycket som egentligen fångade mitt intresse utom John Taylors sagolika magnolialund. Det tar nog några år till innan de har fått in rutinerna + att de borde ha mässan i andra lokaler.

Då gillade jag "Skånsk trädgård" på Hem & Villamässan den 5-8 mars mycket bättre. Proffsigt ut i fingertopparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon