|
Maggan H
11-02-2008, 20:37
Min dotterdotter 6 månader vägrar äta av flaska, mugg, ja allt! Dom har försökt sen hon var nyfödd men det går inte, hon bara skriker. Nu är det så illa att hon inte går upp i vikt ordentligt för bröstmjölken räcker inte längre. Hon kan äta ett par skedar gröt, sen är det stopp. Plocka lite med brödtärningar, majs o sånt men det mättar ju inte så bra. Nu gallskriker hon om kvällar och nätter bara för att hon är hungrig: VAD ska man göra?? TIPS SNÄLLA!
Jag vet att jag låter som en urtypisk kall och hårdhudad skogshuggarkvinna när jag säger att barnet får lära sig att äta när mat serveras, men vad säger de på BVC? Kanske hon har ont när hon sväljer? Får ont i magen av laktos? Känns som 100 år sedan mina barn var små, så jag är inte så bra på sånt här längre, men om barnet är friskt och det bara handlar om ovana vid andra material än bröst, så får hon nog snällt finna sig...
Tycker ni ska höra med bvc faktiskt..
ökar hon inte i vikt och bara skriker, är det läge för ett läkarbesök.
linalina
11-02-2008, 20:59
Vet inte om det är nån hjälp, men min lille kille ville INTE ha med flaskan att göra heller, tills jag provade att sitta på golvet istället för i soffan med honom. Han trodde nog att jag försökte få honom att somna  Därefter så fick han smak på välling och det har gått bra sen dess. Kan det kanske vara något liknande? Han var dessutom väldigt känslig för om det inte höll exakt rätt temperatur...så petig...
vidhåller nog att man först ska utesluta något fel först och sedan exprimentera med olika metoder... låter lite kolik över det, men som sagt...läkarbesök först...
Testa olika sorters nappar. En del småttingar tar nämligen bara en enda sort, och det finns ju en hel uppsjö på marknaden. Platta, runda, bröstvårteformade, anatomiska, latex, silikon, stort hål, litet hål... i alla oändlighet... Sen kan man ju börja med att servera bröstmjölk som är bekant, försöka droppa lite i munnen så h*n känner vad det smakar. När man sen går över till ersättning/välling så kan man få prova alla sorter även där innan det funkar.
Om mamma inte finns i närheten brukar det ofta gå betydligt lättare, då har man lixom inget val...
Har de börjat med vanlig mat än? Annars är det hög tid att börja med smakisar med tex mosad potatis, smör, bröstmjölk... Mosade morötter med lite smör... majspure...
Irene_L
11-02-2008, 21:33
Det kanske funkar bättre med välling i en pipmugg.
Kanske ska de kolla upp glutenallergi också.
Maggan H
11-02-2008, 22:24
Det var på BVC som de såg sist att ungen inte gått upp mer än typ 65 gram sen sist. Hon har börjat med smakportioner av både det ena och det andra, och de har köpt alla sorters olika nappar tioll nappflaskan som finns! Till saken hör också att hon INTE vill ha tröstnapp heller, det är tummen som gäller om hon behöver tröst. Pipmugg, går inte heller. Det verkar som om hon inte fattar att hon ska svälja för att bli mätt av annat också, inga som helst problem med att dia och svälja.
men hur har ungen överlevt så här länge då
Irene_L
11-02-2008, 22:55
Men oj så jobbigt ni har det!! Det finns inget så jobbigt som när de små inte vill äta. Har inte BVC några bra förslag??
Lady Hamilton
11-02-2008, 23:27
Det blir nog till att fortsätta och ge några skedar tills det blir stopp och sedan fortsätta så  Mina barn har också vägrat napp och flaska Men jag hade sådan tur att min mjölk räckte tills de var över året. Efter det blev de tvugna att börja äta annat, för att jag skulle kunna ha en chans att få vara "ensam" och göra något själv. Blev liiiite less på att vara "ständig mjölk central" De lärde sig att äta gröt och "mat" Förstår att det är besvärligt med allt skrikande och "kinkande" Men kanske någon kan vara till hjälp för din dotter så att hon slipper att vara upp i "det hela" för jämnan  Men som tur är så är det inga barn i Sverige som svälter i hjäl
ingrid fuxwall
11-02-2008, 23:40
Stackars lilla nya människa - hoppas allt löser sig
Maggan H
12-02-2008, 10:05
CITAT (Lady Hamilton @ 11-02-2008, 23:27)  Det blir nog till att fortsätta och ge några skedar tills det blir stopp och sedan fortsätta så  Mina barn har också vägrat napp och flaska Men jag hade sådan tur att min mjölk räckte tills de var över året. Efter det blev de tvugna att börja äta annat, för att jag skulle kunna ha en chans att få vara "ensam" och göra något själv. Blev liiiite less på att vara "ständig mjölk central" De lärde sig att äta gröt och "mat" Förstår att det är besvärligt med allt skrikande och "kinkande" Men kanske någon kan vara till hjälp för din dotter så att hon slipper att vara upp i "det hela" för jämnan  Men som tur är så är det inga barn i Sverige som svälter i hjäl Nejdå, hon svälter väl inte direkt, men att alltid vara hungrig är ju inget kul. Ungen är så go o glad annars men kniper bestämt igen munnen efter några skedar gröt. JAg vet att det bara är att köra på och prova, det finns ju inte mycket annat att välja på, ville mest ha ev tips på hur man får ungen intresserad. BVC tipsade en del, men att sitta och plocka med majskorn o sånt mättar ju som sagt inget vidare. Och det är ju just låsningen att dottern inte kan gå nånstans utan 'bihang' som blir lite frustrerande i längden.
Eva-Helene
12-02-2008, 11:18
Min yngste var likadan. Fastän mjölken sinade och han vart hungrig varannan timme så vägrade han att ta flaskan. En sen kväll när jag mådde pyton av trötthet fick jag en desperat idé: jag värmde standardmjölk och tillsatte litegrann socker. När jag väl fick honom att smaka, ja DÅ åt han så att det nästan blev baksug i flaskan! Efter en god natts sömn (för första gången på ett par veckor!) var jag peppad och experimenterade fram ett vällingrecept som passade herrn. Efter en vecka eller så minskade jag successivt sockermängden genom att blanda i "pulvervälling", lite i början och sedan mer o mer. Efter ca 1½ månad hade han vant sig vid smaken på pulvervällingen och min mjölk räckte till för att hålla honom nöjd över natten!
Jag har fått distrahera lilleman för att kunna stoppa i honom några skedar puré eller gröt. Medan han sitter och plockar med nåt litet som kanske inte mättar så mycket i sig, så har jag passat på att stoppa emellan några skedar med annat. Lillan vägrade äta välling och åt inte mycket av puréerna heller, så henne ammade jag i 3 år...men tar mjölken slut så är det ju inte lätt.
Maggan H
12-02-2008, 16:15
Tack för tipsen, det var såna jag efterlyste!
Gloriana
12-02-2008, 20:42
Det är underligt att de inte kan sockertricket på BVC. Det är väl någon vansinnig idé om att ungarna inte ska vänjas vid socker. Då ska man inte ge dem bröstmjölk heller då för den är väldigt söt.....Jag har lärt ut sockertricket till många desperata mammor - en nypa socker i vällingen och det brukar funka att fasa sockret ut snabbt - efter en vecka eller så. Dessutom är ibland sugnapparna försedda med alldeles för små hål. När jag skulle börja ge min dotter välling när hon var 6 månader kunde jag inte begripa varför hon inte sög. Hon tog det ju från sked. Sen testade jag att suga själv.....och fick inte ut många droppar trots att kinderna nästan möttes på insidan av munnen för jag sög så hårt jag kunde. Så jag köpte en fyrahålsnapp/skårnapp (finns sådana fortfarande?) och det gick det hur bra som helst. Hoppas allt går bra med din lilla bebis nu!
Felicia
12-02-2008, 20:48
Nu var det ju himla länge sen.. men jag hade samma upptäckt som Gloriana, hålen var alldelens för små, köpte då såna med kryss i och då gick det mycket bättre, plus att sambon fick ge henne från början så hon inte tänkte på mammas napp..
Ja det där med att mannen ska ge vällingen kan faktiskt vara helt avgörande. Småttingarna är så pass smarta att de vet att mamma har nåt ännu godare, men om mamman håller sig borta vid matningarna i början kan det gå mycket bättre.
Pröva med lite vanlijsocker i vällingen som det redan sagts här. Vi kämpade som attan för att vår dotter skulle ta flaska också. Till slut lyckades vi. Vårt recept var lite socker (som nu för längesedan är utfasat), anatomisk napp, varmare välling än man kan tro och knappt åtdraget alls på flaskan. Vi satt inte heller stilla, vi gick runt med henne, vaggade, sjöng och tittade på alla saker, lampor, fönster, gardiner mm mm. Satt vi stilla skulle hon antingen sova eller amma... Jag håller tummarna för att det snart ska lösa sig för er! *kram*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|