Hej !
Mitt Lyckoax, köpt för en dryg vecka sen, tappar toppar, 3 cm, av "kvisten", dom bara ramlar av. Den står i fönstret i syd-väst.
Min Vandrande Jude, köpt för en vecka sen, hade väldigt små knoppar, står på ett bord 3 m från samma fönster, men knopparna torkar bort.
Vad göra ?
Hälsn Tepa
Jag vet ju inte om detta är ditt problem men ett vanligt problem med nästan alla krukväxter är att de är hårt drivna i växthusen och står på gränsen till att behövas planteras om. Om du lyfter ur dina växter ur krukan så kan du se hur mycket rötter de har i krukan. Mycket rötter = plantera om.
Jag har som regel att alltid plantera om alla växterna när jag köper dem.
Ciczi
theseraphim
16-02-2008, 00:05
Oftast är det så att plantorna är vana med mycket ljus, odlarna kompar dåligt solljus med konstbelysning dvs de får en massa soltimmar, affärerna har samma teknik för att kunna hålla växterna och så att de mår bra. Så kommer du och stoppar in dem tre meter i ett svenskt rum med svensk vinterklimat dvs två timmar sol max... icke bra:-) Sätt dom närmre fönstret och det skadar inte plantera om, men mer ljus i början och flytta dom längre in längre fram på våren när vi har mer soltimmar. Man kan chocka växter med