|
Blåregn Wisteria sinensis, hur har ni lyckats med den i Mellan Sverige ? Jag tänkte testa den i Sörmland. Måste man täcka den på vinter på något speciellt sätt? Visa gärna era bilder och berätta hur ni har gjort. Tycker den ser ur läcker ut vid entren till huset på katalogerna. Jag har beställt från Hortogreen och hoppas att den klarar sig hos mig i Sörmland. Anki i Sörmland
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 12:20
vilken zon har du ?
Strax söder om Stockholm zon 2-3 . Tänkte placera den vid entren mot huset södersida sol 10.00-- 17.00 + kvällssol på sommaren.
Anki
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 13:35
där kommer den klara sig .
Såd detta på Rångedalas hemsida: CITAT blåregn (Wisteria sinensis 'Amethyst Falls'). En ny härdigare sorts blåregn. Färg: blå. Blomningsmånader: juni-juli. Höjd: 3-5 m. Läge: sol. Zon I-III. I skyddade lägen, typ mot varm södervägg, bör blåregnet klara sig i Mälardalen. Vintertäck för säkerhets skull.
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 13:48
här finns ett blåregn ( 20min norrut ) zon 2-3 finns där ett blåregn som täcker en hel vägg utan att frysa ner och den är ingen ny tuffing sort som ska tåla mer . så plantera du ett blåregn där vid din södersida och skotta över snön som kommer om du får någon .
malin72
12-02-2008, 13:56
CITAT (sparre @ 12-02-2008, 13:25)  Strax söder om Stockholm zon 2-3 . Tänkte placera den vid entren mot huset södersida sol 10.00-- 17.00 + kvällssol på sommaren.
Anki jag har mitt i Nynäshamn högt uppe blåsigt av havet mm och det växer på och blommade tom första året så jag tycker du ska testa, mitt är också från Hortogreen
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 14:01
och kan tillägga att mitt eget står i fullt blås i soligt läge . där både nordan och västan vindan kan ligga på hårt på vintern och hösten .
och den trivs
Malin kan du lägga ut bild på din blåregn, hittade inte den i din album men mycket andra vackra växter. Nu vågar jag tro att min kanske klarar sig. Förresten kunde man plantera den i en jättestor betongkruka, om jag isolerar den. Jag har alltid önskat mig en blåregn! Enligt Hortogreen är den redan 1,5 meter hög, blir spännande att pröva.
Anki i Sörmland
wolkenkrabber
12-02-2008, 14:17
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:01)  och kan tillägga att mitt eget står i fullt blås i soligt läge . där både nordan och västan vindan kan ligga på hårt på vintern och hösten .
och den trivs kanske det, fast nu är det en del skillnad imellan södermanland och skåne...
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 14:19
CITAT (wolkenkrabber @ 12-02-2008, 14:17)  kanske det, fast nu är det en del skillnad imellan södermanland och skåne... visst är det . men desto mer snö där uppe
wolkenkrabber
12-02-2008, 14:21
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:19)  visst är det . men desto mer snö där uppe jagh ar tyvärr ingen aning vilken snö du talar om, här är det gröna gräsmattor och snödropparna blommar för fullt...
malin72
12-02-2008, 14:24
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:19)  visst är det . men desto mer snö där uppe tyvärr inte..ingen snö alls sen i okt nov...och mitt har tyvärr redan börjat göra lite knopp jag har aldrig täckt den men måste nog göra det iår CITAT (sparre @ 12-02-2008, 14:15)  Malin kan du lägga ut bild på din blåregn, hittade inte den i din album men mycket andra vackra växter. Nu vågar jag tro att min kanske klarar sig. Förresten kunde man plantera den i en jättestor betongkruka, om jag isolerar den. Jag har alltid önskat mig en blåregn! Enligt Hortogreen är den redan 1,5 meter hög, blir spännande att pröva.
Anki i Sörmland blåregnet2.jpg där är det lilla hjärtebarnet 1 år....med massa blommor och blommade även om en sväng på hösten igen
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 14:41
CITAT (wolkenkrabber @ 12-02-2008, 14:21)  jagh ar tyvärr ingen aning vilken snö du talar om, här är det gröna gräsmattor och snödropparna blommar för fullt... menar snön som ev kommer under normala vintrar , tror det är större chans att få snö där än vad jag har . plus har jag en hel del vindar om vintern som förvärrar det hela . och den säljs ju som zon 1-2(3-4) och norrut från mig i zon 2-3 växer som sagt en som täcker en hel sida utan att må sämre . utan nåt att tala om vinterskydd så jag skriver testa jag tror att denna som blir planterad vid denna södersida får ett bättre klimat än min som står fritt ute på gräsmattan utan som helst skydd . CITAT (malin72 @ 12-02-2008, 14:24)  så vackert det är ,, ser ut att trivas . jag är rejält sjuk nu så jag kan inte gå ut å kolla mitt eller ta kort .
malin72
12-02-2008, 15:24
jo den mår bra än så länge iallfall men jag måste fråga dig flaxss..........eftersom att blåregn räknas med i klätterväxt alltså inte fristående träd..varför står den fritt på gräsmattan då Den växer ju slingrande och stammar och grenar vill ju slingra sig och klättra
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 15:34
CITAT (malin72 @ 12-02-2008, 15:24)  jo den mår bra än så länge iallfall men jag måste fråga dig flaxss..........eftersom att blåregn räknas med i klätterväxt alltså inte fristående träd..varför står den fritt på gräsmattan då Den växer ju slingrande och stammar och grenar vill ju slingra sig och klättra den är snyggare som ett litet uppstammat träd , hur det går i längden vet jag inte . men jag försöker beskära den så gott jag kan till att vara ett miniatyrträd . min har en rak huvudstam så här ser min ut nu (mindre krona har min dock) [attachment=13275:blåregn.JPG]
malin72
12-02-2008, 16:42
aha då är jag med....ska bli skojj att se bilder sen när du är frisk och kan fota
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 16:58
CITAT (malin72 @ 12-02-2008, 16:42)  aha då är jag med....ska bli skojj att se bilder sen när du är frisk och kan fota japp ,, tänkte göra en ny tråd med lite nya bilder ( du vet som jag brukar ) där kan jag ju slänga in bild på blåregnet om du vill se . har inte fått upp den rätta formen på den än . men hoppas med tiden att det går bilda det till ett litet träd
Anders Roslagen
12-02-2008, 20:17
Visst kommer blåregnet att klara sig bra hos dig i sådant läge. Jag har en men den är nyplanterad så jag kan inte säga så mycket. Jag är annars nyfiken på en remonterande amerikansk selektion från norra Minnesota, men tror inte den finns i detta land ännu. Blue Moon
Myosotis
12-02-2008, 20:30
Det här med härdighet är knepigt. Här i Skåne/zon 3 är det nog på gränsen, har haft en Wisteria i många år som ännu aldrig har blommat. Den överlever men inte mer. I närmaste stad finns det däremot. Den där 'Amethyst Falls', doftar den lika gott? Det är ju doften som är det viktigaste!
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 20:40
CITAT (Myosotis @ 12-02-2008, 20:30)  Det här med härdighet är knepigt. Här i Skåne/zon 3 är det nog på gränsen, har haft en Wisteria i många år som ännu aldrig har blommat. Den överlever men inte mer. I närmaste stad finns det däremot. Den där 'Amethyst Falls', doftar den lika gott? Det är ju doften som är det viktigaste! har du beskärt den rätt? för dom tar ju ett par år på sig innan dom blommar , men med beskärning kan dom blomma tidigare i norra skåne är där ju ett blåregn som både blommar och som sagt täcker en hel vägg zon 2-3 CITAT (Anders Roslagen @ 12-02-2008, 20:17)  Visst kommer blåregnet att klara sig bra hos dig i sådant läge. Jag har en men den är nyplanterad så jag kan inte säga så mycket. Jag är annars nyfiken på en remonterande amerikansk selektion från norra Minnesota, men tror inte den finns i detta land ännu. Blue Moonden borde va intressant att prova här fast sen hittade jag här http://davesgarden.com/guides/pf/go/162499/ samma sort väl!! så jag vet inte ,, men roligt att testa den amerikanska är ju väldigt vacker ,, fast iför sig denna milda vinter skulle blåregn kunnat klara sig långt upp ,,, där den växer vilt har det ju denna vinter varit riktigt kallt .
Anders Roslagen
12-02-2008, 21:39
Man hittar mycket desinformation på nätet, denna sida tror jag inte på, -40° F, det kan väl inte stämma... -40°F
Hej En fråga till. Hur många år tar det innan den blommar? Jag beställde den "stora" plantan 125--150cm från Hortogreeen tror ni att den "gammal" och blommar redan iår??? Eller var det onödigt att ta i? Anki Sörmland
Alexander-VG-zon3
12-02-2008, 21:48
CITAT (Anders Roslagen @ 12-02-2008, 21:39)  Man hittar mycket desinformation på nätet, denna sida tror jag inte på, -40° F, det kan väl inte stämma... -40°Fden kommer väl från syd öst usa och dom får väl inte så kallt där>? ,, känns lite väl mycket för att den ska klara det . fast med tanke på lång sommar med 30-40c igenom så kanske den gör det . har ju ingen sådan själv så jag vet inte CITAT (sparre @ 12-02-2008, 21:47)  Hej En fråga till. Hur många år tar det innan den blommar? Jag beställde den "stora" plantan 125--150cm från Hortogreeen tror ni att den "gammal" och blommar redan iår??? Eller var det onödigt att ta i? Anki Sörmland beskär man den rätt tvingar man fram en tidigare blomning .
malin72
13-02-2008, 09:10
Fantastiskt Malin!! Så skulle jag vilja ha min. Är det Tanto koloniområde i Stockholm? Det liknar den i allafall. Vi håller dom Anki Sörmland
wolkenkrabber
13-02-2008, 11:20
det är mer mot årsta... om du går i rackarbacken och kollar upp så kan du se det!
Alexander-VG-zon3
13-02-2008, 13:48
så här försöker jag beskära mitt blåregn
1år låt växa , bind upp den m.m.
2år beskär du grenar där du vill ha dom och bygger upp så där är huvudgrenar och kraftiga skott allt efter hur du vill ha den ELLER gör du så här att du pincerar alla gröna skott till 2-4bladpar sedan när det nya skottet kommer pincerar du det och så gör man så fram till juli och pincerar alla gröna skott .
3år låter man den växa igen ,, eller beskär man in blåregnet om den blivit för stor eller ska hållas som en krona
så växa,pincera,växa,pincera blir det då
ska den täcka nåt så är denna metoden bra dels låter man den växa vartannat år så täcker den ytan och pincera man den vartannat år så tvingar man fram blommor .
Malin, den på bilden är 1 år sa du, men 1 år hos dig, eller 1 år från frö ?? Den är ju jättestor redan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|