Hej
Finns det någon som är bra inom området krukväxtjord,Ringde och pratade med en person på Hasselfors som rek K jorden som har de egenskaper jag blivit rek till mina växter igår,Nu visar det sig att denna jord inte säljs varken i göteborg,uddevalla ,lidköping,trollhättan alltså nästan inte alls hela väst.Nu står jag och stampar igen.Någon som kan rek någon liknande jord här i Sverige se kopia nedan kommer fr danmark.Enligt en bok som känd författare skrivit säger hon att man kan använda azaela jord men det säger de jag frågat på ett forum NEJ till,enligt gamla krukväxtböcker står det humusrik blandning av löv och ljungjord någon sandblandad lera,skulle man kunna ta den nya jorden/fr hasselfors,för kalkkänsliga växter som har ett ph på 4,6 och blanda med vanlig krukväxtjord?Vet någon om de säljer av FloraGARDs produkter i Sverige?
Rek denna ifrån Danmark..
PINDSTRUP SUBSTRATE No 4
Based on blonde Sphagnum peat with medium coarse structure mixed with granulated clay.
Medium fertilizer level • pH adjusted with limestone.
Screening and pH
There are two possible screenings and pH-levels:
5-20 mm 9-13 cm pots
10-30 mm pots bigger than 13 cm
pH 6.0 ideal for most cultures,
low-medium alkalinity water
pH 5.5 high alkalinity water or
special plant requirements
Fertilizer
NPK fertilizer, Mg and micro elements are added
EC - Danish standard Lv: 2.0-4.0
EC - Dutch standard EC: 1.0
Delivery No. per pallet
100 L loose filled 39
160 L compressed 27
300 L compressed 9 / 18
Big Bag polyprop. light compressed 1
Big Bale plast light compressed 1
Loose in containers 45 - 90
Lidens i Lidköping har K-jord. I alla fall igår.
Men Maria är det sant?Jag frågade henne idag när hon ringde upp ifrån Hasselfors och talade om att det finns inga som har köpt denna jord här i närområden frågade speciellt om Lidens eftersom jag har släkt i Lidköping brukar åka dit ibland och just till Lidens,nu ska jag ringa dit direkt..Tack så länge..
CITAT (strepp @ 12-02-2008, 13:23)

Men Maria är det sant?Jag frågade henne idag när hon ringde upp ifrån Hasselfors och talade om att det finns inga som har köpt denna jord här i närområden frågade speciellt om Lidens eftersom jag har släkt i Lidköping brukar åka dit ibland och just till Lidens,nu ska jag ringa dit direkt..Tack så länge..
De fanns icke med i kassans register men hon skulle gå ut senare och leta eftersom jag sa du hade varit där igår och sett..Oj oj vilket arbete jag sätter dem i .Dessutom har de ju bytt namn nu..strepp
CITAT (strepp @ 12-02-2008, 13:49)

De fanns icke med i kassans register men hon skulle gå ut senare och leta eftersom jag sa du hade varit där igår och sett..Oj oj vilket arbete jag sätter dem i .Dessutom har de ju bytt namn nu..strepp
Jorden står skyltad som krukväxtjord!
Lidens har nästan bara Hasselforsjorden!
Hej Maria
Nej de har inte hasselfors K-Jord på lidens i Lidköping,nu har de kollat runt.Pratat med de 2 ggr idag,dessutom kollade Hasselfors sina återförsäljare och de fanns inte med på Kjorden.Men men men däremot Hasselfors Pjord.Hasselfors s jord finns hos Lidens.
Som nu heter Lidens Bo grönt i Lidköping
Tack iallafall Maria.
De säckarna som jag såg, var väl gammalt lager eller nåt då, för jag och dottern köpte en säck igår. (Fanns kanske 4-5 säckar kvar) Men med lite efterfrågan

så har de det säkert hemma snart igen

Kallas visst påtryckning också...
Visst kan det vara så men iallafall tack för hjälpen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.