sillan
Hej alla rosodlare.
Jag bor i skåne och vi har ju inte haft någon vinter här. Nu har mina rosor satt i gång att växa och vissa har kommit ganska långt dässutom. Vad ska jag göra....ska jag våga klipp nu? unsure.gif

Tack alla ni som kan hjälpa mig thanks.gif
noranettan
Vad är det för sorts rosor som kört igång nu? Buskrosor, klätterrosor, rabattrosor?
Eva i Skåne

Nej, nej, nej säger jag. Klipp inte ännu. Jag väntar på björkens musöron. Jag har visserligen hört att i Skåne kan vi klippa tidigare, men före april skulle jag aldrig våga.
Jag är ingen rosexpert även om jag har några rosor i min trädgård och visst finns det skott på dem nu, men vintern kan smälla till några dagar ännu.
Kanske det finns experter som har annorlunda svar. Detta är bara min högst personliga reflektion.
sillan
Det är både klätterrosor och buskrosor. Skotten har på vissa hunnit bli ca 5-7cm.

Sillan coolgleam.gif
noranettan
Säger som Eva, vänta - om du öht behöver klippa i rosbuskar eller klätterrosor! Rosbuskar kan ifs behöva bli friserade ibland, men vänta till musörontid! KLätterrosor rekommenderar jag alltid att man rör så lite som möjligt. Bara klippa bort torrt, dött eller för grovt när det behöver föryngras. I musörontid.
AnnammA
Gammaldags rosor, typ engångsblommande, har jag hört att man ev kan klippa tidigare...Har jag fel? Jag brukar iallafall börja med dem, när jag påbörjar min rosbeskärning. Och jag brukar hålla rätt mycket på musöronsdags, men det finns de som pratar om att rosbeskärningen skall ske vid påsken...Det tycker inte jag är en bra regel, eftersom i år, t ex, är det en tidig påsk...
Alltså, vädermässigt, i lördags hade vi i Skåne årets varmaste dag hittills, så visst: det knoppas! Men ha i tanke, att nästa vecka, vecka 8, var det precis 1 år sedan vi hade det där supersnöovädret "Allan", här i Skåne, som gjorde att folk inte ens kom till arbetet.
Försök att vänta med rosbeskärningen!!!!!
Alexander-VG-zon3
förra året klippte jag väl mina rosor i feb-mars nånting , ingen skada skedd även om det blev frost följt av varma soliga dagar och annat efter jag beskärde .

har redan nu klippt i rosorna och ska så göra när det blir soligt och fint igen så ska jag ta mig an resten så det blir väl nån gång i feb som jag tar resten som behövs . sedan får dom en giva näring i mars . och sen när dom börjar växa på allvar har dom fått en bra start ( det är direkt ingen aktiv tillväxt nu , plus dom första knoparna som kommer tål frostknäppar )

mina rosor har inte tat någon skada av detta . och samtliga har levt ända ut till topparna och blommat som dom ska . även härdiga rosor och mer känsligare som golden showers .

dock beskär jag alltid efter hur läget är är . och detta året och förra har varit milda . hade det varit som våren 06 hade jag inte beskärt nu då hade jag beskärt i mitten av april-början av maj

men det är bara hur jag gör
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 12:20) *
förra året klippte jag väl mina rosor i feb-mars nånting , ingen skada skedd även om det blev frost följt av varma soliga dagar och annat efter jag beskärde .

har redan nu klippt i rosorna och ska så göra när det blir soligt och fint igen så ska jag ta mig an resten så det blir väl nån gång i feb som jag tar resten som behövs . sedan får dom en giva näring i mars . och sen när dom börjar växa på allvar har dom fått en bra start ( det är direkt ingen aktiv tillväxt nu , plus dom första knoparna som kommer tål frostknäppar )
mina rosor har inte tat någon skada av detta . och samtliga har levt ända ut till topparna och blommat som dom ska . även härdiga rosor och mer känsligare som golden showers .

dock beskär jag alltid efter hur läget är är . och detta året och förra har varit milda . hade det varit som våren 06 hade jag inte beskärt nu då hade jag beskärt i mitten av april-början av maj

men det är bara hur jag gör

Vi bor ung. i samma zon, och jag anpassar mig också efter hur väderleken är, men jag tycker nog att du är lite väl modig ändå. Jag kanske hade kunnat tänkt mig att börja klippa lite på gammaldagsrosorna, men de andra väntar jag med. Jag kupar faktiskt också mina rosor, fastän det finns folk här nere i Skåne, som tycker att det inte behövs. Men, är det inte så att skåneblåst kan vara kallare än norrlandsminus, eller?
Alexander-VG-zon3
visst är jag kanske modig , men det gör ingen skada
och kupar eller skyddar har jag aldrig gjort . att kupa skyddar inte mot blåst . kupning gör man för att det ska bli mildare tjäle å inte frysa så hårt om rosen . men dom senaste vintrarna har jag knappt haft tjäle . förra året lägst -15c och 10cm tjäle

fast jag milda år klipper i feb-mars så växer mina rosor som galningar . även om det blir kyla efter jag beskärt .

visst är det snö och vinter in i april då klipper jag ju knappast . men är det +5c +10c på dagen och +5c -5c på natten då klipper jag .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 13:10) *
visst är jag kanske modig , men det gör ingen skada
och kupar eller skyddar har jag aldrig gjort .

fast jag milda år klipper i feb-mars så växer mina rosor som galningar . även om det blir kyla efter jag beskärt .

visst är det snö och vinter in i april då klipper jag ju knappast . men är det +5c +10c på dagen och +5c -5c på natten då klipper jag .

Det beror kanske också på hur hårt du beskär, och hur du bor, om du bor vid kusten(som jag) eller inåtlandet(som jag tror du bor). Faktiskt är det så, att förra året fick vi inga äpplen nästan, för äppleblommorna frös av. Däremot hade vi gott om persikor...
Och hade jag inte täckt in de friväxande stamrosorna, som vi har, hade de inte överlevt de bistra vindarna här, och temperaturväxlingarna...

Ja,ja, jag tror på att det kommer en snösväng i år här med...
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 13:20) *
Det beror kanske också på hur hårt du beskär, och hur du bor, om du bor vid kusten(som jag) eller inåtlandet(som jag tror du bor). Faktiskt är det så, att förra året fick vi inga äpplen nästan, för äppleblommorna frös av. Däremot hade vi gott om persikor...
Och hade jag inte täckt in de friväxande stamrosorna, som vi har, hade de inte överlevt de bistra vindarna här, och temperaturväxlingarna...

Ja,ja, jag tror på att det kommer en snösväng i år här med...

beskär det som behövs . jag vet inte hur jag bor det är väl inåt ?
3-4mil från kusten och det är väl en bra bit ifrån . ca 20min ifrån kstad

men jag vet inte vad kusten eller inåt skulle göra för hur man/när man beskär sin ros ?

menar du i vindar så har jag minst lika mycket vindar som dig nästan , här blåser mycket plus öppet från 3håll (öppet syd,väst,norr )
så här rasslar det till ordentligt . förstår än inte vad vinden har för betydelses för beskärningen .

har du provat att inte täcka dom då ?
för alla mina rosor är friväxande ( allt från 2-3m höga klätterrosor till små miniatyr ) dock mina minitayr rosor fryser ner . men det gjorde dom även med skydd antagligen zon 0-1 rosor .

snö är alltid bra , tummenupp.gif
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 13:34) *
beskär det som behövs . jag vet inte hur jag bor det är väl inåt ?
3-4mil från kusten och det är väl en bra bit ifrån . ca 20min ifrån kstad

men jag vet inte vad kusten eller inåt skulle göra för hur man/när man beskär sin ros ?

menar du i vindar så har jag minst lika mycket vindar som dig nästan , här blåser mycket plus öppet från 3håll (öppet syd,väst,norr )
så här rasslar det till ordentligt . förstår än inte vad vinden har för betydelses för beskärningen .

har du provat att inte täcka dom då ?
för alla mina rosor är friväxande ( allt från 2-3m höga klätterrosor till små miniatyr ) dock mina minitayr rosor fryser ner . men det gjorde dom även med skydd antagligen zon 0-1 rosor .

snö är alltid bra , tummenupp.gif

Först ett förlåt till dig "flaxss", för att jag hade fått för mig att du bor i Arkelstorp... Sedan såg jag att ngn flaxat hos mig, och när jag annammade tillbaka, såg jag ju var du bodde...

Iallafall, stamrosor är känsliga mot kyla, därför de är ju ympade uppe på stammen, alltså ympen är frilagd. Vanliga okulerade rosor där gräver man ju ner ympen minst 10 cm under marken, för att skydda den mot kyla.Alltså, både en stamros och en okulerad ros består av en två sorters rosor: en starkväxande härdig vildros till botten, och en oftast mindre härdig påympad ädelros.( Sedan kan man ju köpa rosor på egen rot, t ex från "Roskraft" här i Skåne, och det är då sticklingar som fått växa till och bli rosbuskar. Och du kan ta egna sticklingar med om du vill...)
Därav vill jag inte prova på att inte täcka/binda in mina stamrosor...

Alltså, visst vi bor i en varm zon här i Skåne, men vi har väldiga temperaturväxlingar. Ena dagen en jättesol, och nästa dag isiga kalla vindar. Och även om tempen visar bara ngt minus, så år vinden vassare, och det biter på sköra växter, och torkar ut jorden. Därför kupar jag rosorna, och täcker in stamrosorna. Dessutom har vi oftast snölösa vintrar här i Skåne, och snön både isolerar och skyddar mot kyla och isiga vindar...

Förresten, om du har ett kallväxthus, kan du försöka att gräva ner och övervintra dina miniatyrrosor där...

Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 14:17) *
Först ett förlåt till dig "flaxss", för att jag hade fått för mig att du bor i Arkelstorp... Sedan såg jag att ngn flaxat hos mig, och när jag annammade tillbaka, såg jag ju var du bodde...

Iallafall, stamrosor är känsliga mot kyla, därför de är ju ympade uppe på stammen, alltså ympen är frilagd. Vanliga okulerade rosor där gräver man ju ner ympen minst 10 cm under marken, för att skydda den mot kyla.Alltså, både en stamros och en okulerad ros består av en två sorters rosor: en starkväxande härdig vildros till botten, och en oftast mindre härdig påympad ädelros.( Sedan kan man ju köpa rosor på egen rot, t ex från "Roskraft" här i Skåne, och det är då sticklingar som fått växa till och bli rosbuskar. Och du kan ta egna sticklingar med om du vill...)
Därav vill jag inte prova på att inte täcka/binda in mina stamrosor...

Alltså, visst vi bor i en varm zon här i Skåne, men vi har väldiga temperaturväxlingar. Ena dagen en jättesol, och nästa dag isiga kalla vindar. Och även om tempen visar bara ngt minus, så år vinden vassare, och det biter på sköra växter, och torkar ut jorden. Därför kupar jag rosorna, och täcker in stamrosorna. Dessutom har vi oftast snölösa vintrar här i Skåne, och snön både isolerar och skyddar mot kyla och isiga vindar...

Förresten, om du har ett kallväxthus, kan du försöka att gräva ner och övervintra dina miniatyrrosor där...

sånt händer

det beror kanske vilken stamros det handlar om ,, kan hålla med om att dom är känsligare och att det finns även stamrosor som kan växa här utan skydd och dom som behöver skydd även här . har ju själv sett dom som köpt en vacker stamros som sen inte kan nåt och har den ute om vintern och så har den klarat sig ändå utan skydd av ren okunskap visste dom inte att den behövde skydd men den klarade sig ändå ,, vad en sån sak beror på vet jag inte kanske ett skyddat läge ??. är det bara en tålig sort så räcker det med att ha dom nära huset .

jo jag vet att vinden är hårdare ,, har en städesgrön växt ute nu som ser ut som f¨n av allt blåsande ,, men att kupa jorden tror jag inte hjälper mot blåsten så mycket . och den uttorkande effekten på jorden är liten på vintern dels regnar det mycket dels ev jorden frusen ( vattnet är då uppbundet och kan inte blåsa väg )

men detta funkar bra för min del . och som sagt mina rosor har aldrig frusit ner eller tat skada hur vintern än varit , har andra mer värdefulla växter att tänka på smile.gif (förutom dom känsliga rosorna som fryser ner ) plus tinar det och fryser om vartannat så jag vet knappt när jag ska kupa eller ta veck kupnigen .

egentligen har jag bestämt mig för att gräva upp dom rosorna och ha dom inne i källaren på vintern , men det har inte blivit av att jag gjort det . men till våren ska jag skärpa mig och sätta dom i krukor i stället ,, du skulle bara se deras blommor så vackra !!! wub.gif har bara orkat blomma EN gång .

du får påminna mig till våren tummenupp.gif så om jag glömmer det så har du räddat dom innocent.gif
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:32) *
sånt händer

det beror kanske vilken stamros det handlar om ,, kan hålla med om att dom är känsligare och att det finns även stamrosor som kan växa här utan skydd och dom som behöver skydd även här . har ju själv sett dom som köpt en vacker stamros som sen inte kan nåt och har den ute om vintern och så har den klarat sig ändå utan skydd av ren okunskap visste dom inte att den behövde skydd men den klarade sig ändå ,, vad en sån sak beror på vet jag inte kanske ett skyddat läge ??. är det bara en tålig sort så räcker det med att ha dom nära huset .

jo jag vet att vinden är hårdare ,, har en städesgrön växt ute nu som ser ut som f¨n av allt blåsande ,, men att kupa jorden tror jag inte hjälper mot blåsten så mycket . och den uttorkande effekten på jorden är liten på vintern dels regnar det mycket dels ev jorden frusen ( vattnet är då uppbundet och kan inte blåsa väg )

men detta funkar bra för min del . och som sagt mina rosor har aldrig frusit ner eller tat skada hur vintern än varit , har andra mer värdefulla växter att tänka på smile.gif (förutom dom känsliga rosorna som fryser ner ) plus tinar det och fryser om vartannat så jag vet knappt när jag ska kupa eller ta veck kupnigen .

egentligen har jag bestämt mig för att gräva upp dom rosorna och ha dom inne i källaren på vintern , men det har inte blivit av att jag gjort det . men till våren ska jag skärpa mig och sätta dom i krukor i stället ,, du skulle bara se deras blommor så vackra !!! wub.gif har bara orkat blomma EN gång .

du får påminna mig till våren tummenupp.gif så om jag glömmer det så har du räddat dom innocent.gif

Du är härlig du, flaxss!!! rolleyes.gif
En del av de friväxande stamrosorna växer faktiskt rätt så nära huset i , men jag klär på dem ändå...(En bekant sade: "Va, har du hängt ut kläderna på vädring... Jag använder säckväv, och gamla sweatshirts...)

Här är en bild på "Rhapsody in Blue" som jag köpte från Odla i höstas... Rejäla skott, va?
RhBl.JPG

Alexander-VG-zon3
såna skott har mina rosor med en del av dom . och hade förra året också . men dom får faktiskt klara sig ,, hos mig gäller det hårda livet kanske

min rosa iceberg ( tror jag ) ,, har också fått massa stora skott och är sommar grön än på toppen
[attachment=13274:sommar_093.jpg]

och nu påminde du mig till att skaffa Rhapsody in Blue thanks.gif
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 15:02) *
såna skott har mina rosor med en del av dom . och hade förra året också . men dom får faktiskt klara sig ,, hos mig gäller det hårda livet kanske

min rosa iceberg ( tror jag ) ,, har också fått massa stora skott och är sommar grön än på toppen
[attachment=13274:sommar_093.jpg]
och nu påminde du mig till att skaffa Rhapsody in Blue thanks.gif

Tjusig bild på Iceberg! Jag har bl a Iceberg som stamros. Här från i somras:

Iceberg stam.JPG

Vill du se ett tjusigt ex av "Rhapsody in Blue" så har "Stiffe" som syns här i denna tråden ett foto på ett maffigt jätte-ex...Du kanske redan sett det?

Alexander-VG-zon3
åhh så vackert å ha den som på stam , kanske skulle testa det på min . den är snart högre än mig .

har du köpt den så eller gjort själv ??

hmm tror jag har sett den bilden .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 15:38) *
åhh så vackert å ha den som på stam , kanske skulle testa det på min . den är snart högre än mig .

har du köpt den så eller gjort själv ??

hmm tror jag har sett den bilden .

Jag har köpt den på "Solhaga", en handelsträdgård/plantskola mellan N.Åsum/Härlöv på vägen från Åhus till Kristianstad. Killen bland rosorna är väldigt kunnig och intresserad av rosor. Där brukar finnas ett bra sortiment av krukodlade rosor.
ÖSAB i Everöd, brukar också sälja hyfsade stamrosor till bra pris.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 15:54) *
Jag har köpt den på "Solhaga", en handelsträdgård/plantskola mellan N.Åsum/Härlöv på vägen från Åhus till Kristianstad. Killen bland rosorna är väldigt kunnig och intresserad av rosor. Där brukar finnas ett bra sortiment av krukodlade rosor.
ÖSAB i Everöd, brukar också sälja hyfsade stamrosor till bra pris.

jamen då vet jag ,, brukar handla både på solhaga och Öspab Växtvaruhuset . har iför sig inte varit där på ett tag får väl åka in där till sommaren och kika .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon