Full version: Beskäringsfråga!
*Humlan*
När vi köpte huset 2004 stod en gul ros som nog är lite eftersatt i sin beskäring. Jag har frissat den och klippte ner den lite varje år. Men eftersom jag inte vet vad det är för ros så undrar jag hur jag ska beskära den. Den har blommat jättefint så helt fle gör jag inte... Men jag undrar om jag kan skära ner den radikalt? Så här ser den ut innan den sätter fart på våren (den är lite högre nu, bilden är tagen förra våren);
[attachment=13253:Okänd_ros.JPG]
När den blommar;
[attachment=13254:Bild_022.JPG]
Bild på utslagen blomma;
[attachment=13255:Foto_0019.JPG]
Och så en på dess knoppar;
[attachment=13256:Gula_rosen.JPG]
Dess blad är blanka, lite vaxaktiga, inte så värst många taggar men de som finns är stora och grova. Ni kanske vågar er på en gissning på vad den heter? Dess doft är inte lagom stark. Inte påträngande på något sätt.
Tror ni jag kan klippa ner den redikalt, den har så fula ben! Men samtidigt så är den rejält förvedad längst ner och jag vill ju inte ta död på den!
Vad tror ni? Kan jag eller ska jag satsa på höga perenner runt benen på rosen?
noranettan
Jag skulle gissa att det är Lichtkönigen Lucia, en modern buskros med härliga blommor på. Den behandlas som andra moderna rosor, klipps i musörontid så mycket som man önskar. Ju mindre man klipper desto högre blir den. Du kan jämföra bilder i AoTs Roslista.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/lichtkonigin-lucia/
AnnammA
CITAT (noranettan @ 12-02-2008, 10:46) *
Jag skulle gissa att det är Lichtkönigen Lucia, en modern buskros med härliga blommor på. Den behandlas som andra moderna rosor, klipps i musörontid så mycket som man önskar. Ju mindre man klipper desto högre blir den. Du kan jämföra bilder i AoTs Roslista.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/lichtkonigin-lucia/

Den sista bilden på rosen, där det gula skiftar i rött, gör mig lite osäker på om det är en Lucia... Tjusig ros iallafall... För att dölja "rosbenen" kan man ju med fördel plantera dit en perenn: en lavendel el dyl.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 13:06) *
Den sista bilden på rosen, där det gula skiftar i rött, gör mig lite osäker på om det är en Lucia... Tjusig ros iallafall... För att dölja "rosbenen" kan man ju med fördel plantera dit en perenn: en lavendel el dyl.

men den rosen har väl lite orange å rött i knopparna ??
noranettan
På Raija på Närkeslättens bild så ser man att knoppen har en röd/orange ton. Det är en av de sista bilderna på Roslistan med Lichtkönigen Lucia.

AnnammA
CITAT (noranettan @ 12-02-2008, 13:33) *
På Raija på Närkeslättens bild så ser man att knoppen har en röd/orange ton. Det är en av de sista bilderna på Roslistan med Lichtkönigen Lucia.

Jovisst, jag kan ha fel.
Kajsa

Lucia

Lägger in två bilder från mina Lucia, knopparna är spetsiga och oftast lite oranga, bladen blanka, läderartade, få och stora taggar, doftar inte så starkt. Här i zon 3 - 4 fryser den ofta bort en tuff vinter, så jag har köpt några st. här mer en buskros än en klätterros, men den läggs i gruppen, Moderna Buskrosor.

Jag skulle klippt ner rosen till i höjd med där vattenslangen går ut. Här hos mig i zon 3 -4 börjar alltid Lucia en bra bit ner varje vår och blommar då först i augusti.

Jo, lägg på rejält med kogödsel i vår efter ev. beskärning. Plantera perenner/låga rabattrosor framför så blir det inte så pinnigt.
*Humlan*
Tack alla för era svar! Jag skulle nog själv gissa på Lucia men jag ville höra vad ni experter trodde! Då klipper jag med andra ord ner den rejält! Den beter sig lite som en låg klätterros men det passar egentligen inte att den är det där den står. Nu vet jag vilken grupp en tillhör, det underlättar beskäringen en hel del. Har inte vågat ta för mycket på den de andra åren, ägarna innan mig hade nog inte använt sekatören på flera år innan jag började klippa i den.
Tack igen för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon