sararichard
12-02-2008, 12:14
Vi planterade i oktober svartaronia, häggmispel och korallkornell. De var alla drygt en meter långa och hade flera fina grenar/stammar. Nu säger bekanta att de måste beskäras. Varför det? De köptes ju för att de var välvuxna. De är tänkta som solitärer. Vi bor i zon VI.
Tacksam för pedagogiskt svar
sararichard
Eva 33c
12-02-2008, 12:27
Om du tycker de ser fina ut så finns det inget som säger att man "måste" beskära dem. Inget "farligt" kan hända om du låter bli. De kommer ju att grönska tidigare om du låter de vara, och får på så sätt längre tid med gröna blad vilket gör att de kan växa till sig bättre och skaffa sig ett större rotsystem. Eftersom de är så nyplanterade kan de nog behöva det. Sen när de etablerat sig ordentligt kan man eventuellt gallra lite varje år och ta bort risiga grenar och sånt.
Tycker jag i alla fall!
sararichard
12-02-2008, 12:42
Tack! Det var precis ett sådant svar som vi hoppades på!
Det är en välspridd myt att allt måste behandlas med sekatör och såg för att bli bra... Jag håller fullständigt med Eva - så länge som buskarna ser bra ut och ser ut att må bra behöver man inte göra något alls.
Och jag lever delvis på beskärningsjobb! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.