AnnammA
12-02-2008, 12:29
Hej!
För ett tag sedan var det någon som skrev i en tråd om "Nivearosen", och jag hittade något, när jag satt och tittade i min "Botanica".
Enligt "Botanica" kallas rosen "Aimée Vibert" också för "Nivearosen". "Aimée Vibert" är en gammaldags, vitrosa, remonterande noisetteros från 1828. En zon 2 ros, står det i min bok.(Passar mina breddgrader, alltså...)
Hoppas att det blir till hjälp till den som frågade om Nivearosen tidigare i höstas(tror jag det var...)
lovezoja
13-06-2008, 21:36
Du är en pärla! Den Måste det vara säger lovezoja som startade tråden under vintern, jag har fått den och jag skall lägga ut bild så snart jag kan.
AnnammA
09-09-2008, 10:37
När jag ändå var inne och luskade lite om "Oleans Rose" dök det upp lite mera fakta om "Nivearosen". Det finns nämligen en ännu tidigare ros, än Aimeé Vibert", som också kallas för "Nivearosen", och bägge rosorna är släkt med varandra...
Denna rosen heter "Rosa Mochata Nivea"/"Mochata Alba"/"Duponti" från 1817. Du kan ju titta på Helpmefindroses och jämföra...
Ibland är det inte helt lätt med namnen på rosorna, eller?
Aimée Vibert, ja nu måste jag också kika i Botanica, rosen ser ljuvlig ut på bilden, men ingen ros som går längre upp i landet då zon 2, men du kan ha den Anna.
AnnammA
10-09-2008, 13:31
Vet du va, Kajsa, det är möjligt att det blir en Roskraftstur i helgen... Och jag har spanat lite på "Aimée Vibert" sedan förut...
Så den finns på Roskraft, är alla rosor rotäkta där ? Läste du i Botanica att den tar lång tid på sig för att blomma, tre år, men om man väntar på något gott så......
AnnammA
10-09-2008, 21:54
CITAT (Kajsa @ 10-09-2008, 16:23)

Så den finns på Roskraft, är alla rosor rotäkta där ? Läste du i Botanica att den tar lång tid på sig för att blomma, tre år, men om man väntar på något gott så......
Jo, jag har för mig att den finns där, och ja, alla rosor som Else säljer där är rotäkta.
Jag har inte läst så noga i Botanican att rosen ska ta den tiden på sig att blomma, men det är ju faktiskt inget ovanligt att det tar ett par år för nyplanterade rosor att etablera sig, och under tiden man väntar, finns det väl alltid ngt annat trevligt att glädjas åt, eller?
svennis
11-09-2008, 18:42
Hej!
Aimiee Vibert blommar ju nu... Nästan 2m hög
Ammie Vibert x.JPG
Den var vacker svennis
AnnammA
11-09-2008, 20:04
Underbar, Svennis!!!
(...hoppas lovezoja tittar hit in...)
AnnammA
15-09-2008, 07:18
Jo, det blev en Roskraftstur i helgen, men ingen "Aimée Vibert", eftersom den inte fanns där.(Minnet...) Däremot blev det några andra godingar att få äran att gräva ner...Bl a "Blush Boursault"...
FL har nog "Aimée Vibert", men nu får det nog vara ett tag med grävning, innan det blir fler rosutflykter.
lovezoja
16-11-2008, 11:16
Ja den ser ju underbar ut. Jag ska be grannen om lite blder på de ursprungliga rosbusk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.