hippo
Är det nån mer än jag som tycker att torkställningen är så fruktansvärt trist och ful att ha i trädgården. thumbdown.gif Väldigt praktisk, men usch vad jag är trött på den! Skulle vilja komma på någon smart, fin lösning, så att jag äntligen kunde göra mig av med den gamla.

Har ni några ideér??
skogstroll
jag har satt upp tvättlinor mellan tallarna istället.. så fick man glädje av dem smile.gif har en sån där hopfällbar tvättställning inomhus, den kan man ju ta ut på sommarn
Wilmer
Jag hänger på linor. Lakana vajjar så vackert i vinden.
tettan
yapp, linor är coolt
hippo
Ja, linor kanske skulle kunna funka. Om jag bara hittar ett bra ställe förstås. Det behövs ju några meter till all tvätt som blir och soligt behöver det ju hänga också....
Ja, jag får fundera vidare. Tackar för tipsen i alla fall!! rolleyes.gif
Solstorm
Linor mellan träden så klart. Vackert att se på och härligt att hänga tvätt. Torkvindor är fruktansvärt fula.
messermark
Jag har gömt min torkvinda bakom växthuset då syns den inte 000.gif
Wilmer
Vi hade en väääldigt lång lina i förra trädgården. Bara man väljer lina med stark kärna så håller den fint. Får "efterspännas" ibland bara.
Gudrun i Göteborg
Mmmm. Linor mellan träd är fint. När det hänger tvätt på dom. Annars kan de bli lite farliga när man t ex frustar fram med trimmern och fastnar med halsen i en lina.

Men visst borde torkvindorna kunna göras finare. Varför inte i trä, tex? Eller någon slags dragvinda som sitter fast på en husgavel och som man drar ut när det är dags att torka tvätt. Eller.... g.gif
Mica548
Hej hippo,
Eftersom jag har så liten tomt måste jag prioritera hårt och tyvärr ligger tvättlinor inte särskilt högt på min lista.
Därför använder jag en parasollfot från Mio (50% rabatt på förra höstens rea) i granit(?) på hjul som jag drar fram när jag ska hänga tvätt. Tjänstgör inte hållaren som tvättställsfot är den såå villig att vara traditionell parasollfot.

Funkar toppen för mig!

/Mica
Discogiraffen
På bl.a. Coop säljer de torkvindor i trä. Mycket snyggare (och ganska mycket dyrare)!
Sailor Pluto
Jag planterade en kaprifol vid min torkvinda och började hänga tvätt på altanen istället smile.gif . Är väldigt anti-torkvinda över huvud taget, vet inte varför.
mamamaggan
Kom på en idé. Förr hade man två ställningar med krokar på mittemot varandra. Man spände upp tvättlinor emellan och hängde sin tvätt. Varför inte göra likadant idag men byta ut de fula järnställningarna mot några i trä . Sätt t ex upp sådana som man brukar ha som skydd på uteplatsen och ha klängväxter på dem .

Tillägg : Där vi bor så har man placerat piskställningarna i små bersåer av syrén . Där kan man stå och piska sina mattor , fast det är det väl inte så många som gör idag , insvept i syréndoft .
hippo
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-02-2008, 21:41) *
Mmmm. Linor mellan träd är fint. När det hänger tvätt på dom. Annars kan de bli lite farliga när man t ex frustar fram med trimmern och fastnar med halsen i en lina.

Men visst borde torkvindorna kunna göras finare. Varför inte i trä, tex? Eller någon slags dragvinda som sitter fast på en husgavel och som man drar ut när det är dags att torka tvätt. Eller.... g.gif

Jag har också funderat på några slags utdragbara torklinor, som man kunde ta fram endast när dom behövs. Kul att nån mer haft den tanken. Har inte riktigt kommit på hur den ska tillverkas bara. g.gif
hippo
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 10:52) *
Kom på en idé. Förr hade man två ställningar med krokar på mittemot varandra. Man spände upp tvättlinor emellan och hängde sin tvätt. Varför inte göra likadant idag men byta ut de fula järnställningarna mot några i trä . Sätt t ex upp sådana som man brukar ha som skydd på uteplatsen och ha klängväxter på dem .
Tillägg : Där vi bor så har man placerat piskställningarna i små bersåer av syrén . Där kan man stå och piska sina mattor , fast det är det väl inte så många som gör idag , insvept i syréndoft .

Det var ju en bra idé med två träställningar med linor emellan, och så kan man ju piffa till det med lite klätterväxter och kanske lite andra blommor "vid fötterna". Tack för tipset! yes.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (hippo @ 14-02-2008, 18:11) *
Det var ju en bra idé med två träställningar med linor emellan, och så kan man ju piffa till det med lite klätterväxter och kanske lite andra blommor "vid fötterna". Tack för tipset! yes.gif

Tack för inspiration rolleyes.gif
Jag skall fundera på om vi skall sätta fast en lin-hållare på friggebodens gavel och sen banka ner två stolpar fem meter därifrån. Stolparna skall ha en överliggare där jag krokar fast linorna/linållaren. Och runt stolparna växer kaprifol tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon