|
AnnammA
12-02-2008, 13:12
Jag sitter och funderar ut årets önskerosor, och två som funnits med på önskelistan förut, men ändå inte kommit på plats i trädgården, av olika skäl är:"Adélaide d'Orléans" och "Baron Girod de l'ain".
Någon med egna erfarenheter?
 Baron Girod de l´ Ain Övervintrar i mitt garage, en klen zon 3 ros. Köpt förra våren av Rosenposten för stor kruka, blev ca 1.20 men kan bli högre, doftade starkt, den passar nog utmärkt hos dig Anna i din snälla zon. Kronbladen har en vit markerad yttre kant, det är lite lustigt. Den blommade inte så mycket, men det var mest mulet förra sommaren. Dessa rosor får man nog pyssla/ gödsla mycket med om dom ska ge järnet, en kräsen ros. Enligt LÅG kan den få mycket mjöldagg, men det fick den inte förra sommaren.
svennis
12-02-2008, 21:02
Adélaide d'Orléans har jag,, en märklig ros som klättrar i en gran. Den är rolig, ska försöka leta upp en bild.
AnnammA
13-02-2008, 00:05
CITAT (Kajsa @ 12-02-2008, 19:06)   Baron Girod de l´ Ain Övervintrar i mitt garage, en klen zon 3 ros. Köpt förra våren av Rosenposten för stor kruka, blev ca 1.20 men kan bli högre, doftade starkt, den passar nog utmärkt hos dig Anna i din snälla zon. Kronbladen har en vit markerad yttre kant, det är lite lustigt. Den blommade inte så mycket, men det var mest mulet förra sommaren. Dessa rosor får man nog pyssla/ gödsla mycket med om dom ska ge järnet, en kräsen ros. Enligt LÅG kan den få mycket mjöldagg, men det fick den inte förra sommaren. Det är just det där med de ljusa kanterna, som fascinerar mig...Det är en remontantros, tror jag, och det är lite regelbunden gödsling som gäller där, ja...Tack för bilden, förresten!
Anna NV Uppsala
26-02-2008, 21:45
Jag hade baronen ute häromvintern, men han tvärdog :-(
AnnammA
28-02-2008, 10:12
CITAT (Anna NV Uppsala @ 26-02-2008, 21:45)  Jag hade baronen ute häromvintern, men han tvärdog :-( Jo, jag vet att den är en klenis, men om jag skaffar den rosen, får jag kanske också hitta ett exceptionellt läge för den, och sedan bor jag nog i en varmare zon än du, zon 1-2, eller?
svennis
28-02-2008, 21:17
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 13:12)  Jag sitter och funderar ut årets önskerosor, och två som funnits med på önskelistan förut, men ändå inte kommit på plats i trädgården, av olika skäl är:"Adélaide d'Orléans" och "Baron Girod de l'ain".
Någon med egna erfarenheter? Nu letade jag upp en bild på Adélaide d'Orléans. Adelaide d´Orleans.jpg
AnnammA
29-02-2008, 08:58
CITAT (svennis @ 28-02-2008, 21:17)  Nu letade jag upp en bild på Adélaide d'Orléans. Adelaide d´Orleans.jpg  Listan har blivit lång, men den finns fortfarande med på listan...Sedan får vi se vad som blir inköpt och planterat...Jag har ju också en del av förra årets inköp att vänta på i blom...Förväntningar... PS! Tack för bilden, förresten! DS.
AnnammA
18-03-2008, 10:22
Listan blev givetvis lång, men jag valde ut en del godbitar och lämnade beställning igår till min lokala plantskola. Och de som beställdes blev: "Queen of Musks" "Aimée Vibert" "Baron Girod de l'ain" "Souvenir d'Alphonse Lavallé" "Dainty Bess" "Hebes Lip"
Sedan kan det hända att det blir några till från den oändliga listan...Eller ngn annan sötnos, som träffas på... Sådant är livet i träsket...
Härlig lista Anna, ja du kan ju ta vad som hellst. Så du kan beställa direkt av din plantskola, vilken service. Jag köpte Hebés Lip förra sommaren i Sthlm och fick några blommor längst ner i lilla busken.  Hebés Lip Du det snöar här idag  väntar en massa rosor
AnnammA
19-03-2008, 00:08
CITAT (Kajsa @ 18-03-2008, 14:53)  Härlig lista Anna, ja du kan ju ta vad som hellst. Så du kan beställa direkt av din plantskola, vilken service. Jag köpte Hebés Lip förra sommaren i Sthlm och fick några blommor längst ner i lilla busken.  Hebés Lip Du det snöar här idag  väntar en massa rosor Alltså, Hebes Lip måste skaffas till St Nicholas, som blev inköpt förra sommaren...Har hört att de är vackra tillsammans. Apropå snön, det var vitt ute i morse, men snön smälte bort under dagen...Däremot har meterologerna pratat om mer snö till påskhelgen... Vi får se... Rosorna jag beställt är antagligen krukade, och väntas inte levereras än...Det är inte säkert att alla dyker upp heller, eftersom jag beställde genom plantskolan, men vi får se...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|