sanakan
Jag har precis gjort en bra affär på Tradera. Hittade av en slump några samlarbilder, som visade sig vara från 1920-talet (troligen). Det är en engelsk serie med små samlarbilder (bara 6x4 cm) som följde med i engelska cigarettpaket på den tiden. Först hade jag svårt att tro att något så vackert kunde följa med cigarettpaket, men "alla" rökte ju på den tiden och jag antar att denna serie var tänkt till kvinnor att samla på... kiss.gif

Serien består av hela 50 bilder, och heter "Flowering trees and shrubs" (Blommande träd och buskar). Bilderna visar blad och blomma, samt en bit av stammen, till varje växt. Bilderna är otroligt välgjorda och tryckta i vackra färger. På baksidan står det latinska namnet, samt en informationstext om trädet eller busken. Bilderna är numrerade 1 till 50..

Jag är så otroligt glad att jag hittade dessa! Träd och buskar är mina favoritväxter också! wub.gif

Ska ta kort på alla baksidorna så att jag har infotexten på datorn, sen ska jag troligen rama in alla bilder i en stor ram och ha på väggen. Kanske är de inte så ovanliga, men jag har inte sett dem förut. Vad tycker ni, visst gjorde jag en bra affär? Samlar någon av der också på något trädgårds-relaterat liknande det här? Gamla skolplanscher, t.ex.? Sådana är också vackra...

Alla bilder:

Närbild:

En baksida:
Mollis
Vi fick ärva "Vår svenska flora i färg", en serie häften (ca 20 st) av professor Eric Hultén med planscher och teckningar av Henning Anthon, min mans mormor prenumerarade på dessa på 50-talet, kvittona finns kvar och ett häfte kostade då 12 kr. Jättefina bilder!

//Mollis
sanakan
Åh, ja det låter också fint. Antikvariaten fullkomligen dignar av äldre böcker om växter också...

Tyvärr är ju informationen inte längre aktuell, om varje växt till exempel. Men bilderna är alltid så vackert ritade.. Men en bok ser man ju inte bilderna i på samma sätt som om man kanske ramar in en bild eller affisch på väggen smile.gif Så därför är jag så glad för dessa.
tettan
fantastiska bilder, tror det blir jättefint som du tänkt
grattis till ett kap
*Ulrica*
Underbara kort! Jätteavis! Jag älskar såna bilder! wub.gif

Jag har samlat på mej en massa böcker som heter Nordens Flora med text och jättefina bilder av en C.A.M. Lindman. Jag tänkte rama in bilderna. Här är ett exempel:
[attachment=13291:camlindman.jpg]
sanakan
Ja såna bilder som är det är i gamla blomböcker och "floror" är också jättefina smile.gif
Jag bor bara i lägenhet än så länge och platsen för tavlor och liknande är begränsat. Dessutom kan tavlor med en sån lite mer "gammal stil" passa bättre i ett hus. Men jag ska ju ha hus i framtiden, är tanken smile.gif Då blir det många växtrelaterade tavlor, tror jag...
Limeblossom
Jättefina!! gratulerar till ett roligt köp smile.gif
sanakan
Tack smile.gif
Ewa L
Tycker också att det låter jättesnyggt att göra en tavla av dina underbara växt-bilder. Så roligt att ha något helt eget. Stort grattis till ditt fynd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon