Full version: Pilflätning
Tokiga Tanten
Hej!
Kurser i pilflätning ser man titt som tätt anslag om. Men om man vill fixa och trixa själv, var får man då tag på pilkvistar (eller annan sort, det kanske inte nödvändigtvis behöver vara pil?)? Är det självplock som gäller eller kan det finnas knippen att köpa? I trakterna runt Strängnäs vore lämpligast...

Tacksam för tips!
Gunilla T
Hej,

det går alldeles utmärkt att använda material från energiskog. Du har säkert någonstans i närheten där någon markägare odlar energiskog.

Frågar man bara om lov brukar det inte vara något problem att hämta det man behöver.
Stella-Polaris
CITAT (Tokiga Tanten @ 12-02-2008, 14:28) *
Hej!
Kurser i pilflätning ser man titt som tätt anslag om. Men om man vill fixa och trixa själv, var får man då tag på pilkvistar (eller annan sort, det kanske inte nödvändigtvis behöver vara pil?)? Är det självplock som gäller eller kan det finnas knippen att köpa? I trakterna runt Strängnäs vore lämpligast...

Tacksam för tips!

Klent lövsly kan ju användas även om inte lika lätt arbetat.
ingmet
Förvisso inte i Strängnäs men det går att beställa..
Jag har själv beställt från Lillöpil - två kojor till dagis.

Om du ska till Trädgårdsmässan så brukar Lillöpil ha med sig buntar så man kan köpa på plats.

http://www.hansjonsson.se/korgpil/start.asp
http://www.lillopil.se/

/Ingmet
Sommartjejen
Hej

Varje vår brukar kommunen röja vid vår badsjö, tror att det är lite olika trädslag, men jag har flera gånger samlat ihop det som legat kvar. Flätat WigWam (tror jag det heter) mindra stöd till perenner, även satt pinnar som en boll, tycker gröna färdigköpta är ganska fula. Har fungerat jättebra.

Sommartjejen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon