Full version: Växthus i kalla norr
Åsa zon 6
Jag är i full gång med planering av ett växthusinköp. Tänk att kunna dra upp perenner lite smidigare, hinna få ordentligt mogna tomater innan sommaren är slut osv. happy.gif Men... it´s a djungle out there! -fear-.gif Jag har läst och läst men de flesta verkar ha växthus i lägre zoner än jag. Jag måste odla i zon 6 och jag är inte helt säker på att råden stämmer så bra då (t ex glas eller kanalplast, markisolering eller inte). Rätt eller fel? confused.gif Så... alla ni som odlar i växthus i högre zoner...vad har ni för typer av växthus och vad odlar ni? help.gif
Tosan
Själv har jag bara ett litet totalt oisolerat växthus, den stora vinsten för mig är att jag kan härda av plantorna tidigare även om jag får bära ut och in, plus att man håller värmen relativt lätt en bra bit ut på hösten. Dessutom har jag lysrör inne att dra upp plantorna under...

Men vill du kunna dra igång på allvar i mars-april ska du nog ha ordentlig kanalplast eller isolerglas, isolerad grund och en bra frostvakt.
Felicia
Jag har växthus av kanalplast och en värmefläkt så jag kan börja ha växter där lite tidigare på våren och lite längre utåt hösten.
Jag odlar mest tomater och gurkor där. Sen har jag lite blommor och kryddväxter där också plus sallad, den sår jag tidigt, tidigt med fiberväv över så har vi snabbt fin sallad.
Trevligt att få tidig sallad men även att sitta och plocka och knapra av då vi brukar sitta där och mysa under fina sommarkvällar, ibland med ett glas vin wub.gif
titti49zon6
Hej, jag har köpt mitt växthus hos Kubex i Umeå, det är plast med 10 års garanti
Har haft det i 7 år och det fungerar bra, behöver nästan aldrig skotta av taket eftersom snön rasar av så
fort det börjar töa
Det är stabilt och har 4 öppningsbara takluckor med automatöppnnare, skjutdörrar och är 12,5 kvm
Jag odlar gurka o tomater i det på sommaren samt driver upp en massa plantor på våren
En värmefläkt sätter jag igång i mars-april beroende på väderleken, förr körde jag den tidigare när elen var
billigare
Jag har bilder i mitt album både på ut o insida om du vill se
Odlar i zon 6
Åsa zon 6
Nu har jag i alla fall funderat ut tre alternativ. Juliana Sunseeker 6,4 m2, Juliana Sunseeker Plus 8,4 m2 eller Juliana Sunseeker 10 m2. Alla med 6 mm isolerplast och fyra fönster. Plusmodellerna har dessutom dubbelskjutdörr. Svårt det här! g.gif Alla säger ju att man inte ska köpa för litet, och om jag fattat det rätt är det lättare att få ett jämnt klimat om det är lite större. (Jag har faktiskt räknat ut hur många kubik de är på wink.gif men jag blev inte så mycket klokare av det, förutom att jag fick fräscha upp mattekunskaperna.) Dessutom såg jag att Willab har 10% rabatt nu, så jag måste ju bestämma mig snart. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon