Hej !
Någon som vet var skotten på Juvelblomman o Clivian kommer? Har hört att de växer ut på våren vid sidan av stammen. Någon som fått såna skott ? När kan man plocka dom o sätta i vatten och när på våren blir det skott ? Mina står i fönstret i syd-väst.
Hälsn Tepa
theseraphim
16-02-2008, 00:37
Juvelblomman eller guzmanian tillhör släktet bromelia medans Clivian är en Hippeastrum om jag inte minns fel.
Juvelen får i regel sidoskott när blommningen är på sluttampen och då spelar det ingen roll när å året detta inträffar, när de nått en lagom storlek ca 15-20cm kan du skilja dem från sin mamma och plantera om dem i lucker och tunn jord. clivian är mer sporadisk men principen är det samma
Hej !
Hör och häpna, nu har jag äntligen fått ett skott, en miniatyr-juvelblomma, som har börjat växa alldeles intill min Juvelblomma. Trodde aldrig att lilla jag skulle lyckas med detta. Det har jag inte märkt förrän igår och OJ vad stor den blivit !! Nu till min fråga. Vad ska jag göra ? Försöka lirka loss den och plantera i egen kruka? Det är juni nu, borde kanske varit gjort tidigare ?
Hälsn Tepa
Jag har för mig att det brukar stå i böcker att man ska vänta tills den är hälften så stor som moderplantan..
Tack Jojjan
Har varit på semester och inte tittat efter svar ännu. Men så bra då att jag väntat. Den är inte hälften så stor ännu.
Hälsn Tepa
Hej
Min Juvelblomma fick en avkomma i fjol våras. Jag planterade den i egen kruka, den har vuxit, men ingen blomma på gång. Hur länge ska det ta ? Nu märkte jag att den har flera avkommor, tre stycken, men de är för små att sätta i egen kruka. Den jag satte i egen kruka i våras står och "vinglar " den är inte särskilt djupt planterad. Hur djupt ska det vara ? Och framförallt, hur länge måste jag vänta innan det kommer blomma ? Jag vet... tålamooood...
Hälsn Tepa
Tack för frågan:
de kommer på sidan, man kan ta de med lite rötter o plantera de.. Men när de ska blomma det bror på olika orsaker:
1 om du minska ljuset eller vatten o de känner sig hotat på livet så de blommar snabbt, ibland människor sätta svart påse över de nästa 14 timmar varje dag till några dagar,
2 vilket jord har man om man har jord som behåller mycket kväv växten ger mycket grönskar.
Obs: de behöver mycket tid för att ge blommor.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
13-01-2009, 23:21
CITAT (theseraphim @ 16-02-2008, 00:37)

Juvelblomman eller guzmanian tillhör släktet bromelia medans Clivian är en Hippeastrum om jag inte minns fel.
Juvelen får i regel sidoskott när blommningen är på sluttampen och då spelar det ingen roll när å året detta inträffar, när de nått en lagom storlek ca 15-20cm kan du skilja dem från sin mamma och plantera om dem i lucker och tunn jord. clivian är mer sporadisk men principen är det samma
Clivia heter på Latin Clivia miniata ( Clivia sp finns ju flera arter) och tillhör familjen Amaryllidaceae.
Clivian brukar få skott på våren-sommaren eller efter den blommat. dessa kan man ta veck när dom börjat få egna rötter.
CITAT (tepa @ 13-01-2009, 20:07)

Hur djupt ska det vara ? Och framförallt, hur länge måste jag vänta innan det kommer blomma ? Jag vet... tålamooood...
Hälsn Tepa
den blommar när den själv är redo för det. då den är tropisk så har den ingen tid då den blommar utan gör det när som. sköt den som du brukar och vänta.
Suck, tack Flaxss.
Hälsn Tepa
Tack Bassam. Men jag vet inte om jag vill pina fram blomman. Kanske bäst att låta den blomma när den vill. Kanske inte så bra att pina växter och hota dom till livet, har läst här på forumet att växten då använder sina sista reserver och att blomma blir det sista den gör innan den går hädan för gott. Det vill jag ju inte.
Hälsn Tepa
Pantern
14-01-2009, 22:56
Var och kollade på min Clivia idag, (har haft den i 10 år den har blommat 2 gånger).
Döm om min förvåning....den har fått 2 st skott ! Hurra !
Tror att både den och jag trivs i vårt nya boende (flyttade för en månad sedan).
Kanske vill den även blomma i år.
Tack för frågan: hej Tepa:
Jag tycker att du har rätt, men tar långt tid för att blomma, jag säger min förslag efter att jag läste hur gör dem som producerar blommor o säljer dem.
Jo, Bassam, försäljarna pinar säkert fram blommor...
Mvh Tepa
när en bromelia blommat så dör den (struten som blommat) men sätter ju samtidigt nya sidoskott. Det kan nog ta tid innan du får blomma i den. Ett knep jag läst i Bonniers stora Bo med Blommor är att man kan knyta in växten i en plastpåse. I påsen lägger man också ett äpple. Äpplet avger etylengas och det skulle tydligen påskynda blomningen. Kommer inte ihåg hur länge det skulle stå men då får man vara väldigt försiktig med vattning. Det torkar ju inte ut..
mvh
inger
Tack för frågan:
Växter använder mycket näring o kraften för att ska blomma, så mor ska dö efter slut blomning om de haft ej skötsel bra, som t.ex. man ska ge dem bra näring o vatten.
Obs: det är speciellt som händer med kaktus växt. T.ex. Juvelblomma och Clivia.
Hej
Det lustiga är att moderplantan inte dog hela den, utan bara stängeln med blomman på. Det var tur att jag inte slängde hela plantan, för det kom, som sagt tre nya avkommor nu här i vinter. Äpple vet jag inte om jag vågar sätta i plastpåse med växten, kommer det inte blomflugor då?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 07:47
CITAT (Bassam @ 16-01-2009, 00:44)

Tack för frågan:
Växter använder mycket näring o kraften för att ska blomma, så mor ska dö efter slut blomning om de haft ej skötsel bra, som t.ex. man ska ge dem bra näring o vatten.
Obs: det är speciellt som händer med kaktus växt. T.ex. Juvelblomma och Clivia.
KAKTUSAR vissnar inte ner efter att dom blommat. och CLIVIA dör inte efter att dom blommat eller vissnar ner.
CITAT (tepa @ 16-01-2009, 07:01)

Hej
Det lustiga är att moderplantan inte dog hela den, utan bara stängeln med blomman på. Det var tur att jag inte slängde hela plantan, för det kom, som sagt tre nya avkommor nu här i vinter. Äpple vet jag inte om jag vågar sätta i plastpåse med växten, kommer det inte blomflugor då?
Hälsn Tepa
det tar långtid innan den vissnar ner helt. men det är bara skottet som blommat som vissnat ner. det kommer nya skott som växer vidare dom behöver du inte ta veck om du inte vill som sedan kommer blomma. sköt dom som vanligt och vänta på blommorna.
Ok, tack Flaxss. Dom står i nordvästfönster med extralampor. Blir det bra? Vad jag förstått så kan de vara i inomhusvärme året om. Som sagt, vilken tur att jag inte slängde den, men den var ju grön och fin. Min princip är att aldrig slänga något som är grönt och fint, fast jag visste att denna moderplanta aldrig blommar mera. Är det nödvändigt att plantera varje avkomma i egen kruka?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 09:58
den som du har vill ha tropiskt åretrunt.
det läget du hare den i blir nog bra.
du behöver inte plantera om skotten i egna krukor dom kan fortsätta att växa i samma kruka.
Tack för frågan: flax jag sag-
Jag tycker att det ska inte mor dö, men de blir sämre på grund att de behöver mycket krav o näring för att blomma o behåller blommor fina, eller varför ger de kaktusar mycket näring efter blomning, du kan inte säga någon utan förklarning eller bevis,
Hej
Planterade om mina Juvelblommor för dryga fem veckor sedan. Satte en fjolårsavkomma i egen kruka i fjolvåras, samt lossade en till från moderplantan och satte den i samma kruka. Men nu ser det ut som att fjolårsavkomman håller på att torka bort. Varför det, tror ni ? Detta hände efter att den fick sällskap av sitt syskon i samma kruka. Är det "syskonkärlek" ...?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.