ingrid fuxwall
tala om för mig hur jag ska så följande frö
Dianthus Arctic Fire
Campanula latifolia
Primula luteola
Primula sikkimensis
Anki V
Dianthus Arctic Fire - Ytligt, inne. Jag sår den i år. Den grodde på 5 dagar.
Campanula latifolia – Ställde jag ut under snön i 6 veckor. Grodde sedan efter 12 dagar.

Primula luteola
Primula sikkimensis

Så här står det i AoT:s lista om primulor: Postad av: Hubert A, 12:12, 18 januari 2005
De flesta gror i rumstemperatur Norman Deno som har undersökt grobarheten hos många fröer under olika betingelser har även studerat ett hundratal arter av Primula. Han finner att av dessa endast P. japonica och P. parryi behöver en kylperiod. Ett fåtal primulafröer förstörs mer eller mindre i kyla, t ex P. vialii, men de flesta verkar klara det ganska bra.
De primulor jag provat har jag sått ytligt.
/Anki
ingrid fuxwall
CITAT (Anki V @ 12-02-2008, 20:53) *
Dianthus Arctic Fire - Ytligt, inne. Jag sår den i år. Den grodde på 5 dagar.
Campanula latifolia – Ställde jag ut under snön i 6 veckor. Grodde sedan efter 12 dagar.

Primula luteola
Primula sikkimensis

Så här står det i AoT:s lista om primulor: Postad av: Hubert A, 12:12, 18 januari 2005
De flesta gror i rumstemperatur Norman Deno som har undersökt grobarheten hos många fröer under olika betingelser har även studerat ett hundratal arter av Primula. Han finner att av dessa endast P. japonica och P. parryi behöver en kylperiod. Ett fåtal primulafröer förstörs mer eller mindre i kyla, t ex P. vialii, men de flesta verkar klara det ganska bra.
De primulor jag provat har jag sått ytligt.
/Anki

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon