|
Anders Roslagen
12-02-2008, 20:47
På vårvintern köper jag gärna nån krukros för senare utplantering. Härdigheten brukar inte vara något problem, men de tycks inte tåla stark sol och hetta på sommaren. Vad har ni för erfarenheter? Dagens billiga ros, från Rosanova, förmodligen ´Minelli´, en storblommande varmrosa ros med lätt doft.
svennis
12-02-2008, 21:08
Hej Anders! Behöver också lära mig attt odla rosor i kruka. Hoppas jag kan få fram stora, attraktiva rosor och kunna sälja sen..
Anders Roslagen
12-02-2008, 21:26
Fast jag planterar ut dem alltså, har dem bara i kruka tills det blir varm vår.
CITAT (svennis @ 12-02-2008, 21:08)  Hej Anders! Behöver också lära mig attt odla rosor i kruka. Hoppas jag kan få fram stora, attraktiva rosor och kunna sälja sen..  Sticka snittrosor är ju annars jättekul! Har ett flertal i källaren nu Var på kalas hos min systerdotter igår, hon hade fått storblommiga rosor som skiftade lite i rosa/grönt/gult. Gissa om jag var sugen på att sno en stjälk
svennis
12-02-2008, 21:40
[quote . Gissa om jag var sugen på att sno en stjälk  [Det gjorde du väl inte. eller
Anders Roslagen
12-02-2008, 21:47
Ja, det har hänt att en snittros fick rötter i vasen helt enkelt. Men den var inte tuff nog att bli långvarig i rabatten sedan.
CITAT (svennis @ 12-02-2008, 21:40)  CITAT (Anders Roslagen @ 12-02-2008, 21:47)  Ja, det har hänt att en snittros fick rötter i vasen helt enkelt. Men den var inte tuff nog att bli långvarig i rabatten sedan. hehe, ja här uppe får de snällt tillbringa sina liv i krukor... Mä, va hände? Svarade ju Svennis först... nej, jag tog ingen stjälk, men det kliade i fingrarna
AnnammA
13-02-2008, 00:01
CITAT (Anders Roslagen @ 12-02-2008, 20:47)  På vårvintern köper jag gärna nån krukros för senare utplantering. Härdigheten brukar inte vara något problem, men de tycks inte tåla stark sol och hetta på sommaren. Vad har ni för erfarenheter? Dagens billiga ros, från Rosanova, förmodligen ´Minelli´, en storblommande varmrosa ros med lätt doft.  Alltså, först får man, härda den, alltså vänja den några stunder åt gången, att vara ute. Sen så brukar ställa den först på uteverandan -och där är inte jättesoligt - och så får den stå där. Jag klipper av utblommade blommor, vattnar ev göder, och har man tur kan den remontera och blomma om. Mina mindre "krukrosor", brukar jag övervintra nedgrävna i växthuset...Och så får man se hur det blir till nästa vår...
Din oranga ros var ljuvlig Anders, en sådan köper jag gärna, men det blir bara en slit och släng blomma vid denna tid, har planterat om många och pysslat om men oftast dör dom inom en månad, kan man däremot gräva ner dom i trädgården så överlever dom, köper ibland små söta på ICA sommartid och stoppar ner i lite hål, dom kan leva i flera år. Har läst att dom är rotäkta, från Poulsen i Danmark. Köpte ett par i sommar som jag sedan hittade namnet på under Poulsens hemsida.  Billiga smårosor från ICA, trist bara att dom aldrig har namn.
Jag köper också de billiga krukrosor och plantera ut sedan i rabatten,fast det är i tidigaste laget.De trivs inte innomhus särskilt länge.Jag har mina krukor i uterummet men har inte köpt några än.Jag behöver fyller på i minirosrabatten.Den här köpte jag förra våren i Konsum,hoppas den har överlevt vintern.
[attachment=13451:Den_här_...r_24_90..JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|