Eva Swahn
Varför står inte växters bredd, bara höjd?

Det är ju hopplöst att planera och möblera sin trädgård med uppgift bara om träd och buskars höjd och inte deras bredd. Jag går ut på Nätet för att se om det finns nån vägledning – av det blir jag inte klokare – eftersom jag då får så olika uppgifter på mina plantors förväntade höjd. (Det är ju skillnad på om ett träd blir 20, 16 eller 8 meter högt.) Men som sagt, ytterst sällan finner jag nån uppgift om den förväntade bredden. Och är höjdangivelsen så skiftande - hur kan man då lita på breddangivelsen då den ev. finns?

Finns det något "nyckeltal"? Typ: buskar som blir tre meter höga blir för det mesta hälften så breda. Träd som blir fyra meter höga blir två meter i omfång?
Lotta i Gbg
Några sådan nyckeltal finns inte. Det beror ju på vad det är för typ av träd. En del kanske är pelarformade, andra kanske är buskiga. Du kan ju själv använda sågen (för att stamma upp t ex) om du tycker att de blir för omfångsrika. Just Wredei är vanlig i Tyskland och Danmark och man ser den ofta stå planterad relativt tätt hop med andra buskar och träd. En sida som jag tycker är mycket bra att titta på bilder av träd är Esvelds. Det är en holländsk plantskola som har ett mycket stort utbud. De är bäst i europa på lönnar bl a. Länken går direkt till deras träd och busklista. http://www.esveld.nl/catindex/engels/cathe...heesterseng.htm
Cilla
Lotta, det här var verkligen en toppensajt!

Sant att det saknas breddangivelser, både för busk och träd. Jag kan inte komma på några 'knep' heller, annat än att man får slå upp dem. Att satsa på att behöva beskära för storlek hela tiden är inte kul. de flesta buskar och träd blir som ymnigast och friskast om det får växa till sin bestämda storlek och beskäras för föryngring, underhåll mm.

Du kan ju alltid slå en signal till stället du köpte på och fråga, Eva. De ska kunna svara. Kan inte de så finns det ju uppslagsverk. Tyvärr är många allmänna stora trädgårdshandböcker ofullständiga också, man måste gå till Verken - växternas Oduséen och Illiaden...

Cilla
Louise i Göteborg
Att man får så olika besked om växters storlek beror på en massa olika saker. Här är några:

Boken, eller sajten, skrevs i olika länder. olika klimat=olika storlek

Uppgiften avser olika namnformer av samma växt, kan skilja jättemycket.

Uppgiften, särskilt i plantskolekataloger, avser 10-års-storlek och andra slutgiltig storlek.

Här är några, mer eller mindre genanta exempel från min trädgård.

Rosen 'Kifsgate' uppges i engelsk literatur bli 10-14 meter. Min är efter tre år inte 2 ens.

En pelaren inköptes i tron att det var 'j.hispanica' höjd 2-3 m. Det visade sig vara 'j.suesica' och är redan 4 och verkar inte ha några planer på att sluta.

En japansk blåen fans på tomten när vi flyttade hit (gissar på sådär 40 år). Enligt katalogerna skall den bli 1-1½m min är 6-7m, ett numera uppstammat jätteträd!

Detta är inte lätt unsure.gif
Eva Swahn
Kloka synpunkter allihop, men alla verkar lika förvirrade när det gäller den förväntade växtbredden.

I de fall jag har kunnat söka i olika källor om storleksangivelser har jag blivit förbryllad när jag har det latinska namnet och den speciella variantens namn men även då vår så skiftande uppgifter.

Hur gör landskapsarkitekter och andra proffs när de planerar?
Cilla
CITAT (Eva Swahn @ 25-11-2002, 22:03)
Hur gör landskapsarkitekter och andra proffs när de planerar?

De planterar alltför glest... smile.gif
Skämt åsido. I städer är det noga med växtvalen, då har man proffs som har möjlighet att kolla sortäktheten och som har erfarenhet av många olika individer av samma art. Jag tror att detta är knepet - att veta hur en sort växer i olika zoner och miljöförhållanden. Kolla upp dina sorter på googles bilder och se hur de växer på olika ställen.

Som någon skrev här tidigare händer det att man får en annan sort än den som står på lappen. Jag köpte en underbar buske på rea för ett par år sedan men det latinska namnet återfanns inte någonstans. Den klarade tyvärr inte svenska vintern här i zon 3, men fin var den en månad. Men vanligare är nog att även den kända växten och individen får just det den behöver på ett ställe, och därför blir mycket större än normalt - eller tvärtom och mindre.

Lite chansning och mycket överraskning blir det ofta i en trädgård, och en hel del flyttande också.

Cilla
Jan af Lisö
Verkar att träden är billigare i Holland också... Jag tittade på Manchuriska valnöten som jag är intresserad av (Juglans mandshurica). Hos Zetas kostar den 80/100 cm 698:-, 125/150 1780:-, medan i Holland kostar 100/125 cm 12.5 E, vilket motsvarar omkring 125:-.

Har inte kollat så många andra, men priserna verkar överhuvudtaget lägre. tongue.gif
Cilla
Jan, finns det någon möjlighet att köpa och frakta valnöten och andra växter från Holland?

Cilla
Lotta i Gbg
Det går att beställa från Esvelds vad det kostar får man nog höra med dem om beroende av omfånget på plantorna. http://www.esveld.nl/engels.htm
Ann i Göteborg
Det finns en handbok i A4 som beskriver träd även med breddangivelser, jag har varit lika vilsen som er andra i detta. Har för mig att den hette

(har slagit i Mölndals bibliotekskatalog på nätet...)

Placering: Qef(x)
Titel: Bdb handbok 1 : lövträd och buskar : innehåller över 400 färgbilder och produktbeskrivningar över prydnadsbuskar och -träd

Ämneskod: Qef(x)

Utgivning: 1981
Omfång: 209 s : ill
Upplaga: 4 uppl

Riktigt säker är jag inte, men jag kan kolla i detalj om ni önskar!

Mvh Ann
Cilla
Jag fick nyligen tag i en CD med träd och buskars olika egenskaper - höjd, bredd liksom rotsystem. Är gjord för försäljning av plantorna, men funkar utmärkt som uppslagsverk. Bra bilder.

Skriven av Lorenz con Ehren, Maldfeldstr 4, D-21077 Hamburg
Email lve@lve.se, hemsida www.lve.de
kerstin z5-6
Jag har försökt beställa från eswelds , tyvärr blir frakten ända upp till mig alltför dyr -men billiga priser har de o stort sortiment.....
Ronny
Att ange träd och buskars storlek på höjd å bredd kan bara bli i tämligen generella termer. Å det är ju inte så svårt att förstå tycker jag.
I ursprungslandet får ett träd ett visst omfång, ju längre bort trädet kommer från dom förhållanden som råder där dessto större är storleksvariationen. Både uppåt å neråt förekommer.
Eva, låt säga att du å jag köper varsitt träd på samma plantskola (din "hemliga" tex) och dom är så nära exakt lika man kan komma i höjd, antal grenar mm, du planterar ditt nere hos dig och jag på min fuktiga koloni här i Sthlm. Efter 10 år är dom garanterat inte längre ett dugg lika.
Esveld anger den storlek för sina produkter som är mest vanliga i sitt land, alltså inte alls säkert att det är gångbart här.
En bra plantskola anger storlek i vad som är normalt i närområdet, en inte fullt så bra plantskola anger ofta vad som står på leverantörens lista.
Det samma gäller ofta i litteraturen, Bdb, som nämndes, är en tysk produktion så uppgivna storlekar där gäller för tyska förhållanden.
Dalby plantskola gav i början av -90 talet ut sin produktkatalog i "uppslagsbokform". Uppgifterna i den var alltså anpassade för sydsvenska förhållanden.
Så, ta vad som står i böcker å på prislappar med en nypa salt och fråga var den uppgiften kommer från.
Cilla
Javisst är det så, och inte bara mellan olika zoner får växterna olika storlek - också mellan olika jordar, vatten- och vindförhållanden.

Men man kan ofta se proportionerna - högre än bred, vid med rotskott men låg, etc.

Detsamma gäller för övrigt också för rotsystem. De blir mycket olika beroende på växtplatsen.
Ann i Göteborg
Cilla, jag kan inte tyska (ännu!)

ÄR CD:n också på tyska?

Kan man registrera sig kostandsfritt eller någon avgift?
Cilla
Den är på tyska och engelska och alla arter finns beskrivna med sitt latinska namn. Dessutom med flera bilder på varje växt.

Vad den kostar och hur man registrerar sig vet jag inte, men man kan säkert använda adressen på hemsidan och fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon