Full version: Stamros Bonica
sparre

När ska jag börja väcka min stamros? Den ligger nu i källaren Paketerat i fiberduk. Har inte ens tittat på den .
Kan man lyfta den på altanen och behålla fiberduken på?
Kajsa du har väl stamrosor i garaget om jag minns rätt.

Anki sörmland
noranettan
Brukar du ha den inglasat och vill driva på? Om inte, låt den få vara kvar i sitt ide, det är - öven om det är varmt - fortfarande bara i mitten av februari.
AnnammA
Jag bor i zon 1-2, och de flesta av våra stamrosor odlas på friland, men är övertäckta med säckväv/tygstycken vintertid. En stamros står i kruka, med övertäckt krona, i uterummet, och en stamros är nedgrävd och övertäckt i växthuset.
Jag vet av egen erfarenhet, att man inte kan förvara dem för varmt över vintern, för då kan det bli ohyra, så det beror på hur varmt du har i din källare och jämfört med hur varmt du har på din altan, om du ska flytta rosen. Ska du flytta rosen, kan du ju låta fiberduken vara kvar ett tag...
Jag brukar täcka av stamrosorna när det börjar dra sig mot klippningen, beroende på utetemp också. Tygstyckena är ju också ett skydd mot att inte rosskotten skall komma till liv för tidigt, och så kommer där en köldknäpp, och så....Och så skyddar man det känsliga ympstället mot kyla och frost.
Candy Cover stam.JPG

Ett av förra årets inköp, som står och vilar uterummet. Åh, vad jag längtar efter att snart få sätta igång! rolleyes.gif

Kajsa
Tycker som Anette att du ska vänta en månad eller mer, jag tar ut mina kruk/stamrosor i en skyddad hörna här tidigt i april eller lite senare, beroede på hur våren är och täcker dom med fiberväv, dubbel väv vid frost. Klipper in dom/ byter en del av jorden först i slutet av maj, krukrosorna ska klippas samma tid som uterosorna. Men kolla din stamros nu, jag vattnar lite på mina då och då så dom inte torkar ihop. Runt jultid fick alla krukrosorna löss i garget så jag fick köpa Provado spray och spruta alla, men nu är det bra igen

Suck Anna, i nästa liv ska jag bo i Skåne wub.gif
Alexander-VG-zon3
du ska ju heller inte övervintra den för varmt , i en källare med fiberduk på , låter lite väl

dom tål frost men alla tål inte hela vintern ute, står skillnad där .då ska man även komma ihåg att denna ros(Bonica) måste ha ett par nätter med -3c för att vila in ordentligt ,, även om det är stam,ympad,buske .

säg att du övervintrat den 0c +5c då kan du sätta ut den när det är +1c och ev ta in vid frost , dock är dom i vila tål dom att det kryper under 0c hur långt under den tål är beroende sort . har den vaknat är den känslig för frost dock .

sedan på hösten kan du ta in den igen efter nån frost natt .

har du övervintrat dem ljust +10c å över måste du vänta tills det är i den tempen .
svennis
Hej! Har Cl Bonica, lika trevlig den.
Tänker mig att man kan göra en stamros av den.
sparre

Min stamros Bonica var fantastisk förra sommmaren .men frågan är när jag ska "väcka" den.

Har funderat att ta den till alltanen ( ej inglasad) och ha fiberduk runt om den , är det fel eller ???<
Zon 2-3
Anki Sörmland
Alexander-VG-zon3
jag hade gjort så här -- haft den ute tills det blir frost ( -3c -5c ) sedan övervintrat den kallt 0c +5c ( över +10c behövs extra ljuse ) och sedan tar man ut den igen på våren när det är över +1c och ev tar in vid frost eller skyddar på så vis hänger den naturligt med våren och man behöver då inte härda dom för att vara ute . enkelt !! och då startat den med nya blad när den själv vill

och risken att bladen blir skade av kyla,sol är liten .

jag vet inte vad du får på altanen ? alltså hur kallt där blir

i vilken temp har din ros sått i nu under vintern ??

har den stått i +10c ta då ut den när det är runt +5c +10c och ta in vid frost ,, då väcker ''naturen'' den . har du den runt +5c då kan du ta ut den vid plusgrader och in vid kraftig frost .

jag har övervintrat rosor också i en källare denna vinter ( +10c ) och dom har fått nya skott så jag väntar med att ta ut den tills det är runt +10c . och så får dom hänga med våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon