JohannaR
Vi har ett päronträd vid vår altan som antagligen har päronrost. Fruktkarten ramlar av innan de hinner mogna och bladen är missfärgade (brunprickiga) och "skrynkliga". Trädet blommar så vackert på våren så därför känns det jättesynd att trädet blir så risigt och fult på sommaren. Det skulle också varit skoj att få egna päron från vår nya (vi är nyinflyttade) trädgård. Men jag tror dessvärre att jag kommer att ta bort trädet efter att jag njutit av dess vackra blomning en sista gång. Eller går det att rädda tro? I dess ställe skulle jag annars vilja plantera ett nytt träd. Det kommer att stå i ett varmt och skyddat söderläge intill altanen och buskrosorna Mme Plantier. Jag har inte riktigt hunnit lära känna jordmånen ännu men jag tror att den är ganska sandig. Nu skulle jag gärna vilja ha tips på ett vackert träd att plantera i päronträdets ställe. Det ska helst vara relativt snabbväxande, blommande och inte högre än ca. 4-5 meter. Har funderat lite på en apel eller magnolia. Bor i Stockholm.
MariaS
Du föreslår själv apel och magnolia, vilka är utomordentligt vackra vårdträd. Men jag vill ändå föreslå ett persikoträd också. Vacker rosa blomning på våren och ljuvliga frukter på sensommaren. Dessutom sitter de gröna bladen in i det sista på höstkanten.
Tänk bara på att jordförbättra innan du planterar nytt, så det nya trädet får de bästa förutsättningarna.
Cilla
Några vändor till för att hitta på något bra med det redan uppväxta päronträdet kanske? Jag kan tänka mig att det är svårt att ta bort något som dels är uppvuxet, blommar bra och dessutom har karaktär på vintern.

Päronrosten brukar först synas som oranga fläckar på bladen, som sent på säsongen blir bruna. Denna är beroende av att det finns kinesisk en eller sävenbom i närheten, man brukar tala om värdväxling på 400 meter. Om du har dessa i din egen trädgård kan du ha chans att minska bladfallen i ditt träd om du helt tar bort dessa.
Om det är bruna fläckar från början kan det vara skorv. När denna sprider sig i päronträd går den också ofta på grenarna, som blir lite bubbliga i årsskotten. Den är då mycket svår att begränsa, Har den bara angripit blad och frukt så är det lättare, då har man chans att minska den genom att ta bort löven på hösten. Svampen övervintrar där.

Och man kan tänka sig en kombination - att man testar att minska angriparen samtidigt osm man definierar trädet som ett vårträd, dvs vackert på våren. Något annat får ta över under sommaren. Det kan t ex en starkväxande klätterros göra. En honungsros som Rosa Helenae Lykkefund kan i ett enda exemplar svinga sig upp och välla över trädets grenar på ganska kort tid. Här i zon 3 i bra lägen behöver man bara vattna och kogödsla i ett par, tre säsonger så har den svingat sig upp 5-6 meter, blommar ymningt och ger otaliga små röda nypon på hösten.

När päronträdet slutar blomma komemr strax rosen alltså. Och är du ännu fräckare så sätter du en senblommande och lite mindre starkväxande klätterros intill som blommar sent.

En starkväxande "rambler" som de heter kommer så småningom att konkurrera starkt med trädet, och antagligen kommer rosen att vinna. Ett träd som redan far illa av svampangrepp som gör att det förlorar ladmassa är svagt, och tål inte att ytterligare en växt skuggar bladen. Men lösningen kan bli vacker under ganska många år, och vem vet. Kanske det blir hur vackert som helst också när päronträdet dör och rosen tagit över helt? På sommaren täcker rosen en naturligt vacker "klätterställning" och på vintern när rosgrenarna knappt syns har du ett päronträds stam och grenverk synligt?
JohannaR
Tack för det suveräna förslaget med att låta honungsrosen klättra upp i mitt "skruttiga" päronträd. Cilla, du nämnde en tidigare klätterros som skulle lösa av päronträdets blomning. Har du även något bra tips på en senblommande, lite mera svagväxande klätterros? Anledningen till att päronträdet är i dåligt skick tror jag bland annat kan bero på den höga thujahäck som blockerar solljuset från ena sidan vilket gjort att trädkronan har format sig helt åt andra sidan för att söka ljus. Till våren ska vi låta en arborist trimma ner thujahäcken som är ca 5 meter hög. Kanske kan detta göra att päronträdet mår lite bättre, eller kanske i alla fall få en lite mer symmetrisk krona. Den får nog en chans till i vår trädgård, dock i konkurrens med klätterrosen som nämndes. Jag ser verkligen fram emot ett framtida rosblommande päronträd!
Cilla
Å, det finns så många fina senblommande att jag inte kan välja. Själv satte jag 47 sorters klätterrosor i en kupol för några år sedan och jag skulle inte kunna välja bort en enda...

Honungsrosorna R Helenae finns i olika varianter; Hybrida (som är den stryktåligaste), Lykkefund och en till som jag inte minns namnet på. De har lite olika egenskaper, läs på vad osm kan passa dig bäst.

Allt detta och för mer kunskap på Roslistan, som jag dock ser att de gjort om. Den brukade bestå av mängder av rosor, åtminstone alla som finns på den svenska marknaden och många ytterligare... Kanske kan du säka på sakjten som heter help me find roses eller liknande.

Andra här i forumet har nog hängt med bättre om var man nu hittar förslag. Kerstin, Kajsa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon