Phatphil
Vad händer m man har ljuset igång hela tiden?
Nån som testat?
MariaS
Har inte testat och tänker inte försöka heller. Skulle tro att det blir samma effekt som med för dåligt ljus och för mycke värme.
Eva i Skåne
Plantorna blir stressade. dom behöver också nattvila.
RibesRubusVitis
När jag var på militärövning i Tornedalen besökte vi Hietalas fantastiska gurkodling, som drog nytta av midnattssolen...
lillyllet
Men då måste jag få fråga.. Hur länge ska man ha det tänt för att det ska vara optimalt?
Alpiner i Halmstad
Normalt ängnar sig växterna åt att omvanla ljusets energi till näring under dagen. Under den mörka delen av dygnet omvandlas och fördelas näringen, kolhydrater, till andra nyttiga ämnen för olika delar av växten. Den huvudsakliga tillväxten sker alltså under natten.
Växterna har naturigtvis anpassar sig till den breddgra de ursprungligen växer på. Vill man få god tillväxt på småplantor är nog 12-16 ljusa timmar lämpligast.
M.v.h Bernt
Phatphil
tack för ett svar med lite substans bakom!!
Altid lika trevligt med nån som vet vad dom talar om tummenupp.gif
flower
Under början av min utbildning så hade jag ett projekt där jag skulle testa hur växter reagerade på att stå i konstant ljus. Jag sådde solrosor under normala omständigheter och lät dem stå så tills de växt upp. Därefter flyttade jag hälften av dem till en lampa som stod på dygnet runt och dessa sdolrosor växte mycket till en början, efter ett tag så märkte jag att solrosorna började att vika in sina bladkanter som om de försökte att skydda och ge skugga åt sig själva. Tyvärr så kunde inte testet genomföras till sitt slut för uppgiften i skolan var bara några veckor lång och solrosorna hade växt sig så stora att jag inte kunde fortsätta. Så jag kan inte riktigt svara på vad som skulle ha hänt med dem om de hade fått stå kvar, men uppenbart så var det väldigt stressande för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon