solqqvinna
13-02-2008, 03:51
Hej
Har nyligen flyttat till lägenhet i marknivå med uteplats och stor inglasad balkong..vill ha massor med grönt och blommor men det kniviga är att det här ligger i eftermiddagsol. så relativt skuggtåliga växter måste det vara. Hyser i alla fall hopp om att det ska finnas en hel del i alla fall att förgylla detta paradis med men vad?
Önskar massor med tips både till uteplatsen och balkongen..här ska odlas
Tack på förhand från en förväntansfull odlare!
Cassiopeia
16-02-2008, 15:26
Där jag bodde förut hade vi balkong i österläge med sol bara några timmar på förmiddagen, det som funkade bäst för mig var fuchsia och murgröna.
theseraphim
16-02-2008, 19:34
Ehemm nu börjar jag igen
Detta är en vanlig fråga och mitt första svar är att det finns en hel del och att många av våra sommarväxter som vill ha en solig placering inte nödvändigtvis behöver sol 24 timmar om dygnet utan de mesta klarar sig på eftermiddagssol(den är ju lång under sommaren)men det är klart att de kanske inte blommar riktigt lika mycket på det sättet. Fuchsior är utmärkta, Margeriter av alla sorter(även afrikanska), begonior, tagetes, husarknappar, verbenor även surfinior brukar klara sig ganska bra. Vill du ha något klättrande, skaffa en törnrosas kjortel för den växer utav bara attan. Så lita på mig det finns mer än fuchsior o murgröna
mattelilja
19-02-2008, 17:04
jag har en balkong i norrläge och där satte jag pysslingkrage och flitiga lisa förra året med kanonresultat! humlen gick också hyfsat men hade nog behövt större kruka...
lycka till!