Full version: Mste man ha lysrr?
Cassiopeia
Jag skulle vilja gra nnu ett frsk att s ngot... jag brukar inte lyckas men det r rtt kul att frska. Men mste man ha lysrrsbelysning?
Jag har varken plats eller lust att fixa med sdant, jag vill bara kunna stlla ngra sm sdder i ett fnster och se dem gro... Rcker inte dagsljus frn ett fnster?
sa, mlardalen zon 2
Dagsljuset rcker inte frren ngon gng i mars-april, s ja du behver extra belysning ifall du startar nu och s krngligt r det inte att fixa ex. en skrivbordslampa med lysrr eller en lgenergilampa brukar rcka till ett litet drivhus.
MariaS
Om du vill vnta p dagsljuset fr att kunna s, s fr du nog vnta till fram i mitten p maj fr att f tillrckligt med ljus.
sqrulan
Innan jag skaffade lysrr s odlade jag hur ltt som helst sommar blommor i fnstret.Petunior,tagetes och liknande ettringar brukade jag s i mars/april och det gick hur bra som helst. tummenupp.gif
adamos
Jag har ocks mina sdder i ett fnster. Frr krde jag med lysrr och visst det r ett mste om man brjar s tidigt p ret. Sr nu i brjan av mars och nr plantorna tittar upp s stller jag dem i ett sderfnster och flyttar ut dem i vxthuset ngon gng i slutet av april och p detta stt har jag nu dragit upp ca. 500 plantor varje r.
Eva 33c
CITAT (sqrulan @ 13-02-2008, 10:01) *
Innan jag skaffade lysrr s odlade jag hur ltt som helst sommar blommor i fnstret.Petunior,tagetes och liknande ettringar brukade jag s i mars/april och det gick hur bra som helst. tummenupp.gif

Precis s gjorde jag ocks. Jag gick ver till lysrr frn brjan frmst av utrymmes skl. D hade jag sdder i flera vningar i varje fnster s det blev lite mrkt inne sas...
Nu kan jag ocks brja lite tidigare med tomater och annat. Och ven s en och annan perenn tidigt inne, om jag vill.
Felicia
Jag har ocks alltid odlat utan tillskottsbelysning och det har gtt alldeles utmrkt och jag har ftt fina plantor, trots att jag brjat s i feb-mars.
D stod dom p ett extrabord framfr fnstret i kket.
I r har jag infrskaffat en lagerhylla som jag tnkt stta lysrr i och p s stt slippa ha det dr bordet i kket som blir s i vgen.
Kommer skert att bli lite (eller mycket om jag ska vara rlig) p det vanliga kksbordet nd, som vanligt crazy.gif Men jag slipper i alla fall det dr extra bordet..
Jonas70
Det finns ju inga msten nr det gller ngot inom odling tycker jag, utan det r upp till var och en att testa sig fram.
Sjlv s "inredde" jag en lagerhylla ifjol med ett antal lysrr, och det var verkligen ett lyft fr mig. Kvaliten p plantorna blev ju en helt annan, och jag fick saker att gro som jag inte lyckats med tidigare.
Lady Hamilton
Hller med Jonas till fullo kompiskram.gif Finns inga msten men skillnaden p resultatet r enormt blush.gif ven om man tycker att man lyckats bra s ser man hur mycket man "missat" eller inte haft en aning om nr man brjar anvnda sig av lysrr
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon