Cassiopeia
Jag skulle vilja göra ännu ett försök att så något... jag brukar inte lyckas men det är rätt kul att försöka. Men måste man ha lysrörsbelysning?
Jag har varken plats eller lust att fixa med sådant, jag vill bara kunna ställa några små sådder i ett fönster och se dem gro... Räcker inte dagsljus från ett fönster?
Åsa, mälardalen zon 2
Dagsljuset räcker inte förren någon gång i mars-april, så ja du behöver extra belysning ifall du startar nu och så krångligt är det inte att fixa ex. en skrivbordslampa med lysrör eller en lågenergilampa brukar räcka till ett litet drivhus.
MariaS
Om du vill vänta på dagsljuset för att kunna så, så får du nog vänta till fram i mitten på maj för att få tillräckligt med ljus.
sqrulan
Innan jag skaffade lysrör så odlade jag hur lätt som helst sommar blommor i fönstret.Petunior,tagetes och liknande ettåringar brukade jag så i mars/april och det gick hur bra som helst. tummenupp.gif
adamos
Jag har också mina sådder i ett fönster. Förr körde jag med lysrör och visst det är ett måste om man börjar så tidigt på året. Sår nu i början av mars och när plantorna tittar upp så ställer jag dem i ett söderfönster och flyttar ut dem i växthuset någon gång i slutet av april och på detta sätt har jag nu dragit upp ca. 500 plantor varje år.
Eva 33c
CITAT (sqrulan @ 13-02-2008, 10:01) *
Innan jag skaffade lysrör så odlade jag hur lätt som helst sommar blommor i fönstret.Petunior,tagetes och liknande ettåringar brukade jag så i mars/april och det gick hur bra som helst. tummenupp.gif

Precis så gjorde jag också. Jag gick över till lysrör från början främst av utrymmes skäl. Då hade jag sådder i flera våningar i varje fönster så det blev lite mörkt inne sas...
Nu kan jag också börja lite tidigare med tomater och annat. Och även så en och annan perenn tidigt inne, om jag vill.
Felicia
Jag har också alltid odlat utan tillskottsbelysning och det har gått alldeles utmärkt och jag har fått fina plantor, trots att jag börjat så i feb-mars.
Då stod dom på ett extrabord framför fönstret i köket.
I år har jag införskaffat en lagerhylla som jag tänkt sätta lysrör i och på så sätt slippa ha det där bordet i köket som blir så i vägen.
Kommer säkert att bli lite (eller mycket om jag ska vara ärlig) på det vanliga köksbordet ändå, som vanligt crazy.gif Men jag slipper i alla fall det där extra bordet..
Jonas70
Det finns ju inga måsten när det gäller något inom odling tycker jag, utan det är upp till var och en att testa sig fram.
Själv så "inredde" jag en lagerhylla ifjol med ett antal lysrör, och det var verkligen ett lyft för mig. Kvaliten på plantorna blev ju en helt annan, och jag fick saker att gro som jag inte lyckats med tidigare.
Lady Hamilton
Håller med Jonas till fullo kompiskram.gif Finns inga måsten men skillnaden på resultatet är enormt blush.gif även om man tycker att man lyckats bra så ser man hur mycket man "missat" eller inte haft en aning om när man börjar använda sig av lysrör
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon