Har i vinter tittat på bokhäckar i parker och planteringar. Den vanliga boken är vackrast tycker jag med sina kopparfärgade löv. Jag skulle gärna vilja plantera bok i min trädgård, z 3-4, tyvärr lite blåsigt, men har ett vagt minne av att jag blivit rådd att i stället plantera avenbok, då den skall vara tåligare. Är det riktigt? Bor ett par mil norr om Mälaren , avenboken växer så det knakar i trädgården, men i jämförelse ser den absolut mer "brunvissen" ut, även om den är rätt fin den också. Törs man ge sig på att plantera bok i stället, för-och nackdelar? Någon som vet?
Boken är känsligare än avenboken, men det är också stora sortskillnader, se mera:
http://www.eplanta.com/Fagus_sylvatica_fk_...-_bok.asp?pass=
Hmm, det står ju att läsa klart o tydligt att den drabbas svårt av vårfrost, den som gav mig rådet att plantera avenbok visste nog vad han/hon pratade om! Synd, antingen får jag flytta söderut, annars nöja mig med att beundra bokhäckarna då jag passerar bla Enköping!
Det säkraste är ju om man kan se sig om i närheten och se om någon har lyckats med en plantering. Enstaka träd brukar man kunna klara att flytta längre norrut än de normal skall kunna överleva genom bra mikroklimat, men det blir svårare med en längre häckplantering.
Det är just det som är haken, det är de vackra häckarna jag vill ha! Det känns som att det kan vara idé att kanske sätta en liten dekorationshäck i skydd av några stora stora ekar som finns i trädgården. Nackdelen då är att ekarna slukar det mesta av vattnet, men det går ju att lägga ned en droppslang vid planteringen.
Anders zon 1
13-02-2008, 13:47
Skulle tro att bok kan funka hos dig. Så känslig är den inte. Det finns till exempel planterad bok som självsår sig rikligt i stadsskogen i Uppsala (zon 3 skulle jag tro). Botaniska trädgården i Uppsala har flera stora bokar också. Kolla som sagt i trakten där du bor och se om någon har bok. Funkar det där så funkar det säkert hos dig också.
Alpiner i Halmstad
13-02-2008, 19:00
Vid växtvalet till häckar bör man nog ha lite marginal när det gäller zongränser. Dör någon planta i häcken efter några år kan det vara svårt att ersätta den.
m.v.h. Bernt
eugenia
13-02-2008, 19:24
Ja, man bör väl för att vara på en säkra sidan. Å andra sidan så är det ju bok som du tycker är finast. Jag hade tagit risken. Det är väl i etableringsfasen man får skydda plantorna mest.
Anders Roslagen
20-02-2008, 21:24
I länken beskrivs att vårfrost skadar, men i en häck är det ju ändå ett mindre problem än när man vill ha ett vackert växt träd. Att plantor skulle dö av frost tror jag inte, bara få näsbränna. Om du skaffar plantor av fk Gottåsa så räknar man ju med härdighet med en zon högre, eventuellt även zon V. Brukar du ha svåra vårfroster?
Jag har närmare 40 träd i zon III med olika härkomst och jag har inte haft en enda frostskada de femton år som jag haft dem.
Tack för tips om Gottåsa, skall försöka få hem sådana plantor. Jag har bestämt att prova med bok, då jag tycker den har ett så högt prydnadsvärde vintertid. När man läser om häckar är det nästan alltid avenbok, liguster, thuja mm som rekommenderas,mindra ofta vanlig bok. Men alla kanske inte uppskattar att löven sitter kvar vintertid, utan tycker det ser skräpigt ut? Själv håller jag nästan på att köra av vägen när jag åker förbi b.la Skolparken i Enköping, där jag njuter av den långa bokhäcken som lyser kopparfärgad hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.